Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: nästa motorcykel

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    nästa motorcykel

    Hej,

    Även om jag har några hojar kvar på lista som jag vill provköra så börjar komma fram till val.

    Med stor sannolikhet blir det en japanskt glidare som jag kommer att konvertera till fotkoppling och handväxel

    Jag har just nu en cbf 500 som jag köpte ny 2008. De glidare som jag är intresserade av är dragstar 650/1100 classic, c800, vn 900 classic och vtx 1300.

    En grej som plågar mig en del är att jag har svårt att släppa iväg min cbf 500 eftersom jag köpte den helt ny. Det var det första jag köpte med egna pengar efter att jag hade gått färdig min ingenjörsutbildning. Behåller jag den så har jag bara råd med 650 classic,c800.

    Frågan är det värt att ha två hojar. Det kostar ju en del att hålla två hojar. Kommer man köra om med bägge eller blir det mest att den ena står och förfaller? Är det kanske för fjantigt att vara fäst vid sin första nya cykel?

    Hur förhåller ni er till sånt?

    För övrigt det är mest c800 som jag har fäst mig vid eftersom jag sitter förbaskat bra på den cykeln.


    Mvh

    Hondamannen
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-04-26 klockan 20:19.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Visst kan man väl ha känslor för en ägodel men......................... Frågan är då om känslorna gäller föremålet eller det som är förknippat med det.
    Om du köper en ny hoj och du gillar den och får en positiv upplevelse av den, så tror jag inte att du saknar den gamla hojen direkt eftersom minnena kan ju inte försvinna.
    Det är nog som att byta partner för en del.Efter en tid så kanske allt blir bra igen.
    SÄLJ DEN GAMLA.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    1, Frågan är det värt att ha två hojar. Det kostar ju en del att hålla två hojar. 2. Kommer man köra om med bägge eller blir det mest att den ena står och förfaller? 3. Är det kanske för fjantigt att vara fäst vid sin första nya cykel?
    1. Klart att du ska ha flera hojar, en för vart humör.

    2. Igen rättvisa där inte, men va f - n. Hojar gråter inte.

    3. Jomen du - visst är vi väl alla liiite fjantiga men våra hojar. Tycker att alla begråter den första som man inte behöll.
    Ove

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag har alltid bytt bort min förra hoj mot en ny, tycker det käns helt naturligt.
    Jan

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Dagens I-lands problem.Varför kan jag inte behålla min gamla hoj om jag skaffar en ny.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Ankan1, tack för din synpunkt men min fråga gällde om det känslomässiga förhållandet till en ny motorcykel och inte om det är ett I-landsproblem.

  7. #7
    Eftersom jag då reser oftast ensam så har mina hojar också blivit mina nära vänner på nåt konstigt sätt. Vänner som gett mig fantastiska turer och upplevelser både i ur och skur.

    Har känt mig som en svikare ett antal gånger......

  8. #8
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    beror väl lite på hur man har det ställt med ekonomin etc såklart. även om det kostar lite mer hålla två hojar så kör du ff endast en åt gången om nu inte en annan familjemedlem hjälper dig köra.
    så slitage, soppa, däck. olja etc borde inte göra någoin större skillnad. Milen blir liksom inte mer än vad du kör ju oavsätt antalet hojar. Sedan såklart tillkommer det lite annat som åldras, skall inte låtsas som det inte är lite merkost, batterier, visst underhåll.... men som jag ser det är det försäkringen som är den stora dubbelkost.
    Men där går nog förhandla med vissa bolag, på Bilsport och MC tex får du den billigare hojens premie sänkt med 50% när du försäkrar en andra hoj där, med villkoren att du endast kör en åt gången dvs !

    Nu kör jag rätt mycket. så något damm har ej hunnit samlas på någon än, men det är ju helt personligt..

    Känslor ! fan jag älskar min hoj.. klart som fan man får ont i hjärtat om tvungen sälja

  9. #9
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Räknade häromdagen att jag har ägt 23 bilar och endast sålt en övriga har "avlidit" Mina fem motorcyklar från den första yamaha 125- 72 har jag kvar. Fast jag har bara två påställda, skattade o försäkrade

    Det finns plats för några till på logen så än är jag inte färdig, tror jag.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Iväg med den eller behålla den ? Vill du ha 2 hojar så behåll den,annars sälj den,hur enkelt som helst.
    Jag är nog tvärtemot de flesta,men här finns inte några som helst känslor för döda ting.
    Om man vet att man kanske kommer sakna en sak VARFÖR göra sig av med den saken då ? Tycker också att det är lite som ett I-landsproblem dvs att man vill ha 2 hojar för att man inte vill sälja den ene pga känslor.
    Du kan ju behålla den och köpa en av de du spanat in och se ifall det blir någon körning att tala om med bägge hojarna.Visar det sig att du i stort sätt enbart kör med den ene hojen kan du ju göra dig av med den andre.

Liknande ämnen

  1. Nästa mål
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-17, 20:26
  2. Nästa hoj-ABS?
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 21:55
  3. Nästa sommar.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:20
  4. Verksta'n nästa
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 09:25
  5. Älvdalen nästa
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •