Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Problem efter vinteruppehåll

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Problem efter vinteruppehåll

    Alla fyra flottörer är så lösa och lediga och går inte trögt på något vis. uploadfromtaptalk1365860832291.jpg

    Allt ser så fint ut så varför flödar det över? Det kan ju vara något som fixat sig själv när jag dragit och haft mig lite när jag skulle få ut förgasarna ur hojen. Eller är det bara den där tilloppsslangen som jag misstänkte. Men nu har jag ju sett förgasarna från insidan också!

    Väntar på svar här ett tag, sen sätter jag ihop allt igen och testar.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-13 klockan 16:05.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Usch för problem! Du får gå tillbaka till att förvara hojarna ute i kylan - mindre problem med uttorkning.
    Ove

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Usch för problem! Du får gå tillbaka till att förvara hojarna ute i kylan - mindre problem med uttorkning.
    Jag ska faktiskt ha den ute nästa vinter för detta är första gången den stått inomhus och tömd på bensin och det är tydligen inte bra... Andra år har jag bara ställt den ute utan att göra någonting och den har startat så fint på våren utan problem.

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Problem efter vinteruppehåll

    Tilloppet för bensinen (den svarta mitt i bilden) går att snurra runt, runt vilket väl är som det ska? Där sitter väl o-ringar som packning i förgasare 2 och 3. Det går relativt trögt att snurra den. Där är ett visst motstånd.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Problem efter vinteruppehåll

    Bilden.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det är inte nån choke som hängt sig? Det brukar vissa sig efter stunds gång eftersom de sällan flödar så mycket utan det tar lite tid innan cylindern är dränkt.

    /Freddo

    EDIT: Eller det var nog inget... jag blandade ihop det lite...
    Senast redigerat av TheCrow den 2013-04-13 klockan 18:27.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det är inte nån choke som hängt sig? Det brukar vissa sig efter stunds gång eftersom de sällan flödar så mycket utan det tar lite tid innan cylindern är dränkt.

    /Freddo

    EDIT: Eller det var nog inget... jag blandade ihop det lite...
    Ett inte så ovanligt fel är så enkelt som att nålventilen är otät beroende på pålagringar eller mera sällan slitage. Då flödar förgasarna över. Den skall kollas först innan man börjar ändra på nålar eller flottörläget. Mitt universalknep är som vanligt att hälla en halv flaska förgasarrengörning i tanken och köra en stund. Har faktiskt hjälpt mig några gånger då hojen gått lite konstigt. Hade en Suzuki 850 GS som gick konstigt och senare även en Dominator och även en Transalp gick bättre efter en dos rengörning.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Lådö
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Allt ser så fint ut så varför flödar det över?
    Vad jag menar...
    1. Lokalisera överströmmningskanalen från flottörhusen.
    2. Kommer det bensin ur den (dom) när bensinkranen är öppen?
    3. Slutsats: Flottörens nåltätning, eller tätningssätets tätning mot förgasarkroppen, läcker.
    4. Fullständig demontering av förgasare, rengörning, ihoppsättning med nya tätningar, nålventiler m.m.
    5. En trevlig kväll i garaget.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69

    Problem efter vinteruppehåll

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Hej!

    Hojen (Kawasaki 750 LTD- 81) har stått inomhus i 22° hela vintern och tömd på bensin. Tömde via dräneringen på alla fyra förgasarna och stängde sen alla skruvar. Idag fyllde jag på bensin och startade hojen för första gången men det läcker kraftigt från alla dräneringshålen i förgasarna. Skruvarna har jag spänt så mycket det bara går och t o m skiftat plats på dem men startar jag hojen eller bara slår på PRI så börjar det läcka genom alla fyra förgasarnas dräneringshål.

    Jag förstår inte vad som hänt för om jag förstått det rätt så är det konan på skruven som tätar mot godset i förgasarna så det håller tätt. Packning i andra änden är väl mer för att det inte ska komma in skit. Eller är det packningarna som torkat alla fyra så de är de jag behöver skaffa nya av?
    Hej
    Har för mig att bränslekranens läge PRI skall bara anv.för att fylla upp flottörhusen efter
    förgasarna dränerats/sen skall läge on anv.

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kopplade in bränsleslangen från tanken till förgasarna utanför hojen och slog på Pri och inget läckage efter flera minuter på Pri. Sen skruvade jag på dräneringsskruvarna för att kolla så bensinen verkligen fyllt upp och bränslet rinner så fint ut var det ska ur dräneringshålen. Det var den gamla bränsleslangen som var hård och kass och inte höll tätt eller något i förgasarna som kärvat och nu fixat sig själv.

    Problemet nu är att få dit förgasarna igen för insugningsgummina är hårda och då speciellt ett som är stenhårt! Meningen är att de ska vara mjuka och ge efter när jag för in förgasarna från höger och trycker dom framåt och in i insuget i motorn. De ger inte efter. Har provat att trycka in dem i luftburken och sen pilla ut dom men det fungerar inte så bra...

    Finns det nya att köpa eller något sätt att få gummina mjuka?

Liknande ämnen

  1. Duscha efter 22:00
    Av Molgan i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:40
  2. Arbete efter vilan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 12:21
  3. Dagen efter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 11:50
  4. Efter jobbetrunda
    Av Boogieman i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 22:13
  5. Dagen efter!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •