Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: El problem ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15

    El problem ?

    Hej alla där ute

    Nu är det såhär jag är ny på den här fronten med en leksak på 2 hjul så kan därför absolut ingenting. Men iallafall jag gissar på jag har nå problem med elen på hojjen, har nytt batteri i den och som jag laddat pga att det laddat ur på bara nån dag då ja inte kört med den. men då ja kör en sväng med hojjen så dör displayen när ja kommer upp över 50 km/h då dör all el på den men själva hojjen funkar iallafall men är ju som bra att kunna se hur fort man kör och vilken växel man har i och självklart se hur mycket soppa man har. hojjen är av märke Apollo Orion 36-RX 250 från 2010 så om det är någon som kanske vet vad felet kan vara om det är batteriet som har nå strul eller om det är nå med elen på hojjen som är problemet då displayen dör i vissa hastigheter ?

    kanske lite dåligt formulerat detta men fråga gärna annars så kan ja försöka förklara lite bättre vad själv problemet är

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Har du testat att varva hojen på friläget och se om det blir samma tendenser då att strömmen dör ?
    Är det all el som ger sig eller funkar fortfarande belysning och blinkers ?

    Är inte helt hemma på det där med fordons-el.... en tanke dock. Kan det vara som så att du har en dålig kabel någonstans som börjar vibrera och ansluter mot jord/ramen eller att det kan bli överkrypningar när du kommer upp i varv så att strömmen ökar och att stömmen då "orkar" hoppa över till ramen/jord.

    Finns säkert någon här som är betydligt bättre på det elektriska än vad jag är. Men försök att samla så mycket fakta det går.
    Är det all el för utom tändningen som dör?
    Sker det även när hojen står stilla?
    Bara när du svänger åt det ena eller det andra hållet?
    Bara på 3:ans växel?
    osv osv.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    All belysning dör då displayen dör även lyset på han. har inte testat ifall den gör så om ja bara varvar han på friläget.
    har inte kunnat hitta nån kabel som inte är i kabelskyddet och dom som väl går utanför det dom är hela och fina för dom har jag kollat.
    felet uppkommer då jag kör rakt fram vet ej om det uppkommer då jag svänger, yess all el förutom tändningen som dör, vet inte om det uppkommer då den står still då jag inte vart med om det. tror det är då ja kommer upp mellan 2:a till 3:e växeln så där någonstans börjar det gorma.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Knappast beroende av hastigheten utan då mer troligt vibrationerna eller guppandet som blir när man kör i lite högre fart. Kan det hoppa igång om du kör på ojämnt underlag?
    Kolla alla kabelanslutningar, gör rent från ärg vid behov, kontrollera även jordkablar.
    Säkringsdosan kan ju vara ett tips att kika i efter ärg/smuts/dålig kontakt mm.

  5. #5
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tycker nog det låter som något problem med voltregulatorn,mät med en voltmeter och se vad som händer när du gasar.Ska ligga på ca 13-14 volt

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    har bara kört på plan asfalt med den alltså ingen direkt ojämn mer än ett gupp här eller där efter vägen. kollat dom kabelanslutningar jag hittat, och inget ärg på dom och inte heller vid säkringen på den. får se om ja får tag i en voltmeter då så ja kan kolla upp det

  7. #7
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Som Akems sa.
    Jag har haft samma problem på två olika hojar.
    Kass likriktare båda gångerna en tändsticksasks storlek med eller utan kylflänsar.

    Att den reagerar på olika hastighet beror på olika belastningar helt enkelt.
    Bara att byta tyvärr, oftast helt sluten och inget man gärna pillar med själv om man inte är elektronikkunnig.

    Finns en firma som säljer i Luleå som säljer reservdelar till din hoj.

    www.importlagret.com prata med Simon.
    Senast redigerat av Månne den 2013-04-11 klockan 23:56.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    Okey ska höra där då :-)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    har haft batteriet på laddning över natten, och nu då det är full laddat så funkar displayen och allt som det ska. men om ja har otur så lär det väll vara för lite kräm i batteriet imorgon igen, ska inte batteriet laddas då man kör eller har ja missuppfattat något ? för det ska väl inte ladda ur på bara nån dag så att man inte får igång han med el-start ? för han är väldigt svår att kicka igång så måste ju kunna starta han med el-starten

Liknande ämnen

  1. El-Problem
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 22:23
  2. Abs problem
    Av Spiken i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 16:31
  3. Problem
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 08:26
  4. Problem.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •