Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Problem efter vinteruppehåll

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Problem efter vinteruppehåll

    Hej!

    Hojen (Kawasaki 750 LTD- 81) har stått inomhus i 22° hela vintern och tömd på bensin. Tömde via dräneringen på alla fyra förgasarna och stängde sen alla skruvar. Idag fyllde jag på bensin och startade hojen för första gången men det läcker kraftigt från alla dräneringshålen i förgasarna. Skruvarna har jag spänt så mycket det bara går och t o m skiftat plats på dem men startar jag hojen eller bara slår på PRI så börjar det läcka genom alla fyra förgasarnas dräneringshål.

    Jag förstår inte vad som hänt för om jag förstått det rätt så är det konan på skruven som tätar mot godset i förgasarna så det håller tätt. Packning i andra änden är väl mer för att det inte ska komma in skit. Eller är det packningarna som torkat alla fyra så de är de jag behöver skaffa nya av?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-10 klockan 17:46.

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Alla fyra skruvarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Slipade lite på den konade änden så den blev jämn och slät, la på lite bensinbeständigt tätningsmedel och skruvade dit skruvarna. Nu får de torka lite och imorgon ska jag se om det håller tätt.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Lådö
    Inlägg
    9
    Hej Bosse.
    Är du säker på att det läcker från dräneringen av förgasarna?
    Har för mig att det också finns en överströmmningskanal om flottören inte tätar, det kan vara därifrån det läcker...
    I så fall så finns det renoveringssatser för förgasare med samtliga packningar, o-ringar och nya flottörnålstätningar.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kan du på denna äldre hoj haft en del avlagringar och skräp i flottörhuset som satt sig i "sätet" när du drog åt?

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jaha nu visar det sig att det läcker längre upp och troligtvis där bensinslangen går in i ett plast t-rör mellan förgasare nummer två och tre. Slangen känns torr och hård. Ska köpa ny slang imorgon. Kunde ju tänkt på detta direkt egentligen och verkligen kollat var det läcker... för hur sannolikt är det att dräneringsskruvarna skulle fallera allihopa på en gång?

    Hoppas bara att det är en ny slang som fixar det så det inte är tätningarna i de andra ändarna av t-röret in till förgasarna som felar.

    1, T-röret stickar fram över plastskruven för tomgångsjusteringen.

    Får inte upp bilden... såja!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-10 klockan 19:24.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Hej Bosse.
    Är du säker på att det läcker från dräneringen av förgasarna?
    Har för mig att det också finns en överströmmningskanal om flottören inte tätar, det kan vara därifrån det läcker...
    I så fall så finns det renoveringssatser för förgasare med samtliga packningar, o-ringar och nya flottörnålstätningar.
    Usch det låter jobbigt....

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Överströmningsventil förresten. Skulle den öppna och släppa ut bensinen ur förgasaren? Verkar livsfarligt att få flottörproblem/bensinläckage när man kör då det rinner ner på ett hett avgassystemet.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-10 klockan 19:23.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Lådö
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Usch det låter jobbigt....
    Inte alls, en trevlig kväll i garaget bara...

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Överströmningsventil förresten. Skulle den öppna och släppa ut bensinen ur förgasaren? Verkar livsfarligt att få flottörproblem/bensinläckage när man kör då det rinner ner på ett hett avgassystemet.
    Överströmmningskanal skrev jag, och den är alltid öppen. Flödar förgasaren över och bensin rinner ut på avgassystemet, så avdunstar den snabbt på den varma ytan, inget som är farligt händer.

  10. #10
    Fick ett tips att smörja in slangar och andra gummidetaljer med silikonstift under vinterförvaringen. Alltså samma som man använder till gummilisterna på bildörrarna för att förhindra fastfrysning.

Liknande ämnen

  1. Duscha efter 22:00
    Av Molgan i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:40
  2. Arbete efter vilan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 12:21
  3. Dagen efter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 11:50
  4. Efter jobbetrunda
    Av Boogieman i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 22:13
  5. Dagen efter!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •