Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 46

Ämne: Mc stövlar eller kraftiga kängor?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Sandhem
    Inlägg
    33
    Tackar för svaren. Får kolla vad jag hittar för något. Någon som vet något ställe som är biliga på mc stövlar?

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Netmatte Visa inlägg
    Tackar för svaren. Får kolla vad jag hittar för något. Någon som vet något ställe som är biliga på mc stövlar?
    Biltema men då blir du blöt och dåligt skydd.Ska du ha bra mc stövlar så kostar det några tusen

  3. #13
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Ja, köp inte för billigt. Då får du bara köpa nytt om ett tag. Kvalitet lönar sig.

    Åk runt till handlarna i trakten och prova dig genom sortimentet. Tycker du sedan att det är för dyrt så köp sedan samma stövlar på nätet, i Tyskland eller på Ebay. (Eller så stöder du den lokala handlaren så att han finns kvar även nästa år...)

    *Tycker jag som körde 4 dagar i Norge med våta fötter. Mina lågprisstövlar var märkta "Waterproof" men blev blöta efter två timmar i regn. Resterande tre dagar av resan var var jag blöt - och svinkall - om fötterna. O-kul.*
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-04-29 klockan 20:12.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Ja, köp inte för billigt. Då får du bara köpa nytt om ett tag. Kvalitet lönar sig.

    Åk runt till handlarna i trakten och prova dig genom sortimentet. Tycker du sedan att det är för dyrt så köp sedan samma stövlar på nätet, i Tyskland eller på Ebay. (Eller så stöder du den lokala handlaren så att han finns kvar även nästa år...)

    *Tycker jag som körde 4 dagar i Norge med våta fötter. Mina lågprisstövlar var märkta "Waterproof" men blev blöta efter två timmar i regn. Resterande tre dagar av resan var var jag blöt - och svinkall - om fötterna. O-kul.*
    Ett tips. Råkade ut för samma grej med otäta stövlar. Jag hade som tur var torra strumpor att sätta på mig . Därefter en plastkasse på vardera foten och höll fötterna torra och varma trots att stövlarna var blöta.
    Stövlar som läcker kan ibland behandlas med typ fiskarsmorning e.dyl., ssom inte skadar lädret. Sedan värmer man stövelsömmarna med hårblås eller liknande. Om man smörjer rikligt så att fettet kan tränga in , så brukar det funka om stövlarna ÄR TORRA VID BEHANDLINGEN. Om man inte är så noga med stövlarna så kan vanligt smörjfett användas.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Elving Solli kom med ett tips i MC-folket - kedjevax mot läckage i dojorna.
    Ove

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett tips. Råkade ut för samma grej med otäta stövlar. Jag hade som tur var torra strumpor att sätta på mig . Därefter en plastkasse på vardera foten och höll fötterna torra och varma trots att stövlarna var blöta.
    Stövlar som läcker kan ibland behandlas med typ fiskarsmorning e.dyl., ssom inte skadar lädret. Sedan värmer man stövelsömmarna med hårblås eller liknande. Om man smörjer rikligt så att fettet kan tränga in , så brukar det funka om stövlarna ÄR TORRA VID BEHANDLINGEN. Om man inte är så noga med stövlarna så kan vanligt smörjfett användas.
    Självklart så är det bra att smörja in stövlarna,gör jag även fast mina är täta.plastpåsar funkar ju fint det mä.Min första Norgeresa då hade jag inga vattentäta stövlar så det vart konsumpåsar och vi var torra om fötterna.

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Att spara in på stövlar är att bita sig själv i foten. Man kan köpa billiga vattentäta stövlar (typ Lidel) Men blöt utifrån eller utifrån är väl samma skit. Billiga stövlar är ofta samma skydd som en mockasin eller ICA kasse med tape. Problemet är väl att bra skyddsstövel är ingen trevlig promenadsko. Man kan ju ha promenadskor i en ICA kasse på packningen.
    Jan

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Att spara in på stövlar är att bita sig själv i foten. Man kan köpa billiga vattentäta stövlar (typ Lidel) Men blöt utifrån eller utifrån är väl samma skit. Billiga stövlar är ofta samma skydd som en mockasin eller ICA kasse med tape. Problemet är väl att bra skyddsstövel är ingen trevlig promenadsko. Man kan ju ha promenadskor i en ICA kasse på packningen.
    Håller med dig. Men många anser att utseendet går före funktion. Typ varselvästdiskussionen.

  9. #19
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Om funktion alltid gick före så hade jag köpt en bil till istället...

    /F

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med dig. Men många anser att utseendet går före funktion. Typ varselvästdiskussionen.
    Håller med.Korkat att snåla in på stövlar.Och varselväst får väl vem som helst ha för mig,jag ska inte ha nån.

Liknande ämnen

  1. Stövlar
    Av Krokmark i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 18:54
  2. Rekommendation på MC-kängor/stövlar?
    Av goldfish i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 16:53
  3. Nya stövlar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 07:24
  4. Stövlar del 2 – Återkomsten
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 18:53
  5. Nya stövlar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 06:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •