Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Glasögon immar igen?

  1. #1
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Glasögon immar igen?

    Hej, hur gör ni som har glasögon? När jag hade körlektion härom dagen så immade glasögonen igen så fort vi stannade. Nu har jag tur så jag ser inte så illa att jag måste ha dom men av bekvämlighetsskäl har jag dom helst på näsan. Men det blir ju lite jobbigt vid rödljusen om de ska imma igen hela tiden.

    Funkar sånt anti-im medel som dykare använder i cyklopen?

    /Freddo

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Hej, hur gör ni som har glasögon? När jag hade körlektion härom dagen så immade glasögonen igen så fort vi stannade. Nu har jag tur så jag ser inte så illa att jag måste ha dom men av bekvämlighetsskäl har jag dom helst på näsan. Men det blir ju lite jobbigt vid rödljusen om de ska imma igen hela tiden.

    Funkar sånt anti-im medel som dykare använder i cyklopen?

    /Freddo
    Tvållösning är ett urgammalt knep. Varning för parfymerade imskyddsmedel som jag köpte hos en optiker i akutsituation - efter behandling av glasögon och visir luktade det billig bordell i hjälmen så att jag inte kunde använda den på flera veckor.... och inte fungerade det bra heller.
    Ove

  3. #3
    Mina glasögon immar igen också. Min hjälm har dock ett läge som ger en liten glipa vilket jag använder i stadstrafik då ventilationen från hjälmens ventilation inte är tillräcklig. Så pröva att öppna visiret en centimeter då du kör lite långsammare eller stannar vid rödljus. Sen är är ett knep att enbart andas genom näsan. Problemet med immande glasögon är enligt min erfarenhet enbart ett vår och höstfenomen då det är kallare ute.

  4. #4
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo, jag tänkte nog mer att jag skulle behöva stänga visiret helt i sånna fall så att all luft blir varm innanför hjälmen. Nu hade jag det för det mesta helt öppet. Men såfort man stannade så avtog ju ventilationen och det immade igen direkt. Det hjälpte inte att andas genom näsan, inte på körskolans hjälm iaf.

    Men det är nog mest ett vår/höstproblem trots allt. Men jag har tidig lektion om ett par veckor så det hade varit skönt om man kunnat fixat det då. Ska prova dyk-medlet, tror jag har en flaska nånstans...

    /Freddo

  5. #5
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Lyssna nu på en gammal simmare!

    Smörj in insidan med vit tandkräm av enklaste sort som kostar en tjuga och låt ligga över natten sedan putsar du av med hushållspapper. Använder alltid det på simglasögon och det är ett beprövat hustips.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  6. #6
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag har också haft problem med imma på mina glasögon med integralhjälm och med min Shuberth C3 som är en öppningsbar hjälm. Den senare var dock rätt hyfsad. Men en erfaren hojåkare tipsade om en öppen hjälm med stort visir som går långt ner, han berättade att han inte kör med något annat då han tycker att synfältet är kasst i integralhjälmar. Av en händelse hade jag en sådan hjälm hemma som jag dissat förut men tänkte nu att jag testar den.

    Jag trodde att det skulle bli kallt och dragit, men med en buff placerad på rätt sätt (dubbla buffar i denna kylan) så funkar det kanon. Den lilla ventilation som det blir under visiret har bara känts behaglig och ser dessutom till att det inte bildas imma. Och då har jag kört 90 mil de senaste fyra dagarna och säkert 20 av dem har varit motorväg i 120 km/h.

    Denna hjälm fungerade (till min verkliga förvåning för jag trodde den skulle vara snorkall) kanonfint med superbt synfält och utan imma på mina glasögon. Så en sådan typ av hjälm är något jag numera kan rekommendera.

    Dessutom känns hojåkandet mycket friare på något sätt, mer öppet och inte så instängt. Så där blev det stort plus också!
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-04-10 klockan 23:50.

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Lyssna nu på en gammal simmare!

    Smörj in insidan med vit tandkräm av enklaste sort som kostar en tjuga och låt ligga över natten sedan putsar du av med hushållspapper. Använder alltid det på simglasögon och det är ett beprövat hustips.
    Jag tror inte att detta hjälper då det inte är visiret som är problemet utan glasögonen.

  8. #8
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har shoei hjälm så visiret har pinlock (imskydd), behöver inte göra något åt visiret och det rekommenderas inte i instruktionerna heller
    för glasögon har jag använt optikers anti im,funkar kalas,men får upprepas med några dagars mellanrum,inget bestående effekt. Eftersom jag använder det bara på glasögon så har inte haft problem med lukt heller. Funkar bra även på skidglasögon och löparbriller

  9. #9
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Hej, hur gör ni som har glasögon? När jag hade körlektion härom dagen så immade glasögonen igen så fort vi stannade. Nu har jag tur så jag ser inte så illa att jag måste ha dom men av bekvämlighetsskäl har jag dom helst på näsan. Men det blir ju lite jobbigt vid rödljusen om de ska imma igen hela tiden.

    Funkar sånt anti-im medel som dykare använder i cyklopen?

    /Freddo
    Hej

    Nu är kanske inte detta ett direkt tipps för imman på glasögon men min lösning vid övningskörningen var att skaffa endagslinser som jag använde under övningskörningen. När jag kör nu så öppnar jag visiret lite när det riskerar att imma igen men denna metod upplevde jag som besvärlig vid övningskörnigen, hade inte helt koll på hojen så att öppna och stänga ett visir hela tiden ville jag undvika. Kanske onödigt försiktig, men så resonerade jag.
    Don't grow up, it's a trap!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tjatar lite om tvållösning. Imma är vattendroppar som lägger sig på kallt glas. Om man bryter ytspänningen i dropparna så blir det en fuktig yta ytan droppar = klart, och tvål har just den egenskapen. I bilen: en trasa som impregnerats med tvål och som får torka är rätt suverän att ta bort imma med. Fungerar även på visir och glasögon bara man inte sköljer bort tvålen utan bara får torrt. Det hjälper dock inte om man kör i tjock dimma när temperaturen ligger nära nollan för då blir det påfrysning istället och då funkar inget annat än elvärme.

    När jag dök en gång för längesen var det saliv på insidan av cyklopet som gällde. Fungerade på samma sätt fast det känns lite äckligt att spotta i hjälmen.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Glasögon
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 00:58
  3. Ny bil – igen!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 16:28
  4. Då var man där igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 00:58
  5. Inga glasögon i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •