Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Er första hoj

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Er första hoj

    Då jag för tillfället står i beråd att köpa min första egna hoj (ska eventuellt iväg på en provkörning nu i helgen), så tänkte jag fråga vad ni hade som första hoj? Första fordonet brukar ju ofta väcka lite nostalgiska känslor. Själv blir jag sådan när jag ser våran gamla Saab som vi hade som familjebil när jag var liten (den finns fortfarande kvar i krokarna och jag kommer ännu ihåg registernumret) Skriv gärna och berätta litegrann om eran första hoj.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Då jag för tillfället står i beråd att köpa min första egna hoj (ska eventuellt iväg på en provkörning nu i helgen), så tänkte jag fråga vad ni hade som första hoj? Första fordonet brukar ju ofta väcka lite nostalgiska känslor. Själv blir jag sådan när jag ser våran gamla Saab som vi hade som familjebil när jag var liten (den finns fortfarande kvar i krokarna och jag kommer ännu ihåg registernumret) Skriv gärna och berätta litegrann om eran första hoj.
    Vespa Touring 1963 var den första jag ägde. För liten för mig egentligen så den blev obekväm efter några mil men då var det att sätta sig på bönpallen en stund. Inga pengar till ordentliga kläder så frysa var bara förnamnet när jag låg och pressade i kölvattnet efter någon tradare för att få ut några km/t extra, dessutom var det lä om man låg tillräckligt nära. Fullständigt livsfarligt men det var att välja.... I stan var den rätt suverän att krångla sig fram med om man var medveten om att det där med broms bara var symboliskt.

    Jag har henne kvar, står i garaget som nostagipryl. Hon heter Hulda.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Första hojen var det röda/vita härket:



    Kawasaki 650 Tengai. Införskaffades för att ha nånting att övningsköra på, att valet föll på just den var för att den var relativt billig men framförallt för att den stod i grannsocknen. Har kört cirka 200 mil med den och kände att jag ville ha nåt lite roligare, så jag köpte en Suzuki 800 Marauder i lördags.

    Tengaien funkade alldeles utmärkt men lämnade mig rätt oberörd. Däremot fick jag aningens förkärlek till Kawa men det kan ha att göra med att farsan också kör Kawa. Tror jag kommer få mycket mer känslor för Maraudern, så här långt är jag nöjd som satan och skulle kunna rekommendera den till alla.

    Tengaien behöver jag för övrigt bli av med, så om nån är intresserad dra ett pm eller leta upp annonsen på blocket...
    Senast redigerat av Pronby den 2013-04-25 klockan 20:24. Anledning: Stavning, syftning och grammatik...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Jag antar att inte moped räknas.

    I så fall min nuvarande, en Honda NSR 125 -91. Har inget att jämföra med så jag är nöjd. Eller jo föressten, har provkört en CBR125, gillade inte den riktigt, kändes lite klen. Hur som helst har den gått cirka 3200 mil. Inga problem hittills och går lugnt och fint


  5. #5
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Min första 125a var en Suzuki GT 125 av årsmodell 1980 och den första tunga var en Suzuki GSX 1100 E som faktiskt lever än men håller på att moderniseras en aning, visade sig faktiskt vara min gamla!

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...-refresh/page3

    Bild här, den guldbeiga!

    [IMG][/IMG]
    Senast redigerat av Månne den 2013-04-25 klockan 21:31.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Min första hoj var en Yamaha DT125R från tidigt 80-tal med samma färgsättning som min nuvarande hoj. Första tunga hojen var en Suzuki DR800. Saknar den gamla vulgostånkan..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Jag har förtvivlat grävt i mitt album men hittar inte bliderna.
    Min första hoj köpte jag när jag var 15 en Honda cb 900 Boldor, morsan blev väl inte så hemskt glad vad jag kan minnas.
    Den kom ju liksom aldrig ut i trafik, (kanonskick/orginal allt på hojen men jag fik ju liksom inte köra då)
    den såldes med god förtjänst eftersom min mamma tvingade mig...

    Min andra hoj blev en hör och häpna, Honda cb 900 Boldor, !!!
    I betydligt sämre skick, en arbetskollega tyckte att jag behövde en hoj, han hade lyckligtvis en till salu...till bra pris...
    Mattsvart sprayad med döskallar och annat skit.. köpte den osedd , det var ju ändå en "bouldor" men lät den vila hos kompisen då jag inte hade något hojkort. (ville inte riskera något, jag levde redan då på mitt körkort)
    Ca en månad senare hämtade jag hem hojen, med ett nytaget körkort i handen, och herre gud vad jag fick reparera, 3 besiktningar senare så var den godkänd att köra, men det skulle ju lackas, och fixas lite, men va faan då var det ju redan höst...så lackning mm fick fixas under vintern.
    Påföljande sommar vart jag tvungen att sälja den... (kärringen blev med barn) .... men ångrade mig, så jag kollade upp vem som ägde den... det var samma som den såldes till.. ringde upp grabben, samtalet lät ungefär...
    - hej är det du som ägen en cb 900 reg nummer.... som du köpte av mig.
    - ja
    - vad du gav plus 5´
    - Näää
    - Plus 10`
    - klick tut tut tut

    Så jag köpte en gsx 1200es istället... men jag saknar Hondan.
    det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess...!
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  8. #8
    Påföljande sommar vart jag tvungen att sälja den... (kärringen blev med barn)

    Ni var väll två om det.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Min första var en Monark från 1949

  10. #10
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Husqvarna Guldpilen -58 något ombyggd.
    Fjädring är överskattat..

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Min första långtouring
    Av Susie i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 17:46
  3. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  4. Första lektionen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:20
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •