Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: Blev bara plötsligt nyfiken (tjejer på forumet)

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1

    lite nybörjarhjälp..

    Hej!

    När jag nu för första gången hittat en forumtråd med övervägande tjejer så måste jag passa på att fråga er lite nybörjarfrågor! Jag har nämligen tänkt ta mc-kort, troligtvis nästa sommar, och drömmen är att då också kunna köpa en harley sportster!

    MEN,
    borde jag (som aldrig kört moped eller något liknande) kanske satsa på att köpa en moppe och köra runt lite nu i sommar för att få upp lite trafik och vägvana? Två hjul var längesen sist om man nu räknar in alldeles vanliga cyklar också.. Bilkörkort har jag men kör otroligt sällan.

    är det smidigast att ta allt på trafikskola sen eller bör jag försöka hitta en privat handledare också? bör jag t.ex. börja med kortet i höst så att jag kan klara av teorin under vintern och sen börja ta körlektionerna nästa vår? Vad är era tips och idéer?

    // Pernilla

  2. #32
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Skippa moppen, den tillför inte så mycket. Teorin beror på vilket läshuvud du har. Men jag skulle sätta igång med allt direkt i vår. Att ha en privat handledare är ju bra men det förutsätter i praktiken tillgång till egen mc för det mesta. Folk brukar inte vara jätteförtjusta i att låna ut sina klenoder eller att sitta bakpå.

    Körskola underlättar ifall man inte har en väldigt bra handledare.

    /F

  3. #33
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Åh, så roligt att du har mc-kortet inför dig. Det är så roligt (och utmanade) att ta kortet. När jag började hade ingen erfarenhet av vare sig moped eller cykel och det blev kanske lite onödigt dyrt, med alla timmar på manöverbanorna. Fick tipset att öva manöverbanorna med en vanlig cykel och det hade säkert varit en bra idé, främst för att sätta banan, men jag köpte ingen cykel utan övade privat med min egen hoj istället. Fördelen att öva med en cykel (eller moppe) är att du inte behöver ha en handledare med dig. Jag säger som The Crow, en egen hoj (och gärna flera handledare) är vägen till kortet! Lycka till!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  4. #34
    Hondamannen
    Gäst
    Jag skulle inte vänta till våren! Teorin skulle jag sätta igång med så snart som möjligt. Har man möjlighet till att skaffa egen hoj så skulle jag göra det också så snart som möjligt! Att ha kört moped och bil underlätta men inte nödvändig. Lycka till med kortet!

  5. #35
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Hej och välkommen till mc-livet!

    Moppe kan du hoppa över, det ger inte så mycket. Att vara van vid bilkörning påverkar inte heller så mycket. Det första halvåret kan huvudet ändå bara koncentrera sig på hojen. (En upptäckt jag gjorde när jag tog mc-kort. Trots 15 år och runt 2000 mil/år i bil tappade jag helt uppfattningen av trafiken tills jag lärde mig att handskas med hojen med ryggmärgen.)

    Börja med teorin redan nu och skriv provet om du kan/får (vet inte hur reglerna ser ut idag). För sex år sedan gällde ett teoriprov ett år och då kan du ha nytta av det även nästa säsong.

    Jag tog många lektioner på trafikskola eftersom jag inte hade någon privat handledare. Jag hade dessutom tillgång till en större grusplan där jag övade konbanorna och annat smått och gott. Fördelen med att i alla fall börja på trafikskola är att du lär dig rätt från början. Olaterna kommer alltid i alla fall...

    Ang hoj så skulle jag inte rekommendera en glidare som första hoj. Glidare är snygga, men inte direkt lättkörda.
    En annan sak jag verkligen rekommenderar är att gå kurser. Vill du inte köra storbana med smc är deras knix-kurser (man behöver inte vara medlem i smc) väldigt bra. Titta på smc's hemsida för att hitta den som är närmast dig. Flera tillåter övningskörning.

    Lycka till nu och jag lovar att du har en härlig tid framför dig!

  6. #36
    Medlem pepe1302s avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    63
    Hej

    Jag tog MC-kortet i höstas. Har tidigare alltid funnit det tilltalande att köra hoj men aldrig fått tummen ur s a s men i somras lade jag alla tveksamheter åt sidan och bestämde mig. Köpte en hoj i slutet på Juli (Triumph Speedmaster), fixade lämplighetsintyget och handledare. Laddade hem teoriboken samt köpte appen iKörkort MC.

    Bokade in på på riskettan, tog en dubbellektion på körskolan och körde sedan risktvåan. Efter risktvåan var avklarad så bokade jag in tid för teoriprovet och körde en dubbellektion. Bokade uppkörning den 30 september och körde upp.

    Jag pluggade teorin mest i appen iKörkort och komplterade med teoriboken. Det som krävde mest träning var lågfartsdelen (går att med hjälp av PET-flaskor göra banan och träna själv).

    Mitt råd till dig är att börja redan nu att plugga teorin (teoriprovet gäller 1 år) och boka riskettan. Ta en lektion på körskolan så fort det är möjligt och kör så mycket du har tid och ekonomi (kör privat om du har möjlighet och varva med körskola).

    Ha som mål att klara kortet i år!

    http://www.korkortsportalen.se
    http://mc-jakten.se/mc-kort/

    Lycka till!!

    Citat Ursprungligen postat av obeskrivlig Visa inlägg
    Hej!

    När jag nu för första gången hittat en forumtråd med övervägande tjejer så måste jag passa på att fråga er lite nybörjarfrågor! Jag har nämligen tänkt ta mc-kort, troligtvis nästa sommar, och drömmen är att då också kunna köpa en harley sportster!

    MEN,
    borde jag (som aldrig kört moped eller något liknande) kanske satsa på att köpa en moppe och köra runt lite nu i sommar för att få upp lite trafik och vägvana? Två hjul var längesen sist om man nu räknar in alldeles vanliga cyklar också.. Bilkörkort har jag men kör otroligt sällan.

    är det smidigast att ta allt på trafikskola sen eller bör jag försöka hitta en privat handledare också? bör jag t.ex. börja med kortet i höst så att jag kan klara av teorin under vintern och sen börja ta körlektionerna nästa vår? Vad är era tips och idéer?

    // Pernilla

  7. #37
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det absolut bästa är nog att ha en handledare och att köra mycket. Har man inte det så tycker jag nog att moppe är en bra inkörsport, för att lära sig hantera en tvåhjuling i trafiken. Jag tog körkort 2012, jag hade vare sig hoj eller handledare. Jag körde dock mycket moppe till jobbet, en Baotian med 12" hjul så den är ganska stor. Väger dock knappt hälften mot en riktig hoj.

    Om man har åkt mycket tvåhjuling (t.ex. moppe) så har man i sig att åka rätt spår i kurvor och så, det som är problem är krypkörningen. Den hojen de hade på körskolan hade betydligt högre tyngdpunkt än min moppe vilket gjorde att den tippade lätt tyckte jag.

    Jag tog sammanlagt 4 lektioner, det var det enda jag körde hoj innan uppkörning plus hjälp av en kompis med krypkörningsträning på hans hoj ca 1 timme kvällen innan uppkörning.

    Teorin tycker jag var enkel, men så har jag alltid varit intresserad av trafikregler så där pluggade jag ingenting förutom onlinetester på teoriprovet. Kollade lite extra på det jag missade, men jag var godkänd från första provet.

    Anledningen till att det blev så mycket moppe var att dottern fyllde 15 (numera 20) och jag tyckte att det var förbannat kul igen med tvåhjuling. Jag var och köpte moppen åt henne, så kul att köra hem den så sedan köpte jag en till mig själv. MC-kort har alltid legat på önskelistan, men aldrig blivit av. Men efter 1000 mil på moppen kände jag att det var dags att ta nästa steg. Så då blev det kort. I april 2013 fick jag tag på en gammal hoj inkl kläder (fick skaffa skor också) för 5000 kr. På den har jag kört hela året, och lärt mig mycket att meka då den har krånglat för mig en hel del.

    Ang. växling så satt det i trots att det var 30 år sedan man körde mycket moppe med manuell låda. Den nya jag hade var ju med variator, men man kör ändå tvåhjuling, måste tänka på hur man bromsar och var man har resten av trafikanterna då man är rätt utsatt som tvåhjulingstrafikant.
    /Erik

  8. #38
    Hondamannen
    Gäst
    Jag håller inte med riktigt. Jag hjälpte en vän med mckortet och han hade varken haft moped eller bilkörkort. Avsaknaden av trafikvana märktes markant. Har man haft körkort och kört bil eller moped så hjälper det en hel del.






    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Hej och välkommen till mc-livet!

    Moppe kan du hoppa över, det ger inte så mycket. Att vara van vid bilkörning påverkar inte heller så mycket. Det första halvåret kan huvudet ändå bara koncentrera sig på hojen. (En upptäckt jag gjorde när jag tog mc-kort. Trots 15 år och runt 2000 mil/år i bil tappade jag helt uppfattningen av trafiken tills jag lärde mig att handskas med hojen med ryggmärgen.)

    Börja med teorin redan nu och skriv provet om du kan/får (vet inte hur reglerna ser ut idag). För sex år sedan gällde ett teoriprov ett år och då kan du ha nytta av det även nästa säsong.

    Jag tog många lektioner på trafikskola eftersom jag inte hade någon privat handledare. Jag hade dessutom tillgång till en större grusplan där jag övade konbanorna och annat smått och gott. Fördelen med att i alla fall börja på trafikskola är att du lär dig rätt från början. Olaterna kommer alltid i alla fall...

    Ang hoj så skulle jag inte rekommendera en glidare som första hoj. Glidare är snygga, men inte direkt lättkörda.
    En annan sak jag verkligen rekommenderar är att gå kurser. Vill du inte köra storbana med smc är deras knix-kurser (man behöver inte vara medlem i smc) väldigt bra. Titta på smc's hemsida för att hitta den som är närmast dig. Flera tillåter övningskörning.

    Lycka till nu och jag lovar att du har en härlig tid framför dig!

  9. #39
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Skulle också vilja påstå att trafikvana från bil underlättar en hel del. Det gör att man vet en del potentiella faror. Jag hade inga problem att hantera trafiken eftersom körvanan gjorde att jag inte hade några problem att prioritera mellan trafik och mc. Vart det stökigt sket man i mc:n och tog det lugnt bara. Det är när man inte behärskar nått av det som det blir jobbigt, som när man tog bilkortet en gång i tiden.

    EU-moppe i trafik kanske kan hjälpa lite men jag tror en säsong blir för lite. Sedan skiljer dom sig för mycket mot mc. Man kan lika gärna cykla i trafik tror jag.

    /F

  10. #40
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Kanske har ni rätt ang körvana. För egen del tyckte jag att trafikvanan försvann eftersom så mycket tankeverksamhet gick åt till att köra hojen. Jag blev också tvungen att lära om hur trafiken fungerar. Spårval, rullgrus, körteknik, att inte synas... Jag har blivit en bättre bilförare sedan jag tog mc-kort.

Liknande ämnen

  1. Plötsligt händer det
    Av Susie i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:23
  2. MC kläder för tjejer
    Av Nicole i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 12:14
  3. Nyfiken på Guzzi MGS-01 Corsa
    Av Molgan i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 20:14
  4. MC-kläder för tjejer???
    Av ellie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 06:57
  5. Tjejer & rondeller!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •