Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: CBR 600 f2 startar inte

  1. #1
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174

    CBR 600 f2 startar inte

    Hej!

    I vintras köpte jag en cbr 600 - 94 som jag tog hem och ställde i uteförrådet i ca 2 mån, startade fint med choke vid försäljningen och efter dom 2 månaderna den hade stått still.

    Skulle nu för någon vecka sen ta en tur och fick rengöra tändstiften men sen gick den bra.

    Någon dag senare startar den men går inte på tomgång utan måste hålla gas hela tiden. Stiften ger fortfarande bra gnista.

    Nu startar den inte alls. Har provat startgas och då hoppar den igång men dör när gasen är slut.



    Vad kan vara fel?

    mvh / Mackan

  2. #2
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Bränsletillförseln!

    Utan att ta i så vågar jag nog påstå det inte kommer fram något bränsle.
    Går på startgas och dör utan låter som ett klassiskt fall av ingen soppa...men
    Följ vägen från tanken till förgasarna och kontrollera att det verkligen kommer fram bränsle till förgasarna.
    När du är säker på det så börja med att plocka loss åtminstone ett flottörhus och kolla att det kommer soppa när bensinkran är öppen. Beroende på kanske du får ställa den i PRI eller ngt sånt om den är vacuumstyrd.

    Det kan vara så enkelt att flottörnålarna klibbat fast stängda och ibland lossnar de om man ger flottörhuset en lätt-med betoning på lätt- men bestämd smäll med ex. skaftet på en mindre skruvmejsel eller ngt liknande.

    Har du loss flottörhusen så löser det sig nog ändå...

    Men som sagt följ bränslets väg från tank till in i förgasare och kolla vart det "tar stopp".
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  3. #3
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    tack ska kolla det!

  4. #4
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    problemet löst! tack för hjälpen!

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg
    problemet löst! tack för hjälpen!
    Och vad var problemet exakt? Alltid kul att veta menar jag...

  6. #6
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Vet inte vad jag gjorde för att få igång den men den startade och gick iaf!

    MEN nu var jag ute och körde med tjejen när hojen började gå på 3 cylindrar, hade funkat bra dagen innan och i ca en timme innan det här hände.

    Så jag märkte att den började tappa kraft och fick till slut köra in till kanten där den inte ville starta igen så fick leda hem den 4km..


    Igår fick jag igång den efter att ha gått igenom ALLT i förgasarna och alla slangar till tanken, även bytt till nytt filter.

    Den gick fortfarande bara på 3 cylindrar. Plockade isär förgasarna igen och satte ihop, nu startar den inte men alla förutom en förgasare får soppa. Kan det ta lite tid att få igon systemet efter att det varit tomt?

    Allt i förgasaren och alla slangar till den 4e förgasaren är rena och hela men ändå kommer det inget???

    Vad kan jag ha missat? vakumslang??

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg
    Vet inte vad jag gjorde för att få igång den men den startade och gick iaf!

    MEN nu var jag ute och körde med tjejen när hojen började gå på 3 cylindrar, hade funkat bra dagen innan och i ca en timme innan det här hände.

    Så jag märkte att den började tappa kraft och fick till slut köra in till kanten där den inte ville starta igen så fick leda hem den 4km..


    Igår fick jag igång den efter att ha gått igenom ALLT i förgasarna och alla slangar till tanken, även bytt till nytt filter.

    Den gick fortfarande bara på 3 cylindrar. Plockade isär förgasarna igen och satte ihop, nu startar den inte men alla förutom en förgasare får soppa. Kan det ta lite tid att få igon systemet efter att det varit tomt?

    Allt i förgasaren och alla slangar till den 4e förgasaren är rena och hela men ändå kommer det inget???

    Vad kan jag ha missat? vakumslang??
    Kanske så enkelt som en nålventil som kärvar. de blir slitna med tiden eller fått en pålagring och därför kärvar och fastnar i stängt läge.

  8. #8
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kanske så enkelt som en nålventil som kärvar. de blir slitna med tiden eller fått en pålagring och därför kärvar och fastnar i stängt läge.
    Är nålventilen "röret" där flottörnålen går igenom? Allt ser fint ut och det rör på sig bra, ingen skillnad mellan dom andra heller.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av livewire Visa inlägg
    Är nålventilen "röret" där flottörnålen går igenom? Allt ser fint ut och det rör på sig bra, ingen skillnad mellan dom andra heller.
    Nej. Det är en liten spetsig grej som sitter där soppan kommer in i förgasaren. Den påverkas av flottören. Om du har en dräneringsskruv i botten av förgasaren och öppnar den så skall det komma ut soppa. Har du en bensinkran som är vacuumstyrd, så ställ den i läge pri., då skall soppan rinna igenom om nålventilen öppnar då soppan tagit slut i flottörhuset. Jag hoppas att du har kollat om du har bensin i slangen före förgasaren.
    Finns även en annan liten möjlighet och det är att flottören hängt sig i översta läget och då stänger nålventilen.

  10. #10
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nej. Det är en liten spetsig grej som sitter där soppan kommer in i förgasaren. Den påverkas av flottören. Om du har en dräneringsskruv i botten av förgasaren och öppnar den så skall det komma ut soppa. Har du en bensinkran som är vacuumstyrd, så ställ den i läge pri., då skall soppan rinna igenom om nålventilen öppnar då soppan tagit slut i flottörhuset. Jag hoppas att du har kollat om du har bensin i slangen före förgasaren.
    Finns även en annan liten möjlighet och det är att flottören hängt sig i översta läget och då stänger nålventilen.
    Det finns bensin från tanken till flottörhuset men ändå kommer den inte in :P

    Flottören rör sig bra precis som dom andra, nålen är inte sliten eller skitig.

    Jag kan drenera alla förgasare förutom den som inte har någon bensin i sig :P

    Kranen är vakumstyrd tror jag men har bara on/off/reserv

    Allt stämmer men ändå går det inte!?
    Senast redigerat av livewire den 2013-05-01 klockan 21:29.

Liknande ämnen

  1. startar inte
    Av Niksix i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-08, 14:54
  2. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  3. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  4. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •