Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: fel vätska i kylaren ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15

    fel vätska i kylaren ?

    Hej tänkte bara höra lite med er som kanske har bättre koll, ja vet ju att det är glykol man ska ha i kylaren och på min hoj så har ja en liten behållare strax bakom kylaren på ena sidan där jag fyllt på med glykor. men då ja öppnat själva locket på kylaren så har det vart nå limegrön färgad vätska men som läkt ut då ja haft igång hojjen, är det kylarvätska det oxå eller är det nå annan vätska som jag fyller på med från ovansidan av kylaren eller kan jag bara hälla i glykol där med ? för har ingen aning vad det är eller nå då ja inte har fått så stor koll på området än. tacksam för svar från kunniga

  2. #2
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jupp det är samma vätska. Behållaren är expansionskärlet till kylaren. Under normal drift så räcker det normalt att hålla koll på expansionskärlet och fylla på där.
    Vid tex byte av kylarvätska så fyller man direkt i kylaren och därefter fyller upp i expansionskärlet.

    OBS!!! normalt blandas glykol 50/50 med vatten innan man fyller på. Gäller oxå håll koll att man använder sig av rätt sort glykol om man har aluminiumdelar i motorn. Blå brukar då vara ajabaja!
    Grön och röd brukar vara ok. Lite osäker på det där med färgerna och fabrikat så jag vågar inte säga mer än så....

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    okey

  4. #4
    Färgen spelar inte så stor roll(berättar me kvaliten på glykolen?). Däremot måste glykolen i hojen vara etylenbaserad och får heller då inte blandas med typ propylen eller longlife.

    Har du slagit i nåt annat än ovan nämnda så bär du tömma kylsystemet och sätta in den rätta.
    Jag brukar handla min etylenglykol från Biltema, duger alldeles gott....

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    okey, låter lite konstigt att den inte ska ha propylen då det är det som vart i den sen fabrik. så köprt det iallafall och kör på med den.

  6. #6
    Funkar nog säkert det också. Du har ju koll på det viktigaste, att man får inte böanda dessa sorter. Positiva med propylen är att den är miljövänligare.

    Sen skrivs det en hel del negativt om propylen(dyrare, sämre rostskydd, bör ej användas i lättmetallmotorer etc etc. I vissa japanska motorcyklars instruktionsbok står det t o m att "man ska använda endast etylenbaserad glykol bla bla bla....

    Om dessa argument är sanna eller inte vet jag inte, men dom räcker för mig som argument för att köra med etylen. Åtminstone så vet jag att det är säkert och att den sen dessutom är billigare gör ju heller inte saken sämre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •