Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Remdrift?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Remdrift?

    Funderat lite på transmissionsproblem. Vanlig kilrem används ofta i sammanhang med mycket hög kontinuerlig belastning i maskiner, båtar osv. Varför finns det inte som alternativ till kedja eller kuggrem på mc? Jo jag vet att avståndet mellan utgående axel och bakdrev förändras vid fjädringsrörelse men om svingen lagras runt utgående axel blir det konstant. Fördelar? Lätt, tyst, lätt att skifta om det är monochock fjädring, relativt okänsligt för grus och sånt, vid dubbel eller trippelrem tryggt - man kan ta sig hem på det som finns kvar om någon rem ryker.

    Bara tänkte till....
    Ove

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Funderat lite på transmissionsproblem. Vanlig kilrem används ofta i sammanhang med mycket hög kontinuerlig belastning i maskiner, båtar osv. Varför finns det inte som alternativ till kedja eller kuggrem på mc? Jo jag vet att avståndet mellan utgående axel och bakdrev förändras vid fjädringsrörelse men om svingen lagras runt utgående axel blir det konstant. Fördelar? Lätt, tyst, lätt att skifta om det är monochock fjädring, relativt okänsligt för grus och sånt, vid dubbel eller trippelrem tryggt - man kan ta sig hem på det som finns kvar om någon rem ryker.

    Bara tänkte till....
    Skulle ju kunna funka.Tror Bmw har en 450 enduro som har lagringen och svingen i samma så kedjan håller samma sträckning oavsett fjädring.Men skulle säker funka med nån spännrulle.Hmm lät intressant,men kanske behövs dubbla remmar.Men inget problem.Finns ju små dubbelskivor på generatorer,den sätter man fram och bak från nån vevaxel.Sedan en spännrulle.Intressant.

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Daf 66?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Daf 66?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    jaa remjohan

  5. #5
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Används inte det i skotrar?

  6. #6
    Remdrift använd ju bland annat av HD, Yamaha på en del customhojar till och med Suzuki Savage har rem, så vist bör väll det funka. Som jag har förstått så är remmen känslig för att sten kommer i kläm med rembrott som följd.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Skulle ju kunna funka.Tror Bmw har en 450 enduro som har lagringen och svingen i samma så kedjan håller samma sträckning oavsett fjädring.Men skulle säker funka med nån spännrulle.Hmm lät intressant,men kanske behövs dubbla remmar.Men inget problem.Finns ju små dubbelskivor på generatorer,den sätter man fram och bak från nån vevaxel.Sedan en spännrulle.Intressant.
    Tror det var den och ytterligare någon som har swinglagret runt utgående axel. Det användes rem på en del moppar en gång i tiden och då med spännrulle. Rullen skulle man kunna vara utan för det går att köra med konstant spänning genom att flytta bakhjul som vid kedjedrift. Extragrejer = extra problem.

    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Daf 66?
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Används inte det i skotrar?
    Rätt men med sk. Variomatlåda.

    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Remdrift använd ju bland annat av HD, Yamaha på en del customhojar till och med Suzuki Savage har rem, så vist bör väll det funka. Som jag har förstått så är remmen känslig för att sten kommer i kläm med rembrott som följd.
    Stämmer men det är en bred och platt kuggrem. Chansen att det kommer in en sten och ställer till det ökar + enkelmontage, pajar det så blir det skamkärra hem. Kilremmens form gör att det blir svårare för sten att komma emellan och med dubbelmontage har man ganska säkert en rem kvar efter att en har pajat. Sen är det skillnad i pris också.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Frågan är hur länge en vanlig kilrem skulle hålla ? Det handlar om stora krafter och att dra iväg en hoj på låt säga 300 kg utan att slira med hjälp av en/två kilremmar ??
    Det är ju ingen generator remmen ska driva precis.Tanken är god om det skulle funkat och borde vara ekonomiskt bra kan jag tänka.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Frågan är hur länge en vanlig kilrem skulle hålla ? Det handlar om stora krafter och att dra iväg en hoj på låt säga 300 kg utan att slira med hjälp av en/två kilremmar ??
    Det är ju ingen generator remmen ska driva precis.Tanken är god om det skulle funkat och borde vara ekonomiskt bra kan jag tänka.
    Precis dom frågorna har jag ställt mig. Det är väl inget för dom riktigt grova hojarna, även om jag sett remtransmissioner som dras av grova dieslar. Remmarna som finns för olika ändamål har väldigt olika egenskaper. Jag petade in en fläktrem till bil i en snöslunga och den höll kanske 5 - 10 minuter medan rätt remkvalité håller många år. Slirning är en annan fråga men jag tror faktiskt inte att det problemet behöver vara så stort.
    Ove

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Precis dom frågorna har jag ställt mig. Det är väl inget för dom riktigt grova hojarna, även om jag sett remtransmissioner som dras av grova dieslar. Remmarna som finns för olika ändamål har väldigt olika egenskaper. Jag petade in en fläktrem till bil i en snöslunga och den höll kanske 5 - 10 minuter medan rätt remkvalité håller många år. Slirning är en annan fråga men jag tror faktiskt inte att det problemet behöver vara så stort.
    Köpte fläktremmar på Biltema till min snöslunga och det håller.Men Stora skördetröskor mm har ju massa kilremmar så håller garanterat för att driva en hoj.Frågan är ju vem av oss som blir först

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •