Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: DRL (Daytime Running Lights)

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: DRL (Daytime Running Lights)

    Citat Ursprungligen postat av FCM Visa inlägg
    På landsväg är avsaknaden av bakljus sällan något problem men i stadstrafik underlättar det om man med en blick, på olika avstånd, kan avgöra om ett fordon är parkerat eller kör/skall till att köra.
    Men det har ju som sagt inte med typen av ljuskälla att göra. Mer om den finns eller inte.
    LED-tekniken ger ju nya designmöjligheter.
    Precis vad jag också skrivit och det tål att skrivas fler gånger. Ett fordon med ljus igång är just igång. Det är en av anledningarna till att halvljuslagen infördes 1977. Inte bara att synligheten på håll ökande.

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Olika åsikter om bakljus dagtid. Vad jag menar är dåligt med de senaste ljusreglerna är att det totalt sett är en försämring vad gäller att vara synlig.

    Det är ju bra att halvljus tänds automatiskt när det behövs på vissa bilar men det finns ingen regel om just det. Vilket innebär att det är många som i skymning kommer att glömma att slå på halvljuset som då även tänder bakljuset. Ett aber är ju om instrumentbelysningen alltid är tänd och inte bara med all belysning igång. Då kan du köra länge i skymningen utan att du tycker dig behöva slå på halvljuset och bakljuset lyser inte för bakomvarande.

    Att ha andra ljus igång dagtid har alltid varit tillåtet men bakljus och sidomarkeringsljus har alltid varit igång samtidigt. Separata gula ljus var ju populärt när jag var ung.

    De monterade man på själv för att man skulle ha ett annorlunda utseende på bilen. En del satte starkare glödlampor i parkeringsljuset och vad jag vet så var det godkänt som varselljus dagtid.

    EU-regler är ofta bra men i detta fallet för de länder som haft all belysning igång dygnet runt blir detta ett steg tillbaka. Men det är kanske bara vad jag tycker.
    Jag måste hålla med dig,ska det vara lag på halvlyse dagtid eller det senare,godkända ledljus så kan det få lysa bak med.

Liknande ämnen

  1. Var sätta day running lights
    Av fistkiller i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 11:55
  2. DRL - Daytime Running Light
    Av rolfmm i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •