Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Tyskland eller Österrike

  1. #11
    Medlem ralsbos avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Väljer också Österrike! Kommer att göra samma resa, i stort sett, som du skriver om. Dock i lite annan ordning. Blir Rügen, två dar i Berlin, Prag i två dar och sedan vidare till Fusch vid foten av Grossglockner. Där kommer vi att bo en vecka för att sedan via Stelviopasset ta oss till Bolzano för vidare transport till Hamburg med Autozug.
    Det låter som en trevlig resa Mats.
    Själv kommer jag att passera Stelvio på väg ner mot Nice.
    Efter ett dopp i Medelhavet är det dags att ta sig an Route Des Grande Alpes.
    (Sorry för trådkapningen)

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Vart ligger harzbergen? Kunde inte hitta i google map. Är det ett stort omrade?

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Vart ligger harzbergen? Kunde inte hitta i google map. Är det ett stort omrade?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Harz

    eller

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Harz
    Senast redigerat av LowTech den 2013-05-09 klockan 12:07.

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Tack för länken! Men finns det ngn speciell stad som man kan använda som riktmärke?



    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Tack för länken! Men finns det ngn speciell stad som man kan använda som riktmärke?
    Finns många ställe att ha som utgångspunkt, men tycker att Gosslar(eller nåt söder om det) som ligger nordväst i Harz är ett bra riktmärke.

    https://www.youtube.com/watch?v=Y6PA9MFqDWg

    (jo, jag har varit där också med moped, fast det var inte på samma tur som med Sassnitzfärjan

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Österrike är absolut inte dumt,har varit där några gånger.Vi har valt en camping i Werfen som heter Wierthaler och som har ett värdpar som är helt underbara människor,Maria & Rudolf.
    Werfen ligger väldigt bra till med tanke på Grossglockner och Hallstat som ligger helt fantastiskt.Vägen till Hallstat är också jättefin.
    Vill man inte köra hoj hela tiden så kan man besöka isgrottan i Werfen som är en upplevelse för livet.Här ligger också Burg Hohenwerfen där filmen örnnästet spelades in.I närheten ligger också Lichstensteinklamm som man kan besöka,och givetvis tar man hojen till dessa sevärdheter.

  7. #17
    Hondamannen
    Gäst
    Har nu gjort en del dagsturer och weekends trips här i Tyskland och maste säga att jag är inte sa jätteimponerad. Jag har varit i Goslar, Wolfsburg, Stuttgart, Leipzig och Rostock.

    Är fortfrande osäker pa om jag ska aka runt i Tyskland eller Österrike. Semestern börjar närma sig sa jag maste fatta ett beslut.

    Jag läste ngnstans att vädret i Österrike är ostabilt. Jag trodde att den var stabilare i och med att det är söderut.

    Tips rad?

  8. #18
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har lagt upp tva rutter. Den ena gar till Sächsiche Schweiz, Nürnberg, Schwarzwald, Koblenz(Moseldalen), Sängerhausen i (Harzbergen).

    Den andra gar via Sängerhausen, koblenz, (moseldalen), Schwarzwald, München eventuellt Sächsische Schweiz.

  9. #19
    Vet inte varför du ska hålla på att tjorva med att hålla dig i dom områdena när du har allt som dom folk vill åka till, bara ett stenkast från dig

    Berlin-Tjeckien- Grossglockner-Dolomiterna via Corvara- Stelvio- Livigno-Schweiz via Julierpasset- Lichenstein-Österrike- Berlin via östra sidan.
    Bara ett förslag och hur man sen blandar pass osv där beslutar man allt eftersom.

    En nätt liten tur på cirka 250 mil bara, ungefär som till Jönköping t o r för mig
    Har du mer tid så är det ju bara att följa vägarna från Bormio(Stelvio) västerut mot typ Nice och sen vända nrrut och hemåt där via bergsområdena.

  10. #20
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Här har jag hittat ett antal bra rundor, http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=3312

Liknande ämnen

  1. Gummiverkstad i Tyskland/Österrike
    Av GS. i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 10:43
  2. Österrike 2011
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 22:36
  3. Bilder från träff österrike
    Av akems i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 14:46
  4. Österrike 2010
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 19:08
  5. Österrike -09
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •