Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Köra i storm/stark vind

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118

    Köra i storm/stark vind

    Var ute i 1,5 timme idag, och det blåste riktigt duktigt. DMI (danska SMHI) varnade för vindstötar upp mot 22 m/sek, och öresundsbron sänkte farten till 70 km och avrådde för vindkänsliga fordon. Så det var inte bara lite nerver från min sida.

    Vi körde på raksträcka (70 km/timmen) med sidovind som skiftar mellan hyreshus, byggmarknader och parkeringsplatser, alltså väldigt olika vindförhållande, och jisses, vad det tog tag i MCn när man rörde sig mellan de olika "delarna". Vår körlärare sa att "vinden kan putta på oss, men den kan inte välta oss", vilket jag ibland betvivlade. Drog ner på farten till 60 (körde point), för jag tyckte det vara attans obehagligt att bli knuffad omkring med bilar och bussar runtomkring (det är en väldigt trafikerad genomfartsled, Roskildevejen för er som kört i Danmark).

    Ni som kan sånthär, kan stark vind vara farligt, hur ska man köra, vad ska man tänka på?

    (Kör en Suzuki 500).
    Senast redigerat av Mohlin den 2013-04-18 klockan 19:02.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Precis som du själv märkte så ska man vara beredd på vindkast då man passerar hus,kör om en lastbil mm.Vid mycket blåsigt väder försöker jag köra med så mycket marginal som möjligt,dvs om jag nu kör om t ex en lastbil så vill jag helst ligga så att jag har lika mycket utrymme till lastbilen som till andra sidan.
    Man ska förstås också vara medveten om att lastbilar,bussar,släpvagnsfordon mycket väl kan kränga till väldigt mycket i stark vind.Att du skulle blåsa omkull tror jag inte är någon större risk.Det kan däremot kännas läskigt att behöva ligga på sidan med hojen för att kunna köra rakt fram,och plötsligt försvinner vinden och du måste blixtsnabbt rätta upp hojen igen.
    Som alltid då man kör hoj(Bil också för den delen) så gäller det att ha blicken långt fram.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Vi var 3 MC plus lärare i bil, och när vi kom "hem" sa han som låg nr 3 att de såg kul ut med oss som ligger ner åt vänster bara för att kunna köra rakt fram. Jag märkte inte ens att jag låg ner mot vinden, men det är väl sånt man bara gör.
    Obehaglig dock när man kommer in i lä, och man måste rätta upp den. Kommer att ha träningsvärk imorron... det var fysiskt tufft idag.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Körde över Dovrefjäll för några år sedan i vad som kändes stormbyar. Vi fick en van med en husvagn efter som verkligen såg ut att vara i blåsväder. Ekipaget behövde ibland bägge körbanorna, men trots det höll de mellan 80-90.
    Det är ju inte bara en själv som kan kastas hit och dit utan även större fordon.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Det enda du kan göra är att lägga hojen mot vinden.Körde motorväg idag och vinden fick fatt i hela kåpsettet och pressade hojen mot mitträcket.Lite avslag på gasen och påt igen bara.Men visst, särskilt trevligt är det ju inte.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Det enda du kan göra är att lägga hojen mot vinden.Körde motorväg idag och vinden fick fatt i hela kåpsettet och pressade hojen mot mitträcket.Lite avslag på gasen och påt igen bara.Men visst, särskilt trevligt är det ju inte.
    Jag kör inte på väg med vajerräck alls vid blåst. Vid ett par tillfällen har jag fått känna kraften som finns tromber. Den gången jag fick den i sidan körde jag 110 km/t på motorväg i en Ford Scorpio och skjutsades över från höger till vänster fil trots motstyrning. Sen när kraften släppte for jag över till höger igen och det blev några retursladdar. Sommar, torrt väglag, lite byig vind.

    Den första träffade mig i ryggen när jag körde Vespa ca 90 km/t. Plötsligt ökade farten så nålen gick mot stoppet på mätarn(ca 120?), jag satt i ett moln av tvåtaktsrök och undrade på fanken - medvind i den farten? Kom på efteråt vad som hände när jag såg dammvirveln dra iväg framåt. Samma förhållanden beträffande vädret.
    Ove

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag tycker det är rätt coolt, lite som att segla!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag tycker det är rätt coolt, lite som att segla!
    Me tooo

    Sveriges bästa bro att brassa på i storm är Höga kusten bron

  9. #9
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Me tooo

    Sveriges bästa bro att brassa på i storm är Höga kusten bron
    Jag tror att Öresundsbron kan funka rätt bra också. Har inte kört över den ännu sedan jag fick mitt körkort, men i år ska det testas. Tyvärr kostar det ju några spänn så man kan inte köra över den hur ofta man vill!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Me tooo

    Sveriges bästa bro att brassa på i storm är Höga kusten bron
    Galningar. Skillnaden mellan er och mig är nog att jag som 50 årig tant har upptäckt att jag är dödlig...

Liknande ämnen

  1. Min Triumph Thunderbird Storm rycker
    Av Triumph 1700 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-06-24, 06:22
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. Vind-fenomen och avhyvlad väg
    Av Evavind i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •