Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 81

Ämne: Varför osynlig?? (Varselväst)

  1. #51
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Är det bara jag som har missat något, eller har inte de flesta moderna MC-kläder numera inbyggda reflexer? Ibland syns de inte ens, utan de sitter som smala band utmed t.ex. en söm eller liknande.

    Jag kör själv ofta med en sådan jacka i svart och fick en kommentar av en jobbkollega en gång; "Man ser i vart när du kommer i den där jackan". Så svart är inte alltid osynlig...
    Det är ju vettigt med insydda reflexer som ser snygga ut. Vad många vänder sig mot är ju själva reflexvästen som gör att man ser ut som en tänd julgran eller något när vi inte kör utan står still. Vi vill ju se ok ut bakom styret!

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det är ju vettigt med insydda reflexer som ser snygga ut. Vad många vänder sig mot är ju själva reflexvästen som gör att man ser ut som en tänd julgran eller något när vi inte kör utan står still. Vi vill ju se ok ut bakom styret!
    Precis, det är lite det jag menar faktiskt: behövs verkligen en varselväst?

    Var och en får väl bestämma hur och när man syns "tillräkligt", annars kan man ju dra argumentet in absurdum; en varselväst är bra, men man syns bättre om man har varselchaps också, neongul hjälm samt neongrön och gul motorcykel, etc etc

  3. #53
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Om man inte gillar västar och skrikiga färger så finns ju andra grejer.

    http://www.motostorm.it/en/details.asp?articolo=1905


  4. #54
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Reflexer är inte riktigt samma sak, de förutsätter att man lyser på dem så att ljuset reflekteras. Varselvästen är ju mer till för att synas i övrigt, t ex om man ligger framför en långtradare och närmar sig en korsning där någon vill ut. De ser långtradaren(som de är rädd för) och tänker "jag hinner" och så missar de helt att det ligger en mc 50m framför.

    Jag tvivlar inte alls på att en varselväst hjälper, men blir ibland bara så trött på att jag ska behöva ta ansvaret för att andra inte kan köra som folk. Det är ungefär lika när man cyklar ute på vägarna nämligen. Argumentet är ju alltid och som motorcyklist så är man ju biggest looser vid en krock. Men tänk om man skulle försöka använda det argumentet om man diskuterade t ex arbetsolyckor eller t ex våldtäkter.

    Så samtidigt som jag fattar att jag loosar vid en olycka så orkar jag inte med att jag åka runt med varselväst och helst saftblandare på huvudet för vara säker på att folk ska uppmärksamma mig.

    Men än så länge så övningskör jag ju så för tillfället är det ett icke-problem. Redan på de första 25 milen har jag fått vara med om att en bil svänger ut framför onödigt nära.

    /Freddo

  5. #55
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag har faktiskt en vit Rukka jacka som jag kör omkring med,gillar jackan trots att den blir grå av smuts vid första regnväder (försöker tvätta av den med jämna mellanrum)
    Bilister bakifrån har jag bara problem med att dom inte kör om utan kör bredvid och glor eller filmar, men det har kanske inget med min klädsel att göra
    Dom som har sett mig framifrån brukar klaga på kylarens storlek eller att jag ser ut som ett tåg med mina tre lysen i triangel
    och sen har jag gänget som bara vill lyssna på motorljudet,dom vevar ner sidorutan och ger tummen upp
    jo,ibland kan man önska sig att vara lite mer osynlig
    vit eller silverfärgat hjälm kan ju synas men själv föredrar jag motivlackerade vackra saker att titta på
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #56
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har förresten även en svartaktig jacka, men den verkar synas bra bakifrån ändå
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #57
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Varför osynlig?? (Varselväst)

    Klaus: Du behöver inget extra för att synas med den hojen du har! :-)

  8. #58
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Anledningen till att vi i Sverige bara får ha ett halvljus tänt på hojen även om vi har dubbla strålkastare är för att vi inte på något sätt ska kunna förväxlas med en bil. I dåligt väder med regn och mörker kan ju två mötande halvljus tas för en bil på långt håll. Låter konstigt kanske då ljusen ju sitter tätt på en mc som har två ljus och brett på en bil men så är det efter vad jag snappat upp.
    Det här har du fel i, vet hojar som har båda tända. Om det var så förr kan jag inte svara på, men inte längre i alla fall.

  9. #59
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Det här har du fel i, vet hojar som har båda tända. Om det var så förr kan jag inte svara på, men inte längre i alla fall.
    Det var så förr och att en del har båda tända beror ju inte nödvändigtvis på att det är tillåtet. Kanske är reglerna ändrade. Allt ska ju vara harmoniserat med övriga Europa numera...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-29 klockan 12:32.

  10. #60
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det var så förr och att en del har båda tända beror ju inte nödvändigtvis på att det är tillåtet. Kanske är reglerna ändrade. Allt ska ju vara harmoniserat med övriga Europa numera...
    Flera mc har det som standard idag!Bl.a FJR,går inte ens att stänga av.

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. Varselväst!
    Av GeCe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:02
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •