Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 67

Ämne: Ska jag ge upp, eller vad?

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Motorväg är olustigt....speciellt om man är oerfaren. Trixet är att hålla en högre fart än de andra dårarna, men det kan man ju inte göra vid övnngskörning :P

  2. #52
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Motorväg är olustigt....speciellt om man är oerfaren. Trixet är att hålla en högre fart än de andra dårarna, men det kan man ju inte göra vid övnngskörning :P
    Du behöver inte köra fortare än andra, flyt med men håll avstånd så du hinner reagera om något händer. Kör någon om så avståndet minskar håll igen tills du får lagom avstånd sedan öka tills du flyter med. Då kan du ha koll och riskerna minskar.
    Jan-Olov

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Du behöver inte köra fortare än andra, flyt med men håll avstånd så du hinner reagera om något händer. Kör någon om så avståndet minskar håll igen tills du får lagom avstånd sedan öka tills du flyter med. Då kan du ha koll och riskerna minskar.
    Visst är det OK, men det uppstår ju hela tiden otrevliga situationer då det exvis kommer en bilist och svänger i framför. Då måste man ju bromsa in och har man då redan en tätt liggande bakom......
    Sedan har vi ju en del som kör tradare som verkar älska att skrämma mcföraren genom att krypa upp tätt bakom. Inte kul i tät trafik att bara se en lastbilsfront i backspeglarna. Kanske kan hjälpa att blinka med bromsljusen.
    Visserligen har jag trafikvana sedan slutet på 50-talet, men scenariot med en tradare i backspeglarna när jag kör mc, är skrämmande.

  4. #54
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst är det OK, men det uppstår ju hela tiden otrevliga situationer då det exvis kommer en bilist och svänger i framför. Då måste man ju bromsa in och har man då redan en tätt liggande bakom......
    Sedan har vi ju en del som kör tradare som verkar älska att skrämma mcföraren genom att krypa upp tätt bakom. Inte kul i tät trafik att bara se en lastbilsfront i backspeglarna. Kanske kan hjälpa att blinka med bromsljusen.
    Visserligen har jag trafikvana sedan slutet på 50-talet, men scenariot med en tradare i backspeglarna när jag kör mc, är skrämmande.
    Vist har du rätt i vad du säger men som grund princip anser jag att jag har rätt. Är man ny så tycker jag inte att det är bra att hela tiden ligga och hetsköra, har man avstånd så ges det tid att reagera.
    Jan-Olov

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52
    Hej Mohlin, jag tror jag känner igen mig i saker du beskriver. Det är kanske inte rätt stund att utmana sig själv
    med tuff körning?
    Jag tänker att när man har mycket annat i livet som behöver tas om hand, förändringar i yrkesliv för en själv och ens nära och kära, saker som gör att kroppen har lättare till stress, då kanske det är lönlöst att säga till sig själv att man minsann inte ska få stresspåslag? Jag har också nyorientering i mitt liv och jag kan känna att jag inte behöver extra kickar i form av tät och hastig trafik där jag sitter oskyddad. Mitt liv har många kickar ändå. När pusselbitarna i livet har fallit på plats i helheten, och kroppen inte går igång med stresspåslag, då först kanske den där skönaste mc-körningen infinner sig?

    Jag tycker du är klok som låter kroppens signaler styra dig nu. Inte ska du tvinga dig själv just nu. Lusten att köra MC kan komma tillbaka. Din påbörjade mc-utbildning kan säkert ligga till grund om du senare vill ta upp det i lugn och ro.

    Jag hade en jättebra körlärare och körskola, men jag var en långsam elev som behövde många lektioner, har aldrig kört moped som ung, hade inget gratis, fick slita mycket för att både lära mig teknik på banan, och övervinna div nerver när jag är ute i trafik. För mig var det viktigt då för 10 år sedan att testa mig själv att se om jag skulle klara det. Hade lite romantiserad bild av hur härligt och häftigt det skulle vara att köra hoj. Nu har jag gjort mitt projekt och har inte längre samma behov av att ha hoj-livet som image, jag kör ibland när det är praktiskt. Finns inte utrymme i mitt liv för nöjesåkning. Kanske sen någongång i framtiden?

    Jag tror du kan lita på dig själv i dina beslut. Men glöm inte att det finns många många fler framtida möjligheter.

    Ha en skön sommar!

    Eva

  6. #56
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst är det OK, men det uppstår ju hela tiden otrevliga situationer då det exvis kommer en bilist och svänger i framför. Då måste man ju bromsa in och har man då redan en tätt liggande bakom......
    Sedan har vi ju en del som kör tradare som verkar älska att skrämma mcföraren genom att krypa upp tätt bakom. Inte kul i tät trafik att bara se en lastbilsfront i backspeglarna. Kanske kan hjälpa att blinka med bromsljusen.
    Visserligen har jag trafikvana sedan slutet på 50-talet, men scenariot med en tradare i backspeglarna när jag kör mc, är skrämmande.
    Hmm, en ask tändstickor i fickan så man kan lufta hjulen för idioterna när de stannar för att trycka i sig en hamburgertallrik... *note-to-self*

    Vid återkommande idioter kan ju socker i tanken vara nått att fundera över...

    /Freddo

  7. #57
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    men kanske detta med mc inte är något för dig då i alla fall !
    att försöka tvinga sig köra mc och ligga och spy pga nerver verkar ju lite halvtokigt om jag skall vara ärlig.
    har du sökt hjälp för dina nerver istället och kanske vänta med MC !
    I all välmening, men man hör inte hemma vid styret på en mc i det tillståndet.

  8. #58
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Just därför jag la ner det nu. Ute på 70-90 vägar är det skitkul och jag tycker inte alls det är obehagligt.
    Men vi hade en obehaglig incident med en lastbil (med släp) som faktiskt jävlades med oss på riktigt. Han körde 110 (!), och låg och blockerade för oss när vi skulle förbi honom. När jag till sist gick ut på sidan av honom (2-filigt) så svängde han ut med släpet så att jag fick gå ut mot mitträcket och vrida gasen i botten för att komma förbi. Det var knappt att vår körlärare (i bil) kunde tränga sig emellan. Sen la han sig på tutan och satte helljuset i nacken på oss.
    Vår körlärare var väldigt upprörd "Se till att komma förbi idioten NU!!!" skrek han i öronen på oss.

    Det var nog då det gick upp för mig hur oskyddad man är, och eftersom jag inte gillade motorväg innan så blev det ju inte bättre av detta.

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Mja, jag låg inte och kräktes före en timme, men jag var duktigt nervös och kände mig osäker och stressad.

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Just därför jag la ner det nu. Ute på 70-90 vägar är det skitkul och jag tycker inte alls det är obehagligt.
    Men vi hade en obehaglig incident med en lastbil (med släp) som faktiskt jävlades med oss på riktigt. Han körde 110 (!), och låg och blockerade för oss när vi skulle förbi honom. När jag till sist gick ut på sidan av honom (2-filigt) så svängde han ut med släpet så att jag fick gå ut mot mitträcket och vrida gasen i botten för att komma förbi. Det var knappt att vår körlärare (i bil) kunde tränga sig emellan. Sen la han sig på tutan och satte helljuset i nacken på oss.
    Vår körlärare var väldigt upprörd "Se till att komma förbi idioten NU!!!" skrek han i öronen på oss.

    Det var nog då det gick upp för mig hur oskyddad man är, och eftersom jag inte gillade motorväg innan så blev det ju inte bättre av detta.
    Synd om du lägger ner. Om du klarar uppkörningen och sedan skaffar dig en lättare hoj och sedan kör mest på småvägar, så kommer rutinen så småningom.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Avfettning Yes eller Big no-no?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 00:03
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12
  5. Kom folk i går eller?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •