Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 67

Ämne: Ska jag ge upp, eller vad?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118

    Ska jag ge upp, eller vad?

    Jag är 50 år och har 30 års trafikerfrarenhet i bil. Min man klarade MCkortet i september (jag dumpade), så jag bestämde mig för vänta till denna säsongen, pga en massa problem på jobb (jag blev uppsagd bl.a samman med 70 av mina kolleger, och "sålda" till indien och en massa annat mög.)

    Nu kör jag på en större MC (500 istället för en 250). Jag gillar att köra, men har svårt att koppla av när man har läraren i örat hela tiden. Fel placering, snävare svängar, snabbare acceleration, bla bla... (ja, jag vet att det är därför han är där, men ändå)
    När man väl kommer ut på landsväg och det är mer liksom bara "köra och följ vägen i 70" så är det fantastiskt. WOW!!
    Men jag är skitspänd för varje lektion, och ban-övningarna ska vi inte prata om. Huuuu...

    Hur har ni andra det som kör? Är ni också nervösa inför varje lektion, eller tycker ni bara det är jättespännande?
    Tanken på att mannen köper en MC och kör med den, och att jag inte kan för att jag gav upp är outhärdligt. Jag tittar långt efter alla cyklar man ser i trafiken.

    Hur har ni andra elever det? Är allting bara kul, yihaaa - jag ser fram mot varje lektion, nu kör vi, det här går bara skitbra!!? Eller tvekar ni också ibland?

    Vi bor i Danmark där man enbart får köra på körskola, det där med privata körlärare är ett okänt begrepp, så rekommendera inte nåt med "ta en nöjestur på din egen cykel". Vi kan enbart köra med lärare på körskolans MC. Och tre + lärare på varje lektion (190 min).
    Senast redigerat av Mohlin den 2013-05-02 klockan 20:39.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Man får inte ens köra privat till bilkörkort i Danmark, om ni undrar.

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Hej. Jag kan bara säga att jag var beredd att ge upp när jag kuggades vid min första uppkörning. Det var lång tid till nästa uppkörningstillfälle (nästan 6 veckor) och jag hade ingen att övningsköra med (jag övningskörde inte heller privat då jag inte hade tillgång till någon handledare). Och min känsla var att jag inte klarar detta, jag ger upp.

    Jag tog några lektioner till och fokuserade på det jag verkligen kände mig osäker på, krypkörningsmomenten på bana. Jag tyckte inte att det var ett dugg kul att gå på körlektionerna, det var bara ett ont måste nu då jag bestämt mig för att inte ge upp trots allt. Jag hade bestämt mig för att hantera hojen på ett nytt sätt som jag såg en kille göra på den första uppkörningen och det gick gradvis (verkligen gradvis) bättre. Men jag var inte alls säker på vad jag gjorde och tyckte inte att det roliga fanns kvar. Men jag gjorde det ändå.

    När uppkörning nummer 2 kom klarade jag banan! Jag hade klarat det som var det riktigt svåra. Nu var det dags för trafik och det var tre saker som jag fokuserade på som jag visste att jag kunde kuggas på. Inte för att jag inte kunde utan för att jag slarvade. Att hålla hastigheten, att vara uppmärksam på skyltning och att hålla tungan rätt i mun vid rondellkörning. Skulle jag missa trafiken skulle jag vara tvungen att göra banprovet igen nästa gång, så det fanns bara en sak som gällde. Jag skulle klara den, och det gjorde jag!

    När jag fått mitt körkort och fick åka hem och köra körskolans MC utan övningskörnings-västen kände jag bara en sak - vilken dj-a tur att jag inte gav upp för jag älskar ju detta!

    Så det kan vara skittråkigt och totalt utan lust att traggla körlektioner, men till slut blir det värt allt slit. Så håll ut! Sedan kanske vi ses på vägar i Sverige eller i Danmark!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Nej Mohlin,ge upp ska du absolut inte göra,du längtar ju efter kortet eller hur ? Det kommer alltid stunder då det är skitjobbigt men det är bara att mala på.Har du förresten förklarat för din körlärare hur du känner det ? Om inte,då har han ingen aning om hur han ska kunna hjälpa dig på bättre tankar så att du verkligen blir motiverad igen.
    Du får helt enkelt ge dig fan på att fixa kortet till varje pris.När du väl har kortet i din hand lär du bli ordentligt glad och stolt över att du inte gav upp.Kämpa nu på så att du får ditt mc kort nu i sommar så du och din man kan ut och köra.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Danmark symboliseras ju annars som ett öppet och fritt land så därför var det ju egendomligt att man inte får övningsköra privat.Så var det tydligen med den danske gemytligheten.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Danmark symboliseras ju annars som ett öppet och fritt land så därför var det ju egendomligt att man inte får övningsköra privat.Så var det tydligen med den danske gemytligheten.
    Eh? Danska lagar bygger inte på nån form av "gemytlighet". Vilket inte är detsamma som när svenskar kommer som turister till landet och hygger i Nyhavn.
    Senast redigerat av Mohlin den 2013-05-02 klockan 22:01.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Jouttjänst - tack för support. Jag ska nok f*n fixa det till sist.
    Lite jobbigt att här är det MC-poliser som godkänner... Man har liksom mer respekt för en sån, än nån trafiksäkerhets-person.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Man får inte ens köra privat till bilkörkort i Danmark, om ni undrar.
    Om jag inte totalt missuppfattat så är du svensk och är du svensk medborgare fortfarande så kan du väl göra så att du övningskör i Sverige med svensk handledare? Om man måste ha svensk adress kan du väl ordna det för det är väl rmånga som bor på flera håll?

    ( Jag kanske missuppfattat det mesta men det är iallafall en idé)
    Ove

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om jag inte totalt missuppfattat så är du svensk och är du svensk medborgare fortfarande så kan du väl göra så att du övningskör i Sverige med svensk handledare? Om man måste ha svensk adress kan du väl ordna det för det är väl rmånga som bor på flera håll?

    ( Jag kanske missuppfattat det mesta men det är iallafall en idé)
    Mja...jag har bott här i 12 år (35 km utanför Köpenhamn), och att åka över till Malmö varje gång blir nog lite väl dyrt. Plus att jag inte känner nån svensk handledare. Så det blir den danska varianten. Men det är bra med ideer! Så tack för omtanken.

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Danmark symboliseras ju annars som ett öppet och fritt land så därför var det ju egendomligt att man inte får övningsköra privat.Så var det tydligen med den danske gemytligheten.
    Man får inte bo i sina sommarhus på vintern heller. Då kommer Farbror Blå.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Avfettning Yes eller Big no-no?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 00:03
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12
  5. Kom folk i går eller?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •