Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 81

Ämne: Varför osynlig?? (Varselväst)

  1. #41
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Helkorkat svar.....
    Det var ganska direkt formulerat. Skulle ju kunna tycka illa om den formulering du valde. Men bestämmer mig för att du kanske inte menade något illa.

  2. #42
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av epa23 Visa inlägg

    Ok, med en Honda eller liknande då är det ändå kört så varför inte?
    Roligaste på länge.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av epa23 Visa inlägg
    Enligt min erfarenhet med reflexväst vid övningskörning så hjälper det inte.. Gamla kärringar och gubbar har "tunnelseende" och ser dig inte ändå.. De ser bara rakt fram och skiter i resten..
    Enda sättet att synas är att se ut som en MC Polis, då syns man!

    Och som T-max säger så är det för jävla fult, inget man tar på sig om har har en snygg hoj som en Trajja eller en HååDee..

    Ok, med en Honda eller liknande då är det ändå kört så varför inte?
    Är det inte så att ni kanske skäms lite och därför vill vara osynliga?
    Vi som kör Honda och liknande har inget emot att synas.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skönheten, brukar man säga, sitter i betraktarens ögon -då är det väl så att även fulheten sitter där också.

    Kan verkligen en ful hoj och en gul väst göra att den stilige gubben som sitter på också blir ful eller kan det bli kontrastverkan(?), ju fulare utstyr som inramar ju grannare blir själva kärnan.

    Snygg motorcykel - finns det idag? Förr, för bortemot 100 år sen fanns det massor av fint hantverk som man kan beundra än idag men nutidens massproducerade härkar kan jag nog säga att designmässigt har dom inget som motsäger att man ska kunna sitta på dom iförd gul väst.
    Ove

  5. #45
    På en MC av nyare modell vill man inte ha Blinkers (Blinka behövs ju inte), backspeglar och absolut inte gul väst! Sen vill man inte ha elmotorcykel heller eftersom det är en säkerhetsrisk att den är så tyst.

    Hoppas ni läser mitt inlägg med ironi. Min gamla 80-talare och dess förare är sådana till utseendet att en gul väst knappast kan göra saken värre!

  6. #46
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Skönheten, brukar man säga, sitter i betraktarens ögon -då är det väl så att även fulheten sitter där också.

    Kan verkligen en ful hoj och en gul väst göra att den stilige gubben som sitter på också blir ful eller kan det bli kontrastverkan(?), ju fulare utstyr som inramar ju grannare blir själva kärnan.

    Snygg motorcykel - finns det idag? Förr, för bortemot 100 år sen fanns det massor av fint hantverk som man kan beundra än idag men nutidens massproducerade härkar kan jag nog säga att designmässigt har dom inget som motsäger att man ska kunna sitta på dom iförd gul väst.
    Å sol vesir så ser man inte fula gubben
    Jan

  7. #47
    Mc-Bosse
    Gäst
    Anledningen till att vi i Sverige bara får ha ett halvljus tänt på hojen även om vi har dubbla strålkastare är för att vi inte på något sätt ska kunna förväxlas med en bil. I dåligt väder med regn och mörker kan ju två mötande halvljus tas för en bil på långt håll. Låter konstigt kanske då ljusen ju sitter tätt på en mc som har två ljus och brett på en bil men så är det efter vad jag snappat upp.

    Ang. reflexvästar så tycker jag själv att aha-upplevelsen över dem minskar mer och mer eftersom var och varannan gående, cyklist och hojåkare använder västar. Tillhör de alla en klubb av något slag?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-28 klockan 14:54. Anledning: stavfel... som vanligt! :)

  8. #48
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag kan tycka att det är lite som när man diskuterar våldtäkt. Är det verkligen jag som offer ska anpassa mig hela tiden? Har för övrigt ingen aning om hur jag kommer göra när jag har kortet. Men jag lägger ner rätt stor energi på att hitta kläder som jag tycker ser snyggt ut, och dit räknas inte varselvästen... Så jag är lite kluven.

    /Freddo

  9. #49
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Så jag är lite kluven.

    /Freddo
    Jag är också kluven då jag ju vet att bilister kan missa en stor gul ladugårdsvägg på tvären i form av en 15 meter lång, 3,5 meter hög och 2,5 meter bredd buss. De är ju ouppmärksamheten som är problemet och om en varselväst hjälper i alla lägen ställer jag mig frågande till. Kanske hjälper det i en del fall och då borde man ju ha varselväst, kluven var ordet!

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag kan tycka att det är lite som när man diskuterar våldtäkt. Är det verkligen jag som offer ska anpassa mig hela tiden? Har för övrigt ingen aning om hur jag kommer göra när jag har kortet. Men jag lägger ner rätt stor energi på att hitta kläder som jag tycker ser snyggt ut, och dit räknas inte varselvästen... Så jag är lite kluven.

    /Freddo
    Är det bara jag som har missat något, eller har inte de flesta moderna MC-kläder numera inbyggda reflexer? Ibland syns de inte ens, utan de sitter som smala band utmed t.ex. en söm eller liknande.

    Jag kör själv ofta med en sådan jacka i svart och fick en kommentar av en jobbkollega en gång; "Man ser i vart när du kommer i den där jackan". Så svart är inte alltid osynlig...

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. Varselväst!
    Av GeCe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:02
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •