Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: CBR 600 f2 startar inte

  1. #21
    Vad jag nu menade lite var att.....gör om, gör rätt....eller nåt sånt. Du har öppnat gasarna redan tre gånger(?) och det hjälper inte, så du måste då hitta på nåt annat, dvs att man: rensar munstyckena ordentligt, kollar att munstycken för flotören funkar som dom ska, flotören funkar som den ska samt inte minst, kollar att alla delar finns(typ packningarna) och att den är rätt inställd.

    Allt detta ger man tid i lugn och ro och med noggrannhet. När man gjort det så vet man att allt är rätt och man kan då lämna det och börja koncentrera sig på ev andra defekter.
    En förgasare i en 90-tals hoj är ganska enkel i konstruktionen, så fel är svårt att göra.

    När jag köpte min gamla CBR så trodde jag att det garanterat var skit i förgasarna(kollade inte ordentligt då eftersom jag antog det)
    Stiften fick gnista osv. Visade sig att det var tändhattarna som var sladdriga, eller trådarna som håller i stiftet. Ibland gick den ordentligt och ibland inte.

    Tyvärr kostade en komplett tändhatt 500 spänn, men jag gjorde en egen patent(biltema och järntråd) på den....och den funkar idag perfa.
    Så, kolla att stiften sitter verkligen ordentligt fast i tändhatten.

    Det med stiften vara bara en tanke..........
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-05-06 klockan 12:35.

  2. #22
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Tändstiften har alltid fungerat så länge dom inte blivit blöta så problemet har hela tiden varit förgasarna.

    Jag vet inte vad jag gjort eller vad som hänt men nu kollade jag alla tändstift efter att ha försökt starta och kanske vridit lite onödigt mycket på rullen, alla tändstift är blöta så nu har jag iaf soppa in till cylindrarna!

    Den är svårstartad och bakskjuter så det känns som att problemet helt enkelt är att jag vridit för mycket på rullen för att försöka få den att starta och då fått in för mycket soppa.

    Har tagit ur tändstiften och torkar av dom, kommer låta hojen stå tills imorn för att torka ut eller liknande och även ladda batteriet på nytt. Får se vad som händer imorn!

  3. #23
    Måste tyvärr säga att jag blir förvirrad av dina beskrivningar Kanske det bara är jag som har liten hjärna och fattar inte?
    Ena stunden får den ingen soppa, andra stunden så får den ingen soppa, men går på startgas, nästa så är stiften blöta så den får soppa och gnista. Kanske du sen gjirt nåt däremellan som du sen inte berättar

    Om en hoj är i skick och den startar med startgas så gör den det, dvs den kommer att sen gå.

    Nåja, lycka till....I´m lost in this djungle

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Spänningen kanske är för låg till tändmodulen för att eländet skall funka som det ska, jag hade kollat med multimetern.

  5. #25
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Måste tyvärr säga att jag blir förvirrad av dina beskrivningar Kanske det bara är jag som har liten hjärna och fattar inte?
    Ena stunden får den ingen soppa, andra stunden så får den ingen soppa, men går på startgas, nästa så är stiften blöta så den får soppa och gnista. Kanske du sen gjirt nåt däremellan som du sen inte berättar

    Om en hoj är i skick och den startar med startgas så gör den det, dvs den kommer att sen gå.

    Nåja, lycka till....I´m lost in this djungle
    Jag är lika förvirrad som du haha!

    Tror jag fått ihop förgasarna nu för det finns soppa på tändstiften, men hojen verkar ha svårt att tända men det finns en svag gnista.

    kanske värt att prova med nya tändstift?

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: CBR 600 f2 startar inte

    Skiftar fungerande cylindrar så där slumpvis så är det ju märkligt. Kör du pri innan varje startförsök och står hojen på centralstödet? Min Kawasaki från 1981 är knepig och det tog några dagar från det jag köpte den innan jag kom underfund med konstigheterna.

    Förklarar nedan, kanske att du får något tips.

    Står den på sidostödet i några dagar och jag slår på full choke och bara startar så tar det tid innan motorn startar och sen går den endast på de två vänstra cylindrarna i flera minuter och jag måste gasa för att behålla tomgång.

    Lösningen är att jag först reser hojen och slår på pri i 30 sek så även de högra två förgasarna fylls med bensin. Drar full choke och motorn startar på alla cylindrar direkt utan några problem.

    On/Off/Res innebär efter vad jag förstått att ditt Onläge är Pri och det är flottörerna som reglerar tillförseln.

    Har du haft isär förgasarna så tar det säkert 30 sek - 1 min innan förgasarna är fyllda sedan du vridit till On och du kan prova starta, glöm inte chocken om motorn är kall.

    Kanske onödigt inlägg men du verkar ha kört fast och det bara suger ju.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-08 klockan 14:12.

  7. #27
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Skiftar fungerande cylindrar så där slumpvis så är det ju märkligt. Kör du pri innan varje startförsök och står hojen på centralstödet? Min Kawasaki från 1981 är knepig och det tog några dagar från det jag köpte den innan jag kom underfund med konstigheterna.

    Förklarar nedan, kanske att du får något tips.

    Står den på sidostödet i några dagar och jag slår på full choke och bara startar så tar det tid innan motorn startar och sen går den endast på de två vänstra cylindrarna i flera minuter och jag måste gasa för att behålla tomgång.

    Lösningen är att jag först reser hojen och slår på pri i 30 sek så även de högra två förgasarna fylls med bensin. Drar full choke och motorn startar på alla cylindrar direkt utan några problem.

    On/Off/Res innebär efter vad jag förstått att ditt Onläge är Pri och det är flottörerna som reglerar tillförseln.

    Har du haft isär förgasarna så tar det säkert 30 sek - 1 min innan förgasarna är fyllda sedan du vridit till On och du kan prova starta, glöm inte chocken om motorn är kall.

    Kanske onödigt inlägg men du verkar ha kört fast och det bara suger ju.
    De är mer att den inte tänder, jag kan starta den så den går på dom två högra cylindrarna men dom andra går inte. Tar jag ur tändstiften på dom cylindrar som inte gick så finns det bensin på dom.

    Det finns gnista men den är inte jättestark, har bytt runt tändstiften utan framgång

  8. #28
    Eftersom du nu lokaliserat vilka cyllar inte tänder så, finns det möjlighet(längden) att flytta tändhattar med hela kabeln mellan varann, åtminstone en.

    Funderar också lite på att det inte hänt nåt med ventilerna. Fast, den borde ju då gå ändå....
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-05-08 klockan 17:21.

  9. #29
    Kollade på min tändspolarna om dom kan också provas att skifta(2 st), men det verkar dock att dom yttersta tändhattarna går till en och dom mittersta till en........

  10. #30
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Kollade på min tändspolarna om dom kan också provas att skifta(2 st), men det verkar dock att dom yttersta tändhattarna går till en och dom mittersta till en........
    Ja satte ihop allt som det ska nu och sist jag inte hade alla cyl fungerande så pumpade ja in lite soppa via tank slangen och då fick jag fart på dom.

    Testade samma sak nu när ja satt ihop allt och då gick alla cyl men den 4e längst åt höger är inte lika varm som resten och hojen låter lite ojämn som om den gick på 3 cyl.

    Jag fyllde på soppa så att det fanns upp till filtret och det verkar som att när det är slut så vill det inte komma mer bensin så därför dör den efter några minuter

Liknande ämnen

  1. startar inte
    Av Niksix i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-08, 14:54
  2. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  3. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  4. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •