Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: FÖRBANNAD OCH BESVIKEN ! !

  1. #1

    Thumbs down FÖRBANNAD OCH BESVIKEN ! !

    Måste få lätta på mitt hjärna för er hoj killar och tjejer som uppskattar en trevlig PLANERAD tur med hojen när det är fint väder och solen skiner, Ja så här denna våren har dagarna som dessa varig få..

    Men äntligen lättar det dåliga vädret och jag tog och startade upp min hoj för att åka en trevlig tur och bara glida runt lite.

    Ca 1 mil senare stannar jag till för att snacka med en polare. allt ok "so far".

    Han lämnar platsen och jag startar åter igen upp hojen och ska köra iväg, OCH VAD HÄNDER DÅ ?!

    Jo växel pinne J*VLEN knäcks rakt av!!!

    Av alla j*vla saker som kan hända så knäcks denna ?! aldrig ens hörtalas om att detta hänt ( bortsätt från lagda hojar eller skogskörda ) det ironiska var att jag växlade riktigt mjukt och den bara "plig"

    Roligt att köra tillbax till garaget efter 4 min körning -.- OCH på 1ans växel dessutom...

    Låter inte detta bara sjukt tråkigt ?
    Några tipps på att hemma åtgärda felet i garaget, nya delar köper jag ICKE!

    Hoppas ni andra som kört i dag hade trevligt och njöt av vädret iallafall.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vill du inte köpa en ny så blir det nog att köpa en gammal. Gipsa den och hoppas på läkning fungerar nog inte. Svetsa? nä inte skulle jag försöka pga risk att den smäller av i eller bredvid svetsen. Det är väl knappast en bit som kostar skjorta på skroten.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Det blir nog en svår nöt att knäcka(Den är förresten redan knäckt,spaken alltså)i garaget.Skulle tro att det blir en nygammal på skroten eller en sprillans ny.Jag kan heller inte tänka mig att det skulle bli någon astronomisk summa att köpa en ny.Tråkigt det som hänt men det är tyvärr sådant som kan inträffa.
    Du får leva upp till ditt citat-DET BLIR INTE ROLIGARE ÄN VAD DU GÖR DET TILL

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Är det vanligt järn i den så är det ju en baggis att svetsa och det håller.Men varför inte en ny för någon hundring kanske bättre att låta hojen stå kanske

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är det vanligt järn i den så är det ju en baggis att svetsa och det håller.Men varför inte en ny för någon hundring kanske bättre att låta hojen stå kanske
    Misstänker att den spaken varit rätad förut efter en vurpa eller dyl. Om man inte eftervärmer för att få bort spänningarna, om man rätat den kall, så blir den skör. Borde inte vara något problem att svetsa den om man värmer delarna först och låter den långsamt svalna.
    Såvida den inte är av aluminium. Då har den ju blivit skör av att räta ut. Aluminium går att räta om man tar det väldigt försiktigt och låter metallen hämta sig mellan bockningarna. Går oxå att svetsa, men lite svårare. Om man skall värma hela efter en riktning vet jag dock inte. Enklast och billigast att köpa en beg.

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Misstänker att den spaken varit rätad förut efter en vurpa eller dyl. Om man inte eftervärmer för att få bort spänningarna, om man rätat den kall, så blir den skör. Borde inte vara något problem att svetsa den om man värmer delarna först och låter den långsamt svalna.
    Såvida den inte är av aluminium. Då har den ju blivit skör av att räta ut. Aluminium går att räta om man tar det väldigt försiktigt och låter metallen hämta sig mellan bockningarna. Går oxå att svetsa, men lite svårare. Om man skall värma hela efter en riktning vet jag dock inte. Enklast och billigast att köpa en beg.
    Ja och nu är frågan,vad är det för material i växelspaken på en gammal gpz??gjutgods,alu,blötjärn??.På min Dominator är det vanligt blötjärn bara att svetsa eller göra ett nytt.Jag skulle köpa ett nytt,ska jag nog göra ändå,finns ju många häftiga snygga på marknaden i olika färger

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Måste få lätta på mitt hjärna för er hoj killar och tjejer som uppskattar en trevlig PLANERAD tur med hojen när det är fint väder och solen skiner, Ja så här denna våren har dagarna som dessa varig få..

    Men äntligen lättar det dåliga vädret och jag tog och startade upp min hoj för att åka en trevlig tur och bara glida runt lite.

    Ca 1 mil senare stannar jag till för att snacka med en polare. allt ok "so far".

    Han lämnar platsen och jag startar åter igen upp hojen och ska köra iväg, OCH VAD HÄNDER DÅ ?!

    Jo växel pinne J*VLEN knäcks rakt av!!!

    Av alla j*vla saker som kan hända så knäcks denna ?! aldrig ens hörtalas om att detta hänt ( bortsätt från lagda hojar eller skogskörda ) det ironiska var att jag växlade riktigt mjukt och den bara "plig"

    Roligt att köra tillbax till garaget efter 4 min körning -.- OCH på 1ans växel dessutom...

    Låter inte detta bara sjukt tråkigt ?
    Några tipps på att hemma åtgärda felet i garaget, nya delar köper jag ICKE!

    Hoppas ni andra som kört i dag hade trevligt och njöt av vädret iallafall.
    Tycker det är ett simpelt problem,en sketen växelspak,köp en ny,eller beg finns väl i överflöd.

  8. #8
    Jag är väll för snål misstänker jag
    Det var aluminium i halva växel pinnen ( de som ska svetsas ) och stål eller någon annan hårdare metall i resten av armen.

    Lämnade in de hos en kille som blivit rekomenderad i hela stan, så han ville ha 150 :- för besväret och jag kan hämta upp den ikväll efter arbetstid, så ska bli skönt att få de vidgjort, hoppas det blir bra
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Har du ens kollat upp vad en ny växelpinne skulle kosta?

    OCH VAD BRA ATT DU SKRIVER TRÅDRUBRIKEN MED CAPS LOCK SÅ MAN FÖRSTÅR ATT DU ÄR ARG

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Har du ens kollat upp vad en ny växelpinne skulle kosta?
    Själv hade jag nog satsat på en ny istället, borde inte kosta jättemycket mer...trist om det skulle hända igen.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Besviken!
    Av Bosse N i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-12, 11:38
  2. Jag är besviken...
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 13:35
  3. Djupt besviken på tiger 800
    Av lasrberglund i forum Offroad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 09:26
  4. Blir så besviken på vädret
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 08:02
  5. Förbannad.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •