Sidan 7 av 33 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #61
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hamnade efter en körskolebil för ett par dagar sedan och tänkte då efter att denna diskussion kommit upp, får se hur de lär ut rondellkörning. Denna är en 2-filsrondell. Lägger sig till vänster i körfältet mot infarten och blinkar vänster, kör ca ett halvt varv blinkar höger och lägger sig i högra fältet och lämnar rondellen efter 3/4 delsvarv.
    Det är inte fel att göra så för det är tillåtet enligt gällande regler eftersom bisatsen om att vänsterblinkersen får användas finns. Regeln är inte glasklar och då blir det som det blir att den används på olika sätt. Vänsterblinkers eller inte, valet är fritt.

    Sen kan jag tycka att ett filbyte inne i en rondell alltid ett riskmoment och bör undvikas om det går. Man har väjningsplikt mot de i högerfilen när man ska byta till den. Att lägga sig i högerfilen vid vänstersväng i rusningstrafik är inte alls fel och man får välja den filen man anser är lämpligast enligt regeln (så länge inte filerna är markerade med pilar som visar vilken man ska ligga i vid olika färdväg i rondellen). Och än en gång: så länge fordonet inte blinkar överhuvudtaget ska de vidare i rondellen och då kan det ju kvitta för andra vilken fil fordonet använder.

    Sen dras det av vissa växlar på att jag är busschaufför sedan många år tillbaka och borde veta bättre vilket är ett argument jag inte alls förstår. Jag håller mig uppdaterad om vad som gäller och jag är ingen representant för yrkesförare så hur andra yrkesförare och kollegor kör kan inte jag påverka.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-12 klockan 16:01.

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Sen dras det av vissa växlar på att jag är busschaufför sedan många år tillbaka och borde veta bättre vilket är ett argument jag inte alls förstår. Jag håller mig uppdaterad om vad som gäller och jag är ingen representant för yrkesförare så hur andra yrkesförare och kollegor kör kan inte jag påverka.
    Respekt! Jag har nu som pensonär varit på fler och längre bussresor än under mitt tidigare liv sammantaget. De bussförare jag åkt med har inga problem i rondellerna för dom planerar körningen även i den tätaste trafik man kan tänka sig och som man inte träffar på i detta land. En enda gång har jag sett en busschattis tappa humöret, på Kreta i en sepentinsväng där en tant stannade olämoligt så att han inte kom fram. (Kärring heter nog Ragatzzza!!! på grekiska.) Han var inte heller den smidigaste i trafiken.
    Ove

  3. #63
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Respekt! Jag har nu som pensonär varit på fler och längre bussresor än under mitt tidigare liv sammantaget. De bussförare jag åkt med har inga problem i rondellerna för dom planerar körningen även i den tätaste trafik man kan tänka sig och som man inte träffar på i detta land. En enda gång har jag sett en busschattis tappa humöret, på Kreta i en sepentinsväng där en tant stannade olämoligt så att han inte kom fram. (Kärring heter nog Ragatzzza!!! på grekiska.) Han var inte heller den smidigaste i trafiken.
    Men är en stor skillnad på lokaltrafiken och turisttrafiken

  4. #64
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Vill man inte tänka om och göra som regeln säger så vill man inte.

    Regeln är så enkel så det är knappt man kan tro att den beslutats i EU. Man blinkar inte när man följer en väg som råkar svänga vänster, jo en rondell räknas som en väg som går runt, runt i all evighet. Varför ska man blinka vänster när färdvägen bara är åt ett håll? Som jag skrev innan: det gäller att tänka rätt om man vill följa gällande regel. Ingen blinkers och fordonet fortsätter inne i rondellen. Vill man ha egna regler så vill man men speciellt smidigt blir det ju inte...
    Men du om du kommer till en liten rondell,finns ett 20 tal bara i denna kommun.Det kommer en bil från andra hållet som ska till vänster,alltså korsa din vägbana vore det inte smidigt om han blinkade vänster då? om ha skulle rakt fram så har du ju inte behövt stanna,hallå Döfött jag kör om jag inte ser en blinkers.Väldigt många busschaufförer i denna komun kör föredömligt men råkade ut för en som trodde han kunde köra rätt ut framför mig,men tur så är man vaken och viker undan i diket och tar mig förbi och rycker i handbromsen och stoppar fanskapet och springer dit,du kan ge dig på att han ser sig för nästa gång
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-12 klockan 18:47.

  5. #65
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men du om du kommer till en liten rondell,finns ett 20 tal bara i denna kommun.Det kommer en bil från andra hållet som ska till vänster,alltså korsa din vägbana vore det inte smidigt om han blinkade vänster då?
    Om han inte blinkar, var ska han köra då tycker du? Rakt fram kanske? Du kör efter de äldre reglerna vilket stället till det för oss som kör enligt de senaste och gällande.

    Eller rättare att så är det inte fel att blinka vänster enligt de senaste reglerna men eftersom regeln inte föreskriver detta utan snarare tillåter det för de som vill så gör de flesta inte det.

    Och han korsar per definition inte din vägbana utan han kör på vägbanan som går runt i rondellen. Det är du som kör ut på hans vägbana vilket ju väjningsplikten du har är ett bevis för.

    Skäll på de som inte blinkar höger innan de lämnar rondellen och låt oss andra som inte blinkar vänster vid vänstersväng få följa gällande trafikregel på det enklare sättet.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-12 klockan 19:14.

  6. #66
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Om han inte blinkar, var ska han köra då tycker du? Rakt fram kanske? Du kör efter de äldre reglerna vilket stället till det för oss som kör enligt de senaste och gällande.

    Eller rättare att så är det inte fel att blinka vänster enligt de senaste reglerna men eftersom regeln inte föreskriver detta utan snarare tillåter det för de som vill så gör de flesta inte det.

    Och han korsar per definition inte din vägbana utan han kör på vägbanan som går runt i rondellen. Det är du som kör ut på hans vägbana vilket ju väjningsplikten du har är ett bevis för.

    Skäll på de som inte blinkar höger innan de lämnar rondellen och låt oss andra som inte blinkar vänster vid vänstersväng få följa gällande trafikregel på det enklare sättet.
    Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-12 klockan 20:03.

  7. #67
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon
    Vad är rakt fram i en rondell ?
    Jan

  8. #68
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vad är rakt fram i en rondell ?
    Det vet du.Inte undra på att det smäller.Sedan dag 1 på detta forum så har man blivit mer och mer rådlös.Från dumma frågor...vad betyder siffrorna på sidan på hojen??mm,mmVad gör jag här då??alltid kul att retas,älskar det men vet att jag oftast har rätt.Men finns många som inte ska vistas i trafiken.Man yrar ju om 0 vision i trafiken,ja då lär man ju gallra bort lite folk eller lära dom köra.Då kanske man hamnar nära 0. eftersom 99.9 alla olyckor är förarens fel.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-12 klockan 20:24.

  9. #69
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon
    Glöm inte att bli arg på de som inte blinkar vänster... *blink* :-)

  10. #70
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Glöm inte att bli arg på de som inte blinkar vänster... *blink* :-)
    är imun vid detta laget så allt går på rutin

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •