Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Köra i storm/stark vind

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Galningar. Skillnaden mellan er och mig är nog att jag som 50 årig tant har upptäckt att jag är dödlig...
    När du lägger ner hojen mot vinden i kraftig blåst för att behålla din utvalda färdväg om blåsten vill tvinga dig av vägen kan du glida över sadeln så att du hänger aningen på sidan av denna mot vinden för att hjälpa hojen.När de värsta vindbyarna sedan plötsligt försvinner får du vara snabb att rätta upp allt igen och påt igen till nästa gång vinden bestämmer sig för att slå till.Lite som att segla skulle jag misstänka.Det sämsta du kan göra är att drabbas av panik och låta vinden få bestämma din färdväg vilket kan leda till olyckor.Jag kan tyvärr inte ringa mitt arbete och säga att jag inte kommer pga att det blåser.Historien tog Vikingaskeppet ifrån mig så jag skaffade en plastraket istället.Jag är också ca 50 år.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Man kan även fälla ut låret på den sida det blåser på.

  3. #13
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Köra i storm.

    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Galningar. Skillnaden mellan er och mig är nog att jag som 50 årig tant har upptäckt att jag är dödlig...
    Jag är 54,

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Men jag är tant och jag kan inte segla. Inte köra MC heller. Än.

  5. #15
    Det fanns en tid när man också var 50 år och försiktig. Nu när man blivit lite äldre så har det blivit ofta att det är full spätt på rullen som gäller

    Att skylla på att man är tant låter lite främmande för mig. Jag känner några sk hojtanter och jag tycker dom gasar ganska friskt emellanåt.

    Nåja, den dan man tror sig vara fullkomlig m-förare så är det också den dan det är dags att lägga hjälmen på hyllan.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Men jag är tant och jag kan inte segla. Inte köra MC heller. Än.
    Ursäkta ett inlägg med jämnställdhetstema - Man behöver inte snopp för att köra MC, inte ens i blåst.
    Ove

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det fanns en tid när man också var 50 år och försiktig. Nu när man blivit lite äldre så har det blivit ofta att det är full spätt på rullen som gäller
    Stämmer. ju äldre man blir ju mindre rädd behöver man vara för att dö ung.
    Ove

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    När du lägger ner hojen mot vinden i kraftig blåst för att behålla din utvalda färdväg om blåsten vill tvinga dig av vägen kan du glida över sadeln så att du hänger aningen på sidan av denna mot vinden för att hjälpa hojen.När de värsta vindbyarna sedan plötsligt försvinner får du vara snabb att rätta upp allt igen och påt igen till nästa gång vinden bestämmer sig för att slå till.Lite som att segla skulle jag misstänka.Det sämsta du kan göra är att drabbas av panik och låta vinden få bestämma din färdväg vilket kan leda till olyckor.Jag kan tyvärr inte ringa mitt arbete och säga att jag inte kommer pga att det blåser.Historien tog Vikingaskeppet ifrån mig så jag skaffade en plastraket istället.Jag är också ca 50 år.
    Låter bra om man hinner reagera. En bekant höll för flera år sedan på och lastade höbalar på ett stort gärde en bit från Skara. Vägen förbi gärdet kommer fram ur skogen. Det blåste mycket kraftig den dagen. Plötsligt kommer en plastraket ur skogen och blåsten tar honom och han for ut på högärdet. Som tur var, var det inget dike där och han lyckades kryssa fram mellan höbalarna.
    Man kan fundera på hur han kände sig efteråt.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Jisses, kamrater, ta inte allting jag skriver fullständigt allvarligt.

    Jag har inte kortet än, det var ny MC och hård vind. Mina 2 medkörare var typ 19 år och bara garvade sig igenom hela lektionen, medans jag (ibland) undrade om jag verkligen inte hade nåt vettigare att göra.
    Jag kommer nog också att tycka det kan vara lite kul med vind när jag bättre vet vad fasen jag håller på med och när jag känner cykeln (min egen och inte körskolans!). Kan jag lära mig landa ett litet flygplan i hård sidovind, så kan jag också lära mig köra en MC i det.

    Jag blir bara lite trött på mig själv ibland. Ska försöka plocka fram min inre 20-åring.

  10. #20
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Jag tycker det är obehagligt att köra hoj då det blåser för mycket. Det blir ingen rolig och njutningsfull resa för min del iallafall.

Liknande ämnen

  1. Min Triumph Thunderbird Storm rycker
    Av Triumph 1700 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-06-24, 06:22
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. Vind-fenomen och avhyvlad väg
    Av Evavind i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •