Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 42

Ämne: A-kassa (nödrop)

  1. #11
    Medlem nonnes avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    6
    Många fackförbund har också inkomstförsäkring som komplement till A-kassan. Visserligen brukar den vara begränsad till typ 100 dagar men kan vara guld värd vid arbetslöshet!

    http://www.folksam.se/gs/inkomstforsakring
    Senast redigerat av nonne den 2013-04-11 klockan 18:30.

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ja kanske man ska gå mä i A-kassa,Fack går bort.A-kassa är gratis va ???

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja kanske man ska gå mä i A-kassa,Fack går bort.A-kassa är gratis va ???
    Finns inget gratis i Sverige engström
    Hur mycket du betalar beror nog på din inkomst tror jag.Nu har facket och A-kassan skilda medlemsregister så man betalar separat till vardera ställe.Fackförbundet borde veta hur mycket man betalar för enbart A-kassan.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja kanske man ska gå mä i A-kassa,Fack går bort.A-kassa är gratis va ???
    Vill man inte tillhöra facket så tycker jag att man få se till att lägga undan så att man klarar en uppsägning. Facken ser till att arbetstagaren har många skydd, hemförsäkring billigare olycksfall akassa stöd vid problem med arbetsgivaren samt dom löneförhandlar åt oss. Att snåla med att inte tillhöra ett fackförbund är som att bita sig i tummen.
    Jan-Olov

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Vill man inte tillhöra facket så tycker jag att man få se till att lägga undan så att man klarar en uppsägning. Facken ser till att arbetstagaren har många skydd, hemförsäkring billigare olycksfall akassa stöd vid problem med arbetsgivaren samt dom löneförhandlar åt oss. Att snåla med att inte tillhöra ett fackförbund är som att bita sig i tummen.
    Nå fack blir det aldrig.Är ej speciellt orolig för uppsägning.Chaufförsjobb finns överallt.Annars kan man ju börja snickra igen och bygga hus,vilket jag gör ibland.Nä nu börjar forumet bli som nån fackklubb brrr
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-12 klockan 00:14.

  6. #16
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Ja, jag vet inte vad ni tror att man tjänar när man pluggar, men studiemedel och studielån ger ca 9000 i månaden, plus att det mesta ska betalas tillbaka. Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa. Annars är jag sugen på en driftteknikerutbildning jag har hittat i Karlstad, men som sagt, då lär jag inte kunna ha varken bil eller motorcykel dom närmsta två åren, leva på gröt och lingonsylt och inte äga nåt..
    Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

    Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

    Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!
    Det bästa innlägget hittils

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag blir ärligt talat lite provocerad av din självömkan. Du är 24 år och bor hemma fortfarande, arbetslös, och oroar dig för att inte kunna behålla bil och motorcykel. Du tycker inte att taket för A-kassa räcker för att bekosta din livsstil. Jaha? Det finns tusentals lediga jobb och det är dags att du skaffar egen lya, fixa situationen. Okej om du får leva lite snålt ett tag. Det är ju inte som att du är den enda 24-åringen i Sverige som stått inför det valet? Börja plugga och extraknäck om du nu vill behålla dina lyxartiklar typ motorcykeln. Ids du inte plugga så sök ett jobb på ett ställe där det finns jobb, finns säkert nån mack i närheten som kan tänka sig anställa en motorburen ungdom.

    Ursäkta om jag låter lite hård, men att gnälla över att nån ger en 500 spänn om dan när man som vuxen bor hemma hos sina föräldrar utan att göra nåt aktivt för att förbättra sin situation låter illa. Kan ju finnas omständigheter jag inte känner till som förändrar bilden men jag kan ju bara utgå från det du skrivit. Du är fortfarande ung, du har alla möjligheter. Kom igen nu!
    Jag har absolut inget att tillägga,du fick nog med allt.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Ja, jag vet inte vad ni tror att man tjänar när man pluggar, men studiemedel och studielån ger ca 9000 i månaden, plus att det mesta ska betalas tillbaka. Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa. Annars är jag sugen på en driftteknikerutbildning jag har hittat i Karlstad, men som sagt, då lär jag inte kunna ha varken bil eller motorcykel dom närmsta två åren, leva på gröt och lingonsylt och inte äga nåt..
    Det har väl de flesta fått gå igenom men i slutändan så lönar det sig. Idag är det utbildning som gäller på arbetsmarknaden och vill man vara med där så måste man ta dom åren utan både bilar, motorcyklar och smartphones. Vad förlorar du egentligen på att utbilda dig i två år för att sen få ett jobb mot att sitta och vänta på ett jobb som kanske aldrig dyker upp?

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    10.120:- för 4 veckor? 11.000:- i månaden är som en pension och hur många pensionärer bor hemma hos sina föräldrar? Det går att ha egen bostad, eget hushåll, egna prylar utan skulder och att ha ett eget liv, inkl. mc, för dom pengarna.

    Håller med om att vara mambo och bli försörjd är inte vuxet. Flytta till ett jobb eller studera för att få det jobb man vill ha är bara rimligt.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •