Sidan 31 av 33 FörstaFörsta ... 212930313233 SistaSista
Resultat 301 till 310 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #301
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det här är ett rent påhopp! Skriv aldrig och döm ut folk du inte ens känner.
    Det där är man van vid,inget jag bryr mig om. Men tack för att nån begriper.

  2. #302
    Ankan1
    Gäst



  3. #303
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg


    Måste ju vara en skåning.

  4. #304
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Man blir inte kuggad för att inte ha blinkat vänster, eller man ska inte bli det i alla fall. Jag blev det inte när jag körde upp heller.

    Här finns en folder som många verkar behöva läsa...

    http://transportstyrelsen.se/Publika...ulationsplats/

    /Freddo

  5. #305
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Problemet är att folk som vill in i rondellen inte vet om 60tonnaren ska köra runtirunt i rondellen eller svänga ut. Därför bli köerna onödigt långa. När tio bilar svängt ut utan att blinka börjar det chansas. Kraaaccchhh.
    Jan

  6. #306
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Problemet är att folk som vill in i rondellen inte vet om 60tonnaren ska köra runtirunt i rondellen eller svänga ut. Därför bli köerna onödigt långa. När tio bilar svängt ut utan att blinka börjar det chansas. Kraaaccchhh.
    Jävligt irriterande, så blinka för f-n.
    Om inte annat så kan väl flera som infört detta att bli lite mera hänsynstagande i trafiken.
    Att visa hänsyn kostar nog inget.

  7. #307
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Meningslöst att blinka vänster i en stor säger du..Vi stora som fraktar din mat,medicin och kanska 30 ton andra livsviktiga saker,och som kommer från andra hållet ska stanna och spela fia och gissa vart ni ska.Ska du rakt fram och blinkar höger ur ser man ju inte ändå.Vad är problemet att visa att man ska till vänster..Men,men man är ju van vid eländet nu så ser man ingen blink så åker man.
    Nej, jag tycker inte att det är relevant att blinka vänster när man kör in i den här cirkulationsplatsen när man ska ut borta vid pilen. Det bara förvirrar. Jag menar alltså STORA cirkulationsplatser, de som har en radie med minst 50 meter.

    Jag tycker att dagens regler är helt fel (bara blinka vid filbyte och ut från rondell) när det är mindre cirkulationsplatser än det. De cirkulationsplatserna borde betraktas som korsningar och man blinkar höger när man ska höger, och vänster när man ska vänster.

    Senast redigerat av erikn den 2014-02-28 klockan 11:10. Anledning: stavfel
    /Erik

  8. #308
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.
    Det vore löjligt, om man kunde lita på att alla som ska svänga vänster, blinkar vänster. Men det kan man inte. Så när man ska in i en rondell, och det kommer någon från andra hållet som inte blinkar, har du ingen aning om ifall de ska vänster eller rakt fram.

    Tydligast är därför att blinka höger/vänster när du kör in i rondellen, och alltid blinka höger när du ska köra ut ur den. Risken för missförstånd är minst, och tycker du det är svårt att blinka en extra gång, så prova att lägga undan telefonen.

  9. #309
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Nej, jag tycker inte att det är relevant att blinka vänster när man kör in i den här cirkulationsplatsen när man ska ut borta vid pilen. Det bara förvirrar. Jag menar alltså STORA cirkulationsplatser, de som har en radie med minst 50 meter.
    I det här fallet borde det snarare var filvalet som styr. Ska du lägga dig i vänsterfilen, så ska du blinka vänster för filbyte. Ska du köra i högerfilen, så är det direkt missvisande att blinka vänster.

  10. #310
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Det vore löjligt, om man kunde lita på att alla som ska svänga vänster, blinkar vänster. Men det kan man inte. Så när man ska in i en rondell, och det kommer någon från andra hållet som inte blinkar, har du ingen aning om ifall de ska vänster eller rakt fram.

    Tydligast är därför att blinka höger/vänster när du kör in i rondellen, och alltid blinka höger när du ska köra ut ur den. Risken för missförstånd är minst, och tycker du det är svårt att blinka en extra gång, så prova att lägga undan telefonen.
    Ja, och därför säger jag att REGLERNA för körning i cirkulationsplatser är idiotiska som de är utformade nu. Det är därför som det blir knas, för en del kör efter inga regler alls, en del kör efter gamla regler (korsning, blinka vänster/höger inget rakt fram) och en del efter de gällande reglerna där man bara ska blinka vid utfart eller filbyte.

    Jag hävdar fortfarande att det borde vara olika regler beroende på storlek.

    Jag läste på ett annat forum där han testade polisen på de nya reglerna genom att åka vänster i högerfilen utan att blinka, polisbilen bredvid i vänsterfil som hade tänkt åka rakt fram. De följde efter honom en bra bit, men stoppade honom aldrig. De hade väl en diskussion i polisbilen om reglerna gissade vi.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •