Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 42

Ämne: A-kassa (nödrop)

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Pengar verkar alltid fattas för alla. Skuldsanering med 152 kr/dag efter att hyran betalts är ingen ovanlig situation. Inte konstigt om man i det läget vill ha mer. Men samma sak för dom som tjänar en mille eller mer i månaden - dom vill ha mer.

    10 -11. 000 per månad är faktiskt vad väldigt många har att hushålla med idag. Jag är ganska säker på att det finns många här på forumet som har den situationen sen länge och kommer att ha det så framgent. Det är faktiskt så att man antingen gillar läget eller så får man göra vad man kan för att tjäna mer.

    TS. vill ha hjälp och tips, men med vad? Vilket område i yrkeslivet är intressant? Vilka utbildning och vilka meriter finns? Klart man vill hjälpa till om det går men vet man inget är det väldigt svårt att komma med konstruktiva idéer.
    Ove

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror jag kan fixa ett omväxlande jobb åt dig som lokalvårdare i Malmö.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    ...och tyvärr är jag rökare också vilket kostar en del.
    Där kan du börja för att förbättra din ekonomi, finns bara plus och inga minus...

  4. #34
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Där kan du börja för att förbättra din ekonomi, finns bara plus och inga minus...
    Förmodar att du inte själv är rökare....

  5. #35
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Och givetvis kan man klara sig på 10.000 i månaden, och även under det. Men om man aldrig har varit arbetslös, och brukar få ut det dubbla minst, så lever man ju därefter.

    Man bor inte i en sunkig lägenhet i någon förort, utan bil, mc, mobil, internet, tv o.s.v för att man en dag ev kan stå utan jobb.

    Jag skulle kunna sälja min lägenhet, bil, mc och flytta till något billigare, och klara mig utmärkt på 10.000:-, och det är väl det man nästan skulle bli tvungen att göra om man blev arbetslös.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Och givetvis kan man klara sig på 10.000 i månaden, och även under det. Men om man aldrig har varit arbetslös, och brukar få ut det dubbla minst, så lever man ju därefter.

    Man bor inte i en sunkig lägenhet i någon förort, utan bil, mc, mobil, internet, tv o.s.v för att man en dag ev kan stå utan jobb.

    Jag skulle kunna sälja min lägenhet, bil, mc och flytta till något billigare, och klara mig utmärkt på 10.000:-, och det är väl det man nästan skulle bli tvungen att göra om man blev arbetslös.
    Det är alltid bra att ha en buffert. Det är inte bara jobbet som kan ta slut. Man kan drabbas av sjukdom, skada eller någon annan händelse som gör att man kvickt får omvärdera vad som är viktigt. För min del var det pga sjukdom som min inkomst och framtida pension sjönk ihop som ett punkterat bakdäck. Men jag lever och jag klarar mig bra på det jag ändå får. Det gäller bara att tänka sig för.
    Ove

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Förmodar att du inte själv är rökare....
    Naturligtvis inte...
    Fö Lyxfällan pågår i detta ögonblick på TV.
    "Offren" i detta fall snusar bort 10 000/år...på EN person.
    Den summan betalar skatt/förs på min bil och alla omkostn för mina två hojar...

  8. #38
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Förmodar att du inte själv är rökare....
    Själv tog jag min sista pinne för 5,5 år sedan efter ha rökt i 20 år och måste hålla med om att det bara finns fördelar med att sluta.

    Att sluta inte lätt men det går och det stavas "motivation". Jag kan inte säga vad som kan motivera dig men något finns säkert.

  9. #39
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Det är väl självklart att det bara finns fördelar med att sluta röka. Finns väl ingenting som är positivt med det, mer än att jag faktiskt tycker om det, och tycker om det tillräckligt mycket för att inte vilja sluta röka.

    Det har funnits stunder då jag har vart trött på skiten, och känt mig lite äcklad över vad jag håller på med, och då försökt sluta, men misslyckats varje gång.

    Jag tror att man verkligen måste vilja, och befinna sig på en bra plats i livet, vilket jag aldrig har gjort.

    Många gånger så känns det som att rökningen är det enda jag har, och skulle jag sluta med det så har jag ingenting kvar. Sorgligt men sant.

  10. #40
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Naturligtvis inte...
    Fö Lyxfällan pågår i detta ögonblick på TV.
    "Offren" i detta fall snusar bort 10 000/år...på EN person.
    Den summan betalar skatt/förs på min bil och alla omkostn för mina två hojar...
    Det är så typisk icke-rökare att uttala sig om något som dom inte har en aning om vad det innebär. Vi pratar om ett starkt beroende som är fruktansvärt svårt att ta sig ur. Alla är inte lika smarta som du när dom är 12-13år. Vissa faller för grupptrycket och man vill vara "cool", sen är det försent.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •