Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Remdrift?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag hade faktiskt en moped på 50-talet som var tillverkad i Danmark.Remdrift från motorn till ett aluminiumhjul där det satt ett kedjedrev.
    Lite kuriosa med motorn. Cylindern var borrad i ett stycke, så att det fanns inget separat topplock.
    Gick att trimma till att den gjorde ca 75. Bara en växel och fick trampas igång.
    Dom kallades väl för håsebannare(ursäkta stavningen)om jag inte tar fel ?

  2. #22
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hmm? Känner bara till DAF som sen hette Volvo. Det var en lyckad konstruktion, men kunderna ville inte ha typen av bil + kunder av fordon är ALLTID stockkonservativa när det gäller vissa delar särskillt om det blir billigt.
    Min far hade bilverkstad på tiden när det begav sig, han hade en helt annan uppfattning om den konstruktionen.

    Försöker komma på nån tillämpning där jag själv känner till att det varit lyckat men kan inte komma på nån. Min erfarenhet är att det glappar/slirar eller spänns för hårt och går sönder. Motorremmen är väl på gränsen men jag hade gärna bytt den mot en kuggrem istället.

    Skotrar har väl annars kilrem, eller hade iaf. Vet inte hur det är nu eller hur det är på de lite motorstarkare skotrarna.

    Min övertygelse är annars att hade det varit en bra idé så hade det redan funnits.

    /Freddo

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Alla skotrar (i princip) har remdrift, CVT-låda. 49cc i alla mopeder. Jag tror väl Honda har en tvåcylindrig 650 cc fullvuxen skoter med samma typ av CVT-låda så nog fungerar remdrift. "Nackdelen" i mopeder är ju att varvtalet går upp först och sen kommer accelerationen vilket väl också var fallet med Daf 66 och en anledning till att det inte blev en jättehit.

    Det kändes liksom fel att få ett varvtal på säg 4 000 varv innan bilen accelererade. Hur det är i en fullvuxen skoter vet jag inte men lite fördröjning är där säkert på grund av själva konstruktionen av en CVT-låda. Växellåda som så tycker jag är fel att kalla den för det är konkava skivor på motorns utgående axel och likaså vid bakhjulets axel med en rem emellan. Eller: det är ju en steglös växelhistoria så per definition är det ju en växellåda.

  4. #24
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo precis, och då inställer sig frågan om remdrift inte pallar vanlig växellåda. Man kan ju tänka sig att att momentanbelastningen blir högre i växlingarna. I synnerhet som alla inte är världsbäst på att växla mjukt.

    Fast är det någon som varit med om att en kuggrem gått av? Grannen försökte beställa en av Suzuki eftersom hans hade fått typ torrsprickor. Suzuki svarade att nog kunde de ta hem en rem, men de hade inga på lager för det var aldrig nån som hade beställt en...

    Jag vill minnas ett fall då en kamrem gått sönder, men då gick den inte av utan några av klackarna pajjade och med det även ventilerna.

    /Freddo

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Iden är bra men håller inte på dagens kraftiga motorer, kommer att börja slira och skrika!
    En snöskoter har kilrem. Upp emot 200hk och driver en 3.5-4 meter lång drivmata som trycker fram fordonet genom tung snö. Det går tungt, men funkar.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Skotrar har väl annars kilrem, eller hade iaf. Vet inte hur det är nu eller hur det är på de lite motorstarkare skotrarna.
    /Freddo
    Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.
    men jag håller med, hade man haft en bra princip och styrning skulle det troligen redan ha varit en hit..
    Hade vi inte ett förslag till militärhoj med remväxellåda? Husqvarna?

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.
    men jag håller med, hade man haft en bra princip och styrning skulle det troligen redan ha varit en hit..
    Hade vi inte ett förslag till militärhoj med remväxellåda? Husqvarna?
    Hade en skolkompis som hade en Husqvarna moped på 50-talet, som drevs med kilrem. Vi hade ganska kul när han skulle köra iväg med remmen smord med såpa.

  8. #28
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.
    men jag håller med, hade man haft en bra princip och styrning skulle det troligen redan ha varit en hit..
    Hade vi inte ett förslag till militärhoj med remväxellåda? Husqvarna?
    Det är ju iofs automatlåda i försvarets gamla Kawor men om det är med rem vet jag inte. De beter sig som om det vore rem iaf. Som att linda upp en stor gummisnodd innan det börjar röra på sig.

    /Freddo

  9. #29
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det är ju skillnad på en rem i en CVT-låda och rem på annat sätt. I en CVT-låda gör konstruktionen att remmen blir fruktansvärt varm där den pressas upp och ner mellan skivorna fram och bak. Efter körning kan du knappt röra vid växellådakåpan för den är duktigt varm och allt på grund av friktionen rem/skivor. Kvaliteten på remmen kan ju vara avgörande också. På min moped är bytesintervallen 500 mil om jag inte minns fel. Den byttes oftare när jag pendlade med moped för har man varit med om ett avbrott på remmen och fått leda mopeden i 2 mil i 30° sommarvärme i uppförbackar så...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-20 klockan 16:01.

  10. #30
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kommer att kunna svara på det om nån månad då min 125cc skoter skall vara klar för bes...Bara 10hk förstås men med en kopia av 50cc mopparnas variator/vxllåda.
    Låter ju kul med en 125cc skoter! Det är tråkigt att de inte har så hög toppfart bara, kring 80 är det väl?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •