Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Virago som pendlarcykel?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118

    Virago som pendlarcykel?

    Min man tog kortet i höstas och jag hoppas på att få det nu i vår, och då ska vi ut och köpa nåt att köra på. Vi har tittat lite på en Virago 535 (jag tar mellanklassnivån, så vi är lite begränsade i storlek).
    Den ska givetvis användas till nöjeskörning, men också till att köra till jobb med. Ca 3 mil enkel väg, motorväg. Men så sa min körlärare att det kanske inte var den bästa MCn för just att pendla med, i varje fall inte motorväg då den inte är så bekväm i högre hastigheter.

    Vad säger ni som har erfarenhet?

    Jodå, vi ska ha varsin hoj, men vi får ta en sak i taget, man ska betala lite mer för motorfordon i Danmark och vi behöver också ny bil, och vi har precis fått borrat ny brunn och jobben är osäkra och det ena och det andra. Men till nästa säsong så....

  2. #2
    Din körlärare har totalt fel. Virago 535:an pinnar motormässigt på alldeles utmärkt i motorvägstempo, speciellt om det är bara 3 mil enkel.

    Däremot, såsom många andra customs(stora som små) så kan det bli lite kämpigt i motvinden om man har ett tempo i typ 110 knyck, speciellt om vinden ligger på lite fel.(motvind)

    Det åtgärdas då med en liten ruta.....

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Dansk motorväg kan dessutom innebära upp till 130, eller hur? Visst, allting går. Men skulle jag köra 6 mil motorväg i 110 km/t (eller 130?) per dag så hade jag valt en hoj med bättre vind- och väderskydd.

    Det kan bli "onödigt jobbigt" att sitta i fartvinden i hög fart rakt fram. Betydligt bekvämare att ha en hoj med redig ruta eller kåpa. Vädermässigt är det även stor skillnad. Lite småvåt i regnet eller dyngblöt? Välj själv!

    Nu pratar jag om pendlingsresorna, alltså en ren transport. Rör det sig istället om nöjeskörning så kan svaret bli ett annat. Har själv en naken hoj och det har sin charm!


    EDIT: Apropå olika perspektiv... VS, du bor ju långt upp i norr. Där kör man väl 6 mil för att gå på muggen? I Danmark är 6 mil att jämföra med en helgutflykt!
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-04-17 klockan 13:31.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Just på vår pendlingsväg är det max 110 (tack o lov - jag hatar köra fort).
    Pendlingsdgarna kommer nog dessutom att läggas om vädret ser ut att bli ok, men givetvis kan det ju störtregna på eftermiddagen även om det var fint på morronen. Vi är alltså inte beroende av cykeln, det är bara ett komplement till tåget.

  5. #5
    Okej, missförstod syftet med hojköpet. Visste inte att det var väderskyddet det gällde. Jag kommenterade bara vad en 535 räcker till på motorväg.

    Tmax: annars så har du så fel så fel

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Jag VAR intresserad av hur det är att köra en 535 på motorväg. Så du missförstod ingenting alls.

  7. #7
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Jag kör en sån som pendlarhoj, utan ruta.

    Det är helt ok, har ungefär 6 mil per dag varav 4 på motorväg.

    Häromdagen regnade det, och visst blev jag blöt utanpå kläderna, men inte inuti.
    Vill man vara torr får man titta på en skoter eller ta bilen.

    Mina 5 öre...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    OM jag skulle pendla och OM jag bara kunde välja en hoj så blev det en scooter. Väderskydd, inte bara det som kommer uppifrån utan även spray från andra fordon. Då är det även bra med en topbox som leder bort den spray som man själv åstadkommer så man inte blir skitig på ryggen.

    Som MC betraktat fungerar scootern minst lika bra som en custom och har ungefär samma körställning. Det är bara nys att dom inte är riktiga motorcyklar.

    250cc minst, men hellre över 500cc för att får lite kräm i lådan för att kunna axa ifrån det mesta som kommer på vägen.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Virago 535 93:a
    Av Robertlof i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 10:35
  2. Virago 750 ljuddämpare
    Av Xim0n i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 20:56
  3. Avgassystem Virago 535
    Av Krill i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 18:05
  4. Skillnaden melllan virago och virago xv??
    Av livewire i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:08
  5. virago 250
    Av christian3973 i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 05:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •