Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 46

Ämne: Mc stövlar eller kraftiga kängor?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Sandhem
    Inlägg
    33

    Mc stövlar eller kraftiga kängor?

    Hej har en fråga om mc skor. Kan man ha riktiga kängor att köra i eller ska det vara riktiga mc skor?

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det sägs att det kan bli lite jobbigt för foten om sulan inte är stabil nog. Sedan är det väl mest en fråga om hur mycket man vill skydda sig. En vanlig sko skyddar väl i bästa fall mot skrapsår i övrigt är nog skyddsnivån strax över obefintlig.

    /Freddo

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    I höstas övningskörde jag lite i ett par Lundhagskängor, jag konstaterade snart att de funkade bättre på fjällvandringen än på MC:n. För klumpiga och skyddsnivån lämnar nog lite att önska.

    Nu har jag köpt ett par riktiga MC-stövlar som funkar bättre att köra med och skyddar underbenet ordentligt.

    Slutsats: Använd rätt prylar till rätt ändamål , kängor i skogen och stövlar på hojen.

  4. #4
    Jag kör i ett par Meindel Dovre Extreme kängor. Alltså höga skaft, tjockt skinn, rejäl sula och Gore Tex. Även om nu Gore Tex är "kall och blöt för 4000 spänn". Hade Gore Tex varit så fantastiskt så hade försvaret använt det för länge sedan. Ursäkta utviket...

    Skyddsnivån då. Jag vet inte, men gå in i en mc butik och kläm på ett par touringstövlar så ser ni att dom inte verkar så fantastiskt stabila. Ska man ha stabila mc stövlar så är det sportskor man ska köpa och dom kan man inte gå i. Jämför också med Biltemas "sladderstövlar" som är godkända.

    Jag är nöjd med kängorna och gällande skyddsnivån så litar jag mer på dom än mina "godkända" toringstövlar för 2500 spänn.

  5. #5
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag har ett par QXar (tror de heter så, står på en annan våning så jag kollar inte nu när jag skriver. Kan vara Oxar också). Jag vet inte heller hur säkra de är när det verkligen gäller men de är varma, vattentäta utan att vara instängda och de används bara på hojen. Jag funderar ibland på att använda mina snygga skinnboots, men vänsterdojjan blir ju inte så snygg efter att ha varit i kontakt med växelspaken ett tag. Så jag håller mig till mina hojdojjor på hojen.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-04-28 klockan 23:39.

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det är ju inte säkert att saker är godkända bara för att det står så på dem. Säg vara rätt vanligt att de är falskmärkta. Jag tror de flesta skor jag tittade på hos handlaren hade skyddsplattor över fotknölarna t ex. de jag köpte i slutändan var dock inte CE-godkända men hade mer skydd än kängor trots allt.

    Försvaret använder GoreTex för övrigt men det är inte så vanligt. För dyrt.

    Hos Lindstrands finns mer info.

    /Freddo

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det är ju ganska stor skillnad på hur de olika stövlarna skyddar. Ta exvis cross eller endurostöveln. Den har ju mycket stela skaft , rejäl sula och skyddar ju mot klämskador som kan bli mellan hojen och ev. stenar och även mot hojen vid omkullkörning.
    En sk. lightmodell av crosstöveln som är avsedd för touring och ger ett skapligt skydd för fötterna mot klämskador använder jag själv . Vad de heter vet jag ej , men BMW har sitt märke på dem.
    Sedan har vi väl de mera sportbetonade med kevlarskydd och lägre skaft, som mest är till för att skydda mot skrap vid omkullkörning. Sedan finns ju boots som många glidaråkare använder. brukar ha rejäl sula och inte så bra skydd för anklarna.
    Tror inte att försäkringsbolagen gillar gympadojor på föraren av sporthoj.

  8. #8
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    De flesta krosskador som uppstår vid en vurpa handlar om fot och ankel, alla sport och endurostövlar skyddar bäraren mot dylikt, en touringstövel gör det inte och ett par kängor långt därifrån.
    En grusfläck på fel ställe och hojen hamnar över dig så kan du räkna med lång rehab. Har en polare som har ett par kilo titanskruv i foten efter en olycka för två år sedan, han förbannar sitt val av mjuk touringstövel idag.
    Över ett år i rullstol innan han kunde gå på fötterna säger en del om eländet...
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det är väl som så mycket annat gällande Mc-åkande; en kalkylerad risk ?
    Jag menar , undrar hur vi skulle vara utrustade om vi försökte förebygga alla faror/risker,,?
    Förmodligen sittandes i en bil med mc-utrustningen på oss!!
    Jag personligen håller mig till att köra i skinnklader; Byxor avsedd för Mc, jacka av "vanlig"-modell och Timberland-kängor.
    Alla mina plagg är i.a.f av kraftigt skinn så skrapning skyddar de mot!
    Handskar är något jag ALDRIG kör utan, oavsett hur varmt det är !!

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag kör med Daytona trans open med gore tex,mc polisens favoritstövel.Höga skaft,bra stöd och skydd.Och 100% vattentäta och varma

Liknande ämnen

  1. Stövlar
    Av Krokmark i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 18:54
  2. Rekommendation på MC-kängor/stövlar?
    Av goldfish i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 16:53
  3. Nya stövlar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 07:24
  4. Stövlar del 2 – Återkomsten
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 18:53
  5. Nya stövlar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 06:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •