Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 81

Ämne: Varför osynlig?? (Varselväst)

  1. #21
    Jåke
    Gäst

    Sv: Varför osynlig????

    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Vänstersväng på landsväg när man måste stanna och vänta in motkörande?
    Aningen förmätet att tro att det inte kan komma upp folk bakifrån bara för att man kör MC. Visst, det är deras problem att de brakar in i dig (lagligt sett), men det kan göra jäkligt ont på dig....
    Vänstersväng på landsväg? Aldrig om jag måste stanna, tänk om. Det är här vår uppfattning om att väst behövs skiljer sig. Jag anser att man inte utsätter sig för såna saker, medan många andra tycker det är ok bara man har väst. Skulle jag bli tvingad nån enstaka gång motiverar inte det att jag ändrar mitt beteende i övrigt.

    Förmätet? Jag har aldrig skrivit att det inte kan hända, bara att jag själv sällan upplever det som ett problem.

    Var och en gör som de vill, jag anser bara att man ska tänka själv eller åtminstone tillåta andra att göra det. Ett exempel på det är väl att sätta på sig varselväst om man måste stanna vid vägkanten, helt rätt men varför måste jag åka med den då min åsikt är att den ändå inte gör nån direkt nytta när jag kör?

    Ganska långt ifrån tråden nu, så jag kommer inte diskutera mer. Som jag skrev tidigare, jag har inte "rätt". Bara resonemang...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-04-26 klockan 16:55.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Problem detta med färger. Mycke svart är det även om det finns lite gult eller gulgrönt insytt här och var. Rött med gula prickar för att getingspåren inte ska synas vore kanske något, eller kanske ljusblått med nallar. Men det är klart - man måste vara tuff på riktigt för att vara avvikande.
    Ove

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg

    Var och en gör som de vill, jag anser bara att man ska tänka själv och skaffa sig en uppfattning.
    Ja, vilket är precis det jag gör... alltså vill jag ha kläder som gör att jag syns bäst möjligt, på samma vis som jag har reflexer när jag är ute och går i mörkret.

    Vi bor vid en vänstersväng på lansväg (eller så blir det några extra km för att komma runt), så där tror jag nog att neonfärger med reflexer kan hjälpa till med att få uppmärksamhet från trafik bakifrån.

    Hästarna som rör sig i mörkret har reflexer på benen och ryttarna har västar och ibland lyktor. Tack o lov, det är kolsvart här på vinterna (och höstkvällar). Vi bor på landet utan trafikljus eller asfalterad väg upp til huset.
    Senast redigerat av Mohlin den 2013-04-26 klockan 16:51.

  4. #24
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Problem detta med färger. Mycke svart är det även om det finns lite gult eller gulgrönt insytt här och var. Rött med gula prickar för att getingspåren inte ska synas vore kanske något, eller kanske ljusblått med nallar. Men det är klart - man måste vara tuff på riktigt för att vara avvikande.
    Mjo, har ju provat både gult och andra färger. Kanske inte ljusblått dock... Tyvärr får man ju även oönskad uppmärksamhet när man ser ut som en blomma

    Själv har jag vid vissa tillfällen problem med att jag inte syns alls över hojen... Fast i de lägena spelar det sällan nån roll heller.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-04-26 klockan 19:55.

  5. #25
    Jag anser som någon annan här att varselväst kan kvitta ( kanske eventuellt i stadstrafik). Mitt bromsljus blinkar väldigt snabbt så det syns bra, men framifrån skulle jag vilja ha ett vitt diodljus ca10W som blinkar kanske lite oregelbundet det tror jag skulle synas väl. Detta tror jag inte att farbror blå skulle gilla.
    Jan-Olov

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag anser som någon annan här att varselväst kan kvitta ( kanske eventuellt i stadstrafik). Mitt bromsljus blinkar väldigt snabbt så det syns bra, men framifrån skulle jag vilja ha ett vitt diodljus ca10W som blinkar kanske lite oregelbundet det tror jag skulle synas väl. Detta tror jag inte att farbror blå skulle gilla.
    Rätt tänkt.
    När någon hinner upp en mc, bakifrån så är observationstiden längre, (=skillnaden i hastighet) när man möts är observationstiden betydligt kortare (= summan av hastigheterna) varför det är viktigare att göra sig väl synlig framifrån än bakifrån...

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Rätt tänkt.
    När någon hinner upp en mc, bakifrån så är observationstiden längre, (=skillnaden i hastighet) när man möts är observationstiden betydligt kortare (= summan av hastigheterna) varför det är viktigare att göra sig väl synlig framifrån än bakifrån...
    Man kan ju räkna hur som helst för att uppnå ett visst mål. Svara då hur du räknar då en bil kommer bakifrån mot en hoj som står still.

  8. #28
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Sitter jag på min gubbiga tenere med varselväst och fiskör ser ingen mig, när jag satt i svart mundering på min svarta hoj och körde lite.. auktoritärt sågs jag. Ställer jag mig upp på teneren och tar plats ser folk mig oavsett vad jag har på mig. Helt subjektivt så tror jag neonfärg mest fungerar som ett lugnande medel på den som bär det, de dagdrömmande bilisterna däremot fortsätter spana efter hot och filtrerar bort allt som inte uppenbart kan krossa dom oavsett färg.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #29
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Hej på er
    Jag gör inte vänstersväng ens med min bil, reflexväst tror jag på vid körning på 90+ vägar
    detta grundar jag på mina erfarenheter som bilförare då mina erfarenheter som mc förare är begränsade
    30 mil har jag hunnit med än så länge

  10. #30
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Jag tar ett till :
    Jag har satt DRL lampor under halvljuset med en knapp så dessa går att stänga av vid BP, de tänds på tänning så om jag skulle glömma att ha ljuset på så lyser dessa iallafall
    Senast redigerat av Väse Conny den 2013-04-27 klockan 00:08.

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. Varselväst!
    Av GeCe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:02
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •