Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Suzuki GS750 - Problem med laddning!?

  1. #1

    Suzuki GS750 - Problem med laddning!?

    Hej!

    Har försökt hitta liknande problem/lösning i forumet men inte lyckats. Så därför frågar jag.

    Har köpt en ombyggd Suzuki GS750 från -78. Den verkar inte klara av att ladda batteriet. När jag mäter direkt på batteriet (motorn avstängd) så visar den just nu, inte mer än 12,7 Volt (den är rätt urladdad just nu). Startar jag MCn, så blir min multimeter "galen" vid mätning av batteriet. Slutsats = trasig likriktare/laddregulator.

    Installerat den nya, samma fenomen. Men märker nu, att det räcker med att bara ha motorn igång och multimetern i närheten (ca.20cm) för att den ska bli "galen". Stänger jag av motorn, så beter den sig normal. Flyttar jag mig ifrån MCn, beter den sig normalt. Mäter jag på bilen (spelar ingen roll om motorn är igång eller inte), så beter den sig normalt.

    Vad sjutton har jag för fel!? Något verkar i alla fall inte vara ordentligt avskärmat.
    Tacksam för svar!
    //SweGoof

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av swegoof Visa inlägg
    Hej!

    Har försökt hitta liknande problem/lösning i forumet men inte lyckats. Så därför frågar jag.

    Har köpt en ombyggd Suzuki GS750 från -78. Den verkar inte klara av att ladda batteriet. När jag mäter direkt på batteriet (motorn avstängd) så visar den just nu, inte mer än 12,7 Volt (den är rätt urladdad just nu). Startar jag MCn, så blir min multimeter "galen" vid mätning av batteriet. Slutsats = trasig likriktare/laddregulator.

    Installerat den nya, samma fenomen. Men märker nu, att det räcker med att bara ha motorn igång och multimetern i närheten (ca.20cm) för att den ska bli "galen". Stänger jag av motorn, så beter den sig normal. Flyttar jag mig ifrån MCn, beter den sig normalt. Mäter jag på bilen (spelar ingen roll om motorn är igång eller inte), så beter den sig normalt.

    Vad sjutton har jag för fel!? Något verkar i alla fall inte vara ordentligt avskärmat.
    Tacksam för svar!
    //SweGoof
    Nu kanske jag är ute och cyklar, men de verkar som om du har något överslag någonstans så att det uppstår någon form av elstörning typ störningssändare.

  3. #3
    Hej Olle

    Jo, det stämmer nog, men frågan är vad? Är det någon annan som haft/hört om liknande problem?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av swegoof Visa inlägg
    Den verkar inte klara av att ladda batteriet. När jag mäter direkt på batteriet (motorn avstängd) så visar den just nu, inte mer än 12,7 Volt (den är rätt urladdad just nu). Startar jag MCn, så blir min multimeter "galen" vid mätning av batteriet. Slutsats = trasig likriktare/laddregulator.

    Vad sjutton har jag för fel!? Något verkar i alla fall inte vara ordentligt avskärmat.
    //SweGoof
    12.7V på batteriet vid stillstående = helt OK...
    Ladd reg är knepigare.
    Finns två typer för mc.
    1: Superzenerdioden-typen. Den lastar ner generatorn så att spänningen sjunker till för ladd av batteri lämpligt värde.
    Blir varm och är allmänt otillförlitlig, spec iom att dagens gen blir på högre effekter.
    2 Tyristorreglering.
    Bryggkopplade tyristorer med lite styrelektronik som stänger av strömmen från generatorn (pulsstyrd, "hackar sönder strömmen"))
    En princip som vanligen ger mycket störingar i sin närhet.

    Sen är det multimetern. Det mäter ENBART rätt om spänning/ström har ett korrekt utseende, sk "formfaktor".
    Enkla MM (under 1000:-) tål inget i "fel kurvform" = visar ini h-e fel, dyrare (5-siffrigt i pengar..) klara mer avancerade kurvformer.
    Den ström som kommer ut från en tyristorstyrd regulator är långtifrån ren, den innehåller en likspg med en överlagrad växeld. Nog så god anledning för MM att go bananas...

    Går säkert att avstöra men enklare är:
    Låna en annan MM och mät spänningen på batteriet (en jättelik kondensator för låga frekvenser) vid halvvarv 3-4K då ska du ha ca 14-14.5V över batteripolerna

  5. #5
    Hej,

    ledsen att jag dröjde med svaret, haft fullt upp.

    Multimetern kanske är känslig, ja. Men det är ju något galet, jag har aldrig fått några problem med den innan, och det är bara med min MC. Det är hur som helst en rätt gammal "testmate 318b" (från http://www.testmate.co.uk/). Jag ska dock testa att linda kablarna fram till testpinnarna och så...

    Men när jag väl börjat titta lite på det, så... vilken härva! Några riktiga klåpare har varit framme. Jag bestämde för att helt enkelt dra nytt. Så nu ska det bli både snyggt och rätt draget. Så får vi se om det fortfarande strular när det görs rätt? Återkommer med resultat inom några veckor...

    Skulle det förresten kunna vara tändkablarna som är gamla/dåligt isolerade?
    //SweGoof

Liknande ämnen

  1. laddning suzuki gsx1100e
    Av metallicaman_no1 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-03, 20:30
  2. Problem med Suzuki GS 1100 -84
    Av Krokmark i forum Veteran
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-05-02, 19:42
  3. Laddning
    Av mange_hogberg i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 12:14
  4. Problem med laddning Honda cb750-81
    Av ann77 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 08:59
  5. Problem med laddning av batteri - CB 500
    Av cb500 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •