Sidan 6 av 33 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte lätt,men bussar får tvärnita med eftersom jag bara är intresserad av fordon som blinkar åt det håll dom ska,och kommer alltid göra så Bara nå tok framtaget i Eu bland kontorsfolk som inte kan trafik.Men man kanske ska tänka om och stanna 60 ton och köra gissningsleken var folk ska.Trodde du som yrkeschaufför skulle tycka lika.Strunt samma jag fortsätter slicka mittlinjen i 80, mil efter mil
    Jo det är ett kännt faktum att vissa sk. yrkeschaufförer tycker att dom kör som gudar och har rätt att reta sig på alla drullar i trafiken, men i själva verket är det dom som är okunniga om trafikreglerna och istället skapar egna regler som andra ska rätta sig efter annars kan dom känna sig överkörda. Dessbättre finns det även seriösa förare i samma kategori.

    Att det finns generella regler som kan vara för alla oavsett om det är en tradare på 60 ton eller en moppe på 60 kg är bra även om man inte gillar dom, för om ALLA kan dom och rättar sig efter dom kör alla lika. Det är dom som sticker ut och stöddigt tränger sig fram som är farliga i trafiken.
    Ove

  2. #52
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Så länge inte folk ligger och kör runt i höger körfält är jag nöjd. Jag vet att det är tillåtet men det är så urbota korkat. Och jag vet att körskolor jag kollat med lär ut de gamla reglerna (ligg i vänster körfält och byt till höger när du ska ut, ligg inte och kör i höger körfält). Men jag håller också med om att högerblinkers är ruskigt praktiskt.

  3. #53
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Sen är det ett dilemma, det där med högerblinkers på väg ut, för på fler och fler bilar är designspråket att strålkastarna kasar upp på sidan av bilen, och med dom blinkersen, med andra ord blir det svårare och svårare att se när nån blinkar höger eftersom bilen skymmer blinkersen. Min första riktiga bil, en Camry -88, hade en ungefär 20x5 cm remsa i kofångaren på varje sida som var blinkers, medan kofångaren var ganska rak, med andra ord syntes det klart och tydligt även snett från andra sidan när man blinkade. Men dagens bilar ska ju bli snyggare och snyggare och mer och mer aerodynamiska, och då får funktionaliteten lida..
    Jag har såna ljus på mina bilar, kallas adaptiva xenonljus som svänger när man vrider på ratten. Tror nog Peugeot var först med det på C5-modellen för några år sen. Jag har blinkers på sidospeglarna som blinkar skarpt så andra ser mina blinkers trots adaptiva ljus.

  4. #54
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Så länge inte folk ligger och kör runt i höger körfält är jag nöjd. Jag vet att det är tillåtet men det är så urbota korkat. Och jag vet att körskolor jag kollat med lär ut de gamla reglerna (ligg i vänster körfält och byt till höger när du ska ut, ligg inte och kör i höger körfält). Men jag håller också med om att högerblinkers är ruskigt praktiskt.
    Du menar som här ... http://www.youtube.com/watch?v=pLUm3Q-7iZA LOL.

  5. #55
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo det är ett kännt faktum att vissa sk. yrkeschaufförer tycker att dom kör som gudar och har rätt att reta sig på alla drullar i trafiken, men i själva verket är det dom som är okunniga om trafikreglerna och istället skapar egna regler som andra ska rätta sig efter annars kan dom känna sig överkörda. Dessbättre finns det även seriösa förare i samma kategori.

    Att det finns generella regler som kan vara för alla oavsett om det är en tradare på 60 ton eller en moppe på 60 kg är bra även om man inte gillar dom, för om ALLA kan dom och rättar sig efter dom kör alla lika. Det är dom som sticker ut och stöddigt tränger sig fram som är farliga i trafiken.
    Håller med,finns ju tyvärr många rötägg.Har kört prickfritt,olycksfritt i 30 år snart.Dom som mest kräks över yrkeschaufförerna är ju sådana personer som inte vet ett skit.Skulle vilja se minen på dom om dom fick vara med en vecka,vart nog evigt tyst.Och dom flesta drullarna bland yrkeschaufförerna är yngre förmågor och utländska,men det ser ju vanligtvis svensson inte skillnad på,dom har ju fullt sjå att hålla sig på vägen.Är väl tur man får rädda livet på sådana varje dag.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-11 klockan 22:57.

  6. #56
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Du menar som här ... http://www.youtube.com/watch?v=pLUm3Q-7iZA LOL.
    Såg flera stycken som föredömligt blinkade höger
    Jan

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Såg flera stycken som föredömligt blinkade höger
    Hamnade efter en körskolebil för ett par dagar sedan och tänkte då efter att denna diskussion kommit upp, får se hur de lär ut rondellkörning. Denna är en 2-filsrondell. Lägger sig till vänster i körfältet mot infarten och blinkar vänster, kör ca ett halvt varv blinkar höger och lägger sig i högra fältet och lämnar rondellen efter 3/4 delsvarv.

  8. #58
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hamnade efter en körskolebil för ett par dagar sedan och tänkte då efter att denna diskussion kommit upp, får se hur de lär ut rondellkörning. Denna är en 2-filsrondell. Lägger sig till vänster i körfältet mot infarten och blinkar vänster, kör ca ett halvt varv blinkar höger och lägger sig i högra fältet och lämnar rondellen efter 3/4 delsvarv.
    Precis så ska man köra i en rondell, de lärde ut korrekt förfarande där.

  9. #59
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vi knuttar brukar ju köra avrostningskurs. Bilisterna borde köra blinkningskurs.
    Jan

  10. #60
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte lätt,men bussar får tvärnita med eftersom jag bara är intresserad av fordon som blinkar åt det håll dom ska,och kommer alltid göra så Bara nå tok framtaget i Eu bland kontorsfolk som inte kan trafik.Men man kanske ska tänka om och stanna 60 ton och köra gissningsleken var folk ska.Trodde du som yrkeschaufför skulle tycka lika.Strunt samma jag fortsätter slicka mittlinjen i 80, mil efter mil
    Vill man inte tänka om och göra som regeln säger så vill man inte.

    Regeln är så enkel så det är knappt man kan tro att den beslutats i EU. Man blinkar inte när man följer en väg som råkar svänga vänster, jo en rondell räknas som en väg som går runt, runt i all evighet. Varför ska man blinka vänster när färdvägen bara är åt ett håll? Som jag skrev innan: det gäller att tänka rätt om man vill följa gällande regel. Ingen blinkers och fordonet fortsätter inne i rondellen. Vill man ha egna regler så vill man men speciellt smidigt blir det ju inte...

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •