Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Köra i storm/stark vind

  1. #31
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Nu har du ju förvisso monterat av rutan och får all vind i bröstet istället...

    Den bästa lösningen är lika enkel som genial, en liten spoiler som du sätter på toppen av rutan gör underverk för turbulensen. Kör med en dylik själv och det blev skillnad som natt och dag.

    http://www.dualsportplus.ca/VStrom/p...29-500x600.jpg

    Sök Windscreen spoiler på Ebay och du har den i lådan på en vecka.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #32
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det blir definitivt en sån där, har dock inte hittat någon på din beskrivning. 130 km/h och motvind utan vindruta var inte behagligt som jag testade idag. Inte 120 heller, som är det jag brukar hålla på väg till jobbet.

    Rutan ska tillbaka.
    /Erik

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag är fan impad att du kom upp i 130...allting över typ 80 för mig utan vindruta är ren och skär "hanging on for dear life"

  4. #34
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ja, man släppte ju inte gärna styret. Kändes nästan som de här:

    Ca 5 minuter in i filmen.



    Men det är vid 150 som effekten kommer... Skämt åsido, hojar från den tiden har karaktär som gamla trimmade moppar, fast inte riktigt lika dramatiskt. Från tomgång och upp till 7000 varv så har man typ 10 hk, mellan 7-8000 varv kommer de återstående 35 hk fram. Sedan har man fullt pådrag uppåt, det röda börjar vid 10500 har jag för mig.

    I 70 km/h varvar den 4000, sedan är det 500 varv för varje 10 km/h. Så när man är uppe i 150 km/h (inte provat än, kanske aldrig) så håller man 8000 varv.
    /Erik

  5. #35
    Jåke
    Gäst
    Turbulensen bakom de där rutorna kommer sig av att de sitter som en vägg, alldeles för branta och styr alltså inte undan luftströmmen utan stör den bara i nåt dumt försök att vara vindskydd.

    För att komma undan det måste den luta mer, så den inte är så mycket vägg och kanske gärna ha en liten spoiler som nån länkade till. Jämför med min originalkåpa på förra hojen som inte tog bort all vind, men styrde undan tillräckligt för att 130 skulle vara acceptabelt utan speciellt mycket turbulens. Jag är då 188 lång, min sambo som är 165 hade inga problem med varken vind eller turbulens i högre farter än så...

    http://db.tt/QHGr08HY (kunde inte redigera ner bilden på plattan)

    Har nu en Tuono V4 med ännu mindre vindskydd, konstigt nog funkar det bra upp över 120, men vindstilla är det ju inte om än fritt från turbulens.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-06-03 klockan 19:34.

  6. #36
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag är fan impad att du kom upp i 130...allting över typ 80 för mig utan vindruta är ren och skär "hanging on for dear life"
    Det är i viss grad en vanesak. Jag tyckte som du förr men nu tycker jag 120-130 inte är så farligt utan vindruta med upprätt körställning. Vad som gjorde mig trött förr var att hålla mig kvar med hjälp av att dra i styret med armarna och händer. Om man istället använder ryggen och håller emot vinden och håller lätt och fint i styret så går det bra tycker jag. I början blev jag trött i ryggen men jag har vant mig.

Liknande ämnen

  1. Min Triumph Thunderbird Storm rycker
    Av Triumph 1700 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-06-24, 06:22
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. Vind-fenomen och avhyvlad väg
    Av Evavind i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •