Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 81

Ämne: Varför osynlig?? (Varselväst)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Varför osynlig?? (Varselväst)

    En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. En svart hoj och en likaledes svart förare i skuggan en solskensdag utgör inte bara en fara för andra utan även för sig själv. Är det kanske ett arv från den gamla goda tiden eller skall det vara "looks alike " en viss grupp?
    Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?
    Frågan är då om någon som vill vara osynlig törs svara.

  2. #2
    Väntar faktiskt sedan TVÅ månader på ett svar på min fråga till Trpt styrelsen ang möjlighet att ha extra varslljus på en mc.
    Reglerna kring två huvudstrålkastare är strikta och klara men min fråga omfattade varselljus, egentligen två fjärrljus med H3-lampan utbytt mot en LED-H3.

    Tänkte att EN strålkastare med hel- eller halvljus syns ju sådär lagom i dagsljus, de är ju i 1:a hand gjorda för att se med, inte för att synas, om man adderade två gula ljusytor, skulle det bli bättre synbarhet?
    Ännu inget svar.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Nu är jag ingen expert på kläder, men det jag har sett är mest svart. Varför tillverkas inte MC-kläder i starka färger, så "slipper" man för att ha extra väst på sig?

  4. #4
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Jag är oerhört glad över min röda jacka, tänkte på det förra söndan när jag var på avrostning med SMC ute på Gillinge, jag var en av få som bröt havet av svart klädsel. Men inte sjutton är utbudet så stort på MC kläder med färg.

  5. #5
    Jåke
    Gäst

    Sv: Varför osynlig????

    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Nu är jag ingen expert på kläder, men det jag har sett är mest svart. Varför tillverkas inte MC-kläder i starka färger, så "slipper" man för att ha extra väst på sig?
    Ingen är egentligen intresserad. Det gör inte så stor skillnad.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Visst finns det kläder med färg om man så vill. Både med varseltyg inlagda och ljusare färger.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ingen är egentligen intresserad. Det gör inte så stor skillnad.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Tror dock att fler och fler blir intresserade utom några grupperingar.

  8. #8
    Jåke
    Gäst

    Sv: Varför osynlig????

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror dock att fler och fler blir intresserade utom några grupperingar.
    Oja, det är inte fult med färg och egentligen galet trist med alla svarta allväderkläder.

    Men finns ingen större anledning klä sig i neon enligt min mening. Möter ofta åkare med gul väst bakom helkåpor och annat och begriper aldrig varför man har västen då. Den syns inte bakom hojen ändå, utan ger bara nån slags falsk trygghet vilket påverkar den egna vakenheten negativt. Vad var tanken där?

    Mitt textilställ är helt svart, så jag är en av de så kallade osynliga. Jag har dock aldrig haft nåt problem av det, så i vettigt väder är inte färgen avgörande. Det är andra faktorer som gör att vi "inte syns". Färgen var dock inte mitt förstaval utan det var mer att stället jag ville ha inte fanns i lager... Normal färg är visst ganska poppis ändå!

    Skinnen är vita resp ljusgrå, men nån neon har jag ingenstans. Bara reflex...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-04-26 klockan 12:49.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fundering om alla er som tydligen vill vara ganska osynliga i trafiken. Varför denna svårighet att inte ha synligare klädsel än svart. En svart hoj och en likaledes svart förare i skuggan en solskensdag utgör inte bara en fara för andra utan även för sig själv. Är det kanske ett arv från den gamla goda tiden eller skall det vara "looks alike " en viss grupp?
    Det borde väl inte påverka körupplevelsen om man bär en varselväst, eller?
    Frågan är då om någon som vill vara osynlig törs svara.
    Kan ju svara eftersom jag råkar ha svart hoj, och mitt ställ är till största del svart också. Innebär det att jag vill vara osynlig? Nä.
    Håller med Jåke i inlägget ovan; Ser inte heller någon större vits med dessa reflexvästar. De flesta hojar man ser framifrån så ser man framförallt framlyset, sen ev. kåpa, inte vad personen har på sig.
    Sen tror jag väl att ser man inte bågen med 55W framlyse komma mot en, tror jag inte man lär se om personen på den har reflexväst...

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Väntar faktiskt sedan TVÅ månader på ett svar på min fråga till Trpt styrelsen ang möjlighet att ha extra varslljus på en mc.
    Reglerna kring två huvudstrålkastare är strikta och klara men min fråga omfattade varselljus, egentligen två fjärrljus med H3-lampan utbytt mot en LED-H3.

    Tänkte att EN strålkastare med hel- eller halvljus syns ju sådär lagom i dagsljus, de är ju i 1:a hand gjorda för att se med, inte för att synas, om man adderade två gula ljusytor, skulle det bli bättre synbarhet?
    Ännu inget svar.
    Varselljus får du nog ha.Har ju det standard på min.Alltså 2 dimljus och 2 huvudstrålkastare och det är tillåtet

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. Varselväst!
    Av GeCe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:02
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •