Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: CBR 600 f2 startar inte

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg

    Kranen är vakumstyrd tror jag men har bara on/off/reserv

    Allt stämmer men ändå går det inte!?
    Har du förutom bränsleslangen från bränslekranen ännu en slang som går till den ena förgasaren så är den vakuumstyrd. Har du bara bränsleslangen så är det fullt flöde till förgasarna i läge ON och det är flottörerna som reglerar tillförseln till förgasarna.

    Ett tips är sån där bränslesystemsrengöring du häller i tanken. Finns på mackarna. Jag hällde i halva innehållet i min tank som innehöll 4 liter bensin. Det stod på flaskan att hela innehållet skulle räcka till upp mot 70 liter. Motorn hackade inte på något vis trots den höga koncentrationen. Nog var det i hög koncentration alltid och riktigt om det hjälpte vet jag inte i mitt fall för jag hade andra problem som jag samtidigt löste på annat sätt. Avlagringar och skit kan släppa om förgasarna får denna "dunderkur".

    När du hade förgasarna isär: skruvade du av alla munstyckena och blåste i dem för att ta reda på om något satt i vägen i dem? Det ska vara fritt blås i munstyckena när du sätter dem till munnen och blåser (från båda håll).

    Min hoj är en Kawasaki 750 från -81 med fyra förgasare.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-01 klockan 22:31.

  2. #12
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Har du förutom bränsleslangen från bränslekranen ännu en slang som går till den ena förgasaren så är den vakuumstyrd. Har du bara bränsleslangen så är det fullt flöde till förgasarna i läge ON och det är flottörerna som reglerar tillförseln till förgasarna.

    Ett tips är sån där bränslesystemsrengöring du häller i tanken. Finns på mackarna. Jag hällde i halva innehållet i min tank som innehöll 4 liter bensin. Det stod på flaskan att hela innehållet skulle räcka till upp mot 70 liter. Motorn hackade inte på något vis trots den höga koncentrationen. Nog var det i hög koncentration alltid och riktigt om det hjälpte vet jag inte i mitt fall för jag hade andra problem som jag samtidigt löste på annat sätt. Avlagringar och skit kan släppa om förgasarna får denna "dunderkur".

    När du hade förgasarna isär: skruvade du av alla munstyckena och blåste i dem för att ta reda på om något satt i vägen i dem? Det ska vara fritt blås i munstyckena när du sätter dem till munnen och blåser (från båda håll).

    Min hoj är en Kawasaki 750 från -81 med fyra förgasare.
    Har blåst allt i hela förgasaren och alla får soppa förutom en, den gav jag då en extra check på och kollade även alla bensinslangar till den. Flottörnålen och resten kan röra dig fritt och fastnar inte så det känns som att bensindelen är löst, kan det vara någon vakumslang till förgasaren som kan vara täppt??

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg
    Flottörnålen och resten kan röra dig fritt och fastnar inte så det känns som att bensindelen är löst, kan det vara någon vakumslang till förgasaren som kan vara täppt??
    Du har någon lort efter kranen och före flottörnålen som täpper till. Min gissning är att det är där flottörnålen träffar ett munstycke/säte. Blir att lyfta det locket och skruva loss och skruva ur sätet - blåsa + spola igenom en skvätt soppa ur slangen. Tror nog det sitter en liten retlig flaga gömd där nånstans.
    Ove

  4. #14
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du har någon lort efter kranen och före flottörnålen som täpper till. Min gissning är att det är där flottörnålen träffar ett munstycke/säte. Blir att lyfta det locket och skruva loss och skruva ur sätet - blåsa + spola igenom en skvätt soppa ur slangen. Tror nog det sitter en liten retlig flaga gömd där nånstans.
    Jag ska kolla igen, vi får se vad som händer

  5. #15
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Har fått igång den cylindern som inte funka genom att tvinga in soppa i lite högre tryck och ha dräneringsventilen öppen, skruvade in skruven när koppen va full och nu går den cylindern bra men nu har dom två till vänster slutat funka, en av dom är kopplad till tanken så utan den kommer ingen soppa till resten av förgasarna.

    Ska gå igenom dom imorn och se vad det kan vara men problemet nu är att soppan i förgasarna inte når cylindrarna, så det enda ja kan komma att tänka på är munstycken.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Måste vara skit i tanken när problemet kommer än här - än där? Häng på ett löst filter och se vad som hamnar i det. Finns att köpa för en billig peng var som helst.
    Ove

  7. #17
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Har bytt filtret innan jag började pyssla med förgasarna och har rengjort dom 3 gånger nu men det enda som kan finnas är att det är skit i något munstyck för soppan finns i koppen.

  8. #18
    Vilken soppa(not det vitsiga....soppa Oj, kanske lite för tidigt för vitsar)

    Är det verkligen soppaproblem du har? Inte ovanligt att tändhattarna strular just på äldre CBR. Kommer o går

    Nu blir jag ju lite förvirrad av all fel som uppkommer, men hursom helst, du är ju nu proffs på att plocka isär knasarna, så börja om där.

    - munstycken rengörjs ju med tryckluft och ultraljudstvätt. När man misstänker ärjning, nåt hårdare skit så kan man ju köra oldschool, dvs försiktigt försiktigt rensa med nåt som är mjukare än munstycket, tex en tråd från en elkabel. Blås med tryckluft efteråt
    - montera kopparna. blås(med munnen) in i bensinslangen och testa med fingret att allt funkar där. Koppen neråt och petar med fingret upponer på koppen och du ser att den då stänger o öppnar som den ska.(hitta med fingrarna hur du "låser" dom andra medan du testar en kopp/munstycke i taget)
    - Luft/bränsle skruven innehåller en microliten bricka och en lika liten o-ring. Dom brukar inte följa med när man skruvar ur munstycket, Du har väl tänkt på att dom finns där och att du inte blåst bort dom i samband med rengöringen?
    - Vet inte hur mycket nämnda skruv ska vara utskruvad på just CBR, men en bra start är väl 2 varv typ
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-05-05 klockan 06:21.

  9. #19
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vilken soppa(not det vitsiga....soppa Oj, kanske lite för tidigt för vitsar)

    Är det verkligen soppaproblem du har? Inte ovanligt att tändhattarna strular just på äldre CBR. Kommer o går

    Nu blir jag ju lite förvirrad av all fel som uppkommer, men hursom helst, du är ju nu proffs på att plocka isär knasarna, så börja om där.

    - munstycken rengörjs ju med tryckluft och ultraljudstvätt. När man misstänker ärjning, nåt hårdare skit så kan man ju köra oldschool, dvs försiktigt försiktigt rensa med nåt som är mjukare än munstycket, tex en tråd från en elkabel. Blås med tryckluft efteråt
    - montera kopparna. blås(med munnen) in i bensinslangen och testa med fingret att allt funkar där. Koppen neråt och petar med fingret upponer på koppen och du ser att den då stänger o öppnar som den ska.(hitta med fingrarna hur du "låser" dom andra medan du testar en kopp/munstycke i taget)
    - Luft/bränsle skruven innehåller en microliten bricka och en lika liten o-ring. Dom brukar inte följa med när man skruvar ur munstycket, Du har väl tänkt på att dom finns där och att du inte blåst bort dom i samband med rengöringen?
    - Vet inte hur mycket nämnda skruv ska vara utskruvad på just CBR, men en bra start är väl 2 varv typ
    Haha jo man kan ha lite kul iaf!

    Det är så konstigt för från början gick inte cylindern längst åt höger men dom andra gick bra.

    Nu har jag bara bytt till en lite längre soppaslang för det kändes som att den var torr och gammal, nu när jag satt tillbaka tanken så funkar bara dom två cylindrarna till höger men inte dom andra!

    Alla förgasare har soppa i koppen, alla tändstift ger gnista och går på startgas så det finns bara att det är skit i munstyckena haha

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg
    Haha jo man kan ha lite kul iaf!

    Det är så konstigt för från början gick inte cylindern längst åt höger men dom andra gick bra.

    Nu har jag bara bytt till en lite längre soppaslang för det kändes som att den var torr och gammal, nu när jag satt tillbaka tanken så funkar bara dom två cylindrarna till höger men inte dom andra!

    Alla förgasare har soppa i koppen, alla tändstift ger gnista och går på startgas så det finns bara att det är skit i munstyckena haha
    Vad är det för tändkablar? Fanns förut kablar som hade ett innehåll av kolpulver. De gav visserligen en bättre gnista, men kunde ofta drabbas av avbrott. Hade en bil med sådana kablar. Tog man loss kablarna, så kunde det bli avbrott i en annan. Den höll på att göra mig galen. Problemen försvann då jag bytte till vanliga kopparkablar.

Liknande ämnen

  1. startar inte
    Av Niksix i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-08, 14:54
  2. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  3. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  4. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •