Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Er första hoj

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Påföljande sommar vart jag tvungen att sälja den... (kärringen blev med barn)

    Ni var väll två om det.

    Visst har du rätt i det, (och det var väl kanske rent av jag som var den direkta orsaken) ,
    men själva jäsningen fick hon reda ut... jag satt ju bara in bullen i ugnen


    (och för att förtydliga, med "kärring" så menar jag inget nedlåtande, utan läs det som käresta så förstår ni)
    God morgon !
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  2. #12
    Ja, min sk kääring var väl då tvärtom. Köpte min första "riktiga" hoj när jag fick första barnet.

    CB 750 1974(jo, karossen är från 78)

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Min första egna hoj, som jag köpte i slutet av 50-talet, var en NV med 250cc DKWmotor 2-T. Ingen större fart i den, men gick bra, bara man höll sig på bättre vägar eftersom den saknade bakfjädring. Det är inte överskattat. Tjejen som ju satt bakpå bönpallen gillade absolut inte potthål i vägen. Modellen hette NV 35

    En kul grej inträffade då jag skulle passera genom en flock med kossor som skulle hem till ladugården för att mjölkas. Flocken gick på två led vid vardera vägkanten för det var väl mjukare där. Hade nästan passerat allihop då en kossa plötsligt bytte fil och knuffade till hojen varefter jag for ner i ett mindre dike och hamnade i en syrenhäck. Självkänslan fick sig väl en liten törn då jag såg bonden och hans tant stå och gapskratta åt mig, som låg där i häcken.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-04-26 klockan 10:38.

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Vår bilhandlare bytte in brukshojar mot Volvo pv 444 på 50 talet. Snart va vi småpojkar där å köpte dessa, oftast lättviktare. Snart hade vi dödat dom å slängde dom på bilhandlarens enorma skrothög. Jag mins en 98 DKW 3 växlad som va väldigt seg, men till slut hamnade på skrothögen även den.
    Jan

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557


    En så´n här, minus det höga styret startade jag min tvåhjulskarriär på sommaren 1975. Min var i ett makalöst skick. Var närmast missbrukare av Autosol och vax. Många trodde hojen var helt ny trots att den var en -71. Sålde den vidare till en kille som körde ner den till en rishög på bara ett par månader...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Sålde den vidare till en kille som körde ner den till en rishög på bara ett par månader...
    Ja sånt där är ledsamt, att nån misshandlar skicket på en fin mc på så kort tid.

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vi som dödade gamla klenoder i ungdommen ångrar oss naturligtvis i dag.
    Jan

  8. #18
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Min första var denna Suzuki LS650
    Växte ur den ganska fort p g a att den är liten.
    Men rolig och lättkörd var den.

    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  9. #19
    Jåke
    Gäst
    Första egna hojen (kördes en del på farsans CX500 samt diverse Husqvarnor) var en Kawasaki GPz750R från 1982. Köpte den -89 så den var inte jättegammal då, vilket jag insett på senare år. Det tog ett tag sen innan jag hade en lika "ny" motorcykel som den första.

    Köpte den på sensommaren och åkte på Europasemester med två polare sommaren efter. Balla killar med moderna 750 så jag fick utstå spe när Kawan protesterade med lite blårök på motorvägsetapperna. Fick min första framhjulspunka med den hojen på Autobahn samma resa och hemfärden gjordes direkt från Ringen och hem till Edsbyn. Enda nattstoppet utanför Hamburg på en mack för att tajma färjan i Puttgarten. Den trippen tog ganska precis ett dygn att göra, men hojen hade ju fått nytt batteri i en Österrikisk by så den klarade det nog bättre än jag

    Byttes mot en väldigt grön GPz1100 -81 med insprutning och handportad topp, men det är en annan historia...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Jåke den 2013-04-26 klockan 17:22.

  10. #20
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Zundapp 125 cc årsmodell -71 minns att jag sålde denna fina tingest för 800:- spänn
    Köpte en sliten Yammha som transportmedel detta var i början på 1980 talet
    Nu är det 2013 30 år senare och en liknande hoj är i min ägo som kompenserar för tyngre förare
    En Honda Dominator från -93 men den är nästan som min Zundapp från -71 enkel inget tjaffs råstark o rolig

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Min första långtouring
    Av Susie i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 17:46
  3. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  4. Första lektionen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:20
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •