Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 81

Ämne: Varför osynlig?? (Varselväst)

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Vad med de som kommer bakifrån? Där finns det ju inte så mycket kåpor och sånt som kan skymma föraren.

  2. #12
    Jåke
    Gäst

    Sv: Varför osynlig????

    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Vad med de som kommer bakifrån? Där finns det ju inte så mycket kåpor och sånt som kan skymma föraren.
    Är det så dålig sikt så syns nog ändå baklampan bättre, å har man inte sett den hjälper inte neonväst mycket. Då är reflexdekor bättre, eller så fixar man vettig belysning på hojen.

    Har dock inte jättemycket bekymmer med att det kommer fordon bakifrån, så jag kan bara resonera utifrån vad jag ser i trafiken.

    Nåt rätt har jag heller inte, bara logiska resonemang.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-04-26 klockan 14:45.

  3. #13
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Varför osynlig????

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. En svart hoj och en likaledes svart förare i skuggan en solskensdag utgör inte bara en fara för andra utan även för sig själv. Är det kanske ett arv från den gamla goda tiden eller skall det vara "looks alike " en viss grupp?
    Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?
    Frågan är då om någon som vill vara osynlig törs svara.
    Det är inte tufft nog att åka som reflexgubbe.

  4. #14
    Det man inte ser, mår man ju inte dåligt av. Lite småäckligt när man fikar, käkar etc med en insektssörja som syns på bröstet.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Svart är praktiskt när man får olja på benen.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Som jag brukar säga - svart är ingen färg, det är bara ett hål i ljuset.
    Ove

  7. #17
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Man kanske inte vill se ut som en AIK.are i svart med gula ränder?. . . Många s.k. visabilitykläder är ju svart/gula.
    Om man har svarta kläder kan man ju ha hjälm i avvikande färg. Vit hjälm är väl bättre än svart. Neonorange eller mönstrad hjälm. Då syns man bra på långt håll också från alla sidor.
    Senast redigerat av Mavve65 den 2013-04-26 klockan 15:45.

  8. #18
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Väntar faktiskt sedan TVÅ månader på ett svar på min fråga till Trpt styrelsen ang möjlighet att ha extra varslljus på en mc.
    Reglerna kring två huvudstrålkastare är strikta och klara men min fråga omfattade varselljus, egentligen två fjärrljus med H3-lampan utbytt mot en LED-H3.

    Tänkte att EN strålkastare med hel- eller halvljus syns ju sådär lagom i dagsljus, de är ju i 1:a hand gjorda för att se med, inte för att synas, om man adderade två gula ljusytor, skulle det bli bättre synbarhet?
    Ännu inget svar.

    Här får du ett svar av mig istället!

    Varselljus måste vara enligt ECE 87-reglerna om det ska vara godkänt.

    Minst 250 mm från backen och högst 1,20 m.

    Dom vanliga extraljusen är alltså inte godkända för bruk tillsammans med halvljuset, inte ens på dagtid.

    Varsellykta

    Övergripande krav

    55 § Tre- och fyrhjulig motorcykel får ha två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.

    Annan motorcykel får ha en eller två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
    Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.

    56 § Varsellykta på motorcykel av 1984 eller senare års modell skall vara typgodkänd
    1. enligt ECE-reglemente 87 (se 3 kap. 1 §), eller
    2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Här får du ett svar av mig istället!

    .
    Några paragrafer jag tydligen missade..
    Bestämmelserna har ju hänvisningar åt alla håll!
    Har en reg bes på en hoj om ett par veckor
    Hade läst det mesta, trodde jag.
    Ska man fajtas med besiktningspersonal så måste man vara påläst, gärna mer än dem..
    För så kunniga är de inte, kan man argumentera vårdat brukar det mesta gå igenom

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Har dock inte jättemycket bekymmer med att det kommer fordon bakifrån, så jag kan bara resonera utifrån vad jag ser i trafiken.
    Nä, men andra kanske har problem med att se vad som finns framför dem? Vänstersväng på landsväg när man måste stanna och vänta in motkörande? Eller för den delen en höger-dito med en cykleväg där man ska sakta ner och en buss bakom med motljus? Eller bara ett helt vanligt stopp vid en ljussignal i taskigt väder? Problem med hojen på en väg utan vägren? Fel växel vid en korsning där man inte kommer igång som förväntat (i varje fall som nybörjare) osv osv.

    Aningen förmätet att tro att det inte kan komma upp folk bakifrån bara för att man kör MC. Visst, det är deras problem att de brakar in i dig (lagligt sett), men det kan göra jäkligt ont på dig....

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. Varselväst!
    Av GeCe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:02
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •