Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Någon bra smörja till kedjan?

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Någon bra smörja till kedjan?

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Precis ... eller ungefär.Smörjer du dessa kedjor så smörjer du även o-ringarna som skyddar fabriksfettet från att tränga ut men samtidig yttre skit från att tränga in.En lagom ren och smord kedja löper trivsammare över dreven är en motsvarande smutsig och osmord.Tröghet, friktion och motstånd kallas det visst för.
    Låter vettigt. Jag tar till mig.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Gjorde ett lite sk kedje(o)smörjningstest. Kan efter testet konstatera att, man behöver nog smörja lite, dock så räcket det nog om man gör det var 300-500 mil.....

    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...12/120911.html
    Tror att det optimala intervallet kan ligga där. Min kedja har nu rullat 2.500, varav 1.800 mil i min ägo. Har aldrig justerat eller smort kedjan. Finns fortfarande mycket att justera på, inga stela länkar och kedjan löper lätt. Vet inte i vilken mån körstilen påverkar livslängden. Anser mig ha en mjuk körstil, vilket kanske påverkar? Testet får rulla vidare...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tror att det optimala intervallet kan ligga där. Min kedja har nu rullat 2.500, varav 1.800 mil i min ägo. Har aldrig justerat eller smort kedjan. Finns fortfarande mycket att justera på, inga stela länkar och kedjan löper lätt. Vet inte i vilken mån körstilen påverkar livslängden. Anser mig ha en mjuk körstil, vilket kanske påverkar? Testet får rulla vidare...
    Jo körsättet måste ju påverka men ändå tycker jag att kedjan borde väl vara alldeles för lång vid det här laget? Jag märker direkt när min behöver spännas för den slamrar liksom men det gör inte din då? Nu är jag ju glad för att accelerera och kasta i växlarna så spänner kedjan gör jag ibland. 1 500 mil har jag nog på mitt drivpaket och jag ser inget större slitage på varken kedja eller drev.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ni som bara kör asfalt kan nog få kedjan med rätt smörjning hålla upp mot 5000 mil.
    Kör man på mycket grusvägar, så slits drivpaketet jäkligt hårt kan VARA SLUT PÅ 500-700 MIL.
    De som kör typ Dakarrally smörjer inte alls, de byter kedja efter några dagar.
    Påstås att olja och grus i förening funkar som smärgel och sliter fruktansvärt.
    Varför i helsike är det inte någon som tillverkar ett ordentligt kedjeskydd till offroadarna???
    Jag får nog göra ett själv.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-04-24 klockan 16:09.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Funkar Biltemas oringskedja eller är det skit, någon som testat?
    Kostar ju hälften av en kvalitetskedja, tar den slut dubbelt så fort tro

  6. #16
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Vet inte svaret på BTs kedja men vid ett tillfälle körde jag med Reginakedja på min XT och den höll knappt 1200 mil jämfört med DID som levereras som original och håller 2000 mil JT Sprockets drev är det enda jag kör med.

    En polare köpte en blåfärgad kinakedja på Ebay som var snygg att titta på i 300 mil sedan var den tvärslut.

    Det är skillnad på kedjor och kedjor.
    Jag föredrar originalgrejor på slitageprodukter då de i regel håller längst.

    Jag kör året runt och en hel del grus.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jo körsättet måste ju påverka men ändå tycker jag att kedjan borde väl vara alldeles för lång vid det här laget?
    Det märkliga är att trots att jag inte justerat kedjan en enda gång håller den rätt slack. Låter ingenting, alla länkar funkar. Finns fortfarande lite till att ge på enligt indikatorn. Kommer att byta innan semestern, för säkerhets skull.

    Talade med rallyföraren Thomas Berglund hur han gjorde med kedjor i Dakarrallyt beträffande smörjning. Svaret var att han inte smorde kedjan någon gång, utan bytte till en ny efter halva rallyt. Alltså fick varje kedja gå runt 4-500 mil under tuffast tänkbara förhållanden. Slitstarka prylar det där....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2013-04-24 klockan 19:43.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det märkliga är att trots att jag inte justerat kedjan en enda gång håller den rätt slack. Låter ingenting, alla länkar funkar. Finns fortfarande lite till att ge på enligt indikatorn. Kommer att byta innan semestern, för säkerhets skull.

    Talade med rallyförarenföraren Thomas Berglund hur han gjorde med kedjor i Dakarrallyt beträffande smörjning. Svaret var att han inte smorde kedjan någon gång, utan bytte till en ny efter halva rallyt. Alltså fick varje kedja gå runt 4-500 mil under tuffast tänkbara förhållanden. Slitstarka prylar det där....
    Något jag tror på är att inte ha kedjan för hårt spänd, för då nöts den hårt plus att utgående drevaxel frestas mycket hårt vid nerfjädring. En hoj som Transalpen skall ju ha ett slack på 4-5 cm.

  9. #19
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Något jag tror på är att inte ha kedjan för hårt spänd, för då nöts den hårt plus att utgående drevaxel frestas mycket hårt vid nerfjädring. En hoj som Transalpen skall ju ha ett slack på 4-5 cm.
    +1 på det!

    Speciellt viktigt att tänka på om man kör på grus eller dåliga vägar var man bottnar bakfjädringen då kedjan sträcks ut.
    Never ever look back you're not going in that direction!

Liknande ämnen

  1. 125cc till salu någon?
    Av Emma i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 19:22
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 14:21
  3. Vill någon hänga med till Kroatien
    Av Sotarn i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 15:54
  4. Någon som hyr ut Mc till en uppkörning?
    Av Wolfie i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 22:07
  5. Smörja kedjan.
    Av Jan-Olov i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •