Sidan 30 av 33 FörstaFörsta ... 202829303132 ... SistaSista
Resultat 291 till 300 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #291
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Värmepumpen Visa inlägg
    Har läst hela tråden och fastnat mest för det som du som yrkeschaufför av lastbil skriver. Du verkar köra egna race mest hela tiden. Hade du betett sig som du gör under en uppkörning hade du aldrig någonsin fått körkort för B ens.

    Att inte blinka vänster i en fil för endast vänstersvängande eller inte blinka ur en rondell alltid hade resulterat i att du efter avslutat förarprov inte fått körkort. Du har körkort redan, jag skriver bara vad som hänt om du inte haft det.

    Du verkar inte heller ta till dig av andras högst intelligenta och sansade inlägg utan bara kör på med att du vet bäst och ingen ska tala om för dig hur du ska göra.

    Du är faktiskt en skam för er som kör de stora fordonen. Vi andra i privatbilar beundrar er att ni kan framföra dessa stora fordonen och sen läser vi vad du skriver...

    Du tillhör ju faktiskt de få och skönt är ju det för den absoluta majoriteten av lastbilsförarna vet hur man gör och föregår med gott exempel.
    Det här är ett rent påhopp! Skriv aldrig och döm ut folk du inte ens känner.

  2. #292
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag har faktiskt kollat en stund hur man blinkar i rondell. Köerna i rondell skulle minska till hälften om folk visade vart dom va på väg. Att försvara ett felaktigt sätt att framföra sitt fordon ber man väl nästan om en skopa ?
    Jan

  3. #293
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har gått på körskola och fått lärt mig det som jag gör,och rätt logiskt.Sedan kom Eu in i bilden och det vart ändringar.
    Skrattar alltid när något hugger til med detta kraftfulla argument.

    Väntar för övrigt på att alla som tog körkort före -67 ska parkera bilen. Kommer bli så mycket lugnare i trafiken, när alla kör på samma sida av vägen.

  4. #294
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Skrattar alltid när något hugger til med detta kraftfulla argument.

    Väntar för övrigt på att alla som tog körkort före -67 ska parkera bilen. Kommer bli så mycket lugnare i trafiken, när alla kör på samma sida av vägen.
    Tycker vi som är födda före 67 har en massa problem med blåbär på vägarna.
    Misstolka inte det här nu.

  5. #295
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tycker vi som är födda före 67 har en massa problem med blåbär på vägarna.
    Misstolka inte det här nu.
    Trots dom inte va födda 3 sept 1967 har dom inte fattat att vi nu har högertrafik
    Jan

  6. #296
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.

    Ibland önskar man att polisen ställde sig och bara plockade idioter som inte fattat vad blinkers är bra till. Som omväxling till hastighetskontroller...

    /F

  7. #297
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.
    Fick själv reda på att man blir kuggad om man inte blinkar vänster vid vänstersväng. Kände dock inte att den luddiga hänvisningen till "tydlighetsprincipen" var helt övertygande.

    Tycka vad man vill om hur det borde vara. Helt klart är att reglerna kring detta är otydliga. Jag kan inte förstå varför. Hur svårt kan det vara att fastslå tydliga regler om hur man kör och blinkar i en cirkulationsplats? Nuvarande situation där vissa inte har en aning och andra är helt säkra på sins emellan motsatta versioner, kan det inte finnas några fördelar med.

  8. #298
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.

    Ibland önskar man att polisen ställde sig och bara plockade idioter som inte fattat vad blinkers är bra till. Som omväxling till hastighetskontroller...

    /F
    Vid cirkulationsplaster finns det egentligen inga regler för hur man ska blinka, mer rekommendationer som kan ses som regler men ändå inte är det.
    Själv blinkar jag både och, då jag lämnar cirkulationsplatsen och då jag kör in om jag ska vänster eller höger. Alltså precis som vid en vanlig korsning. Sen vet jag att jag gör rätt i perioder om ca fyra år för att sen göra fel de kommande fyra åren. Det viktiga för mig är att medtrafikanterna ser vart jag ska och inte att följa EU direktiv.

  9. #299
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det har ingentig med EU-direktiv att göra. Tyvärr vet jag inte vad för regler som gäller i andra länder, skulle vara kul att veta och jämföra. Ursprunget till det här eländet (ja, jag tycker elände (B-kort 1982)) är en olycka i en stor rondell 1989. Den här rondellen lär vara gigantisk, och högsta domstolen tog 5 år på sig att komma med ett domslut där man jämför rondellen som en enkelriktad väg där man ska blinka vid filbyte och ut ur rondellen (jämför högersväng i en vanlig korsning).

    Dåvarande Vägverket lär ha sagt vid tillfälle att man ska kunna betrakta cirkulationsplatser ur två perspektiv, som enkelriktad väg (stor rondell) och som korsning (liten rondell) och det köper jag. Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.

    Samma sak med att blinka vänster i en stor är meningslöst, men en liten som betraktas som en korsning är det befogat.

    Tyvärr har de aldrig svarat på frågor om hur stora de ska vara för att skilja dem åt.

    Nuvarande regler tror jag dock enbart definierar dem som enkelriktade vägar vilket blir absurt när de är så små där det bara är målat en prick i gatan. Nuvarande regler tycker jag fungerar skit i cirkulationsplatser som har en radie under 50 meter.
    /Erik

  10. #300
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det har ingentig med EU-direktiv att göra. Tyvärr vet jag inte vad för regler som gäller i andra länder, skulle vara kul att veta och jämföra. Ursprunget till det här eländet (ja, jag tycker elände (B-kort 1982)) är en olycka i en stor rondell 1989. Den här rondellen lär vara gigantisk, och högsta domstolen tog 5 år på sig att komma med ett domslut där man jämför rondellen som en enkelriktad väg där man ska blinka vid filbyte och ut ur rondellen (jämför högersväng i en vanlig korsning).

    Dåvarande Vägverket lär ha sagt vid tillfälle att man ska kunna betrakta cirkulationsplatser ur två perspektiv, som enkelriktad väg (stor rondell) och som korsning (liten rondell) och det köper jag. Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.

    Samma sak med att blinka vänster i en stor är meningslöst, men en liten som betraktas som en korsning är det befogat.

    Tyvärr har de aldrig svarat på frågor om hur stora de ska vara för att skilja dem åt.

    Nuvarande regler tror jag dock enbart definierar dem som enkelriktade vägar vilket blir absurt när de är så små där det bara är målat en prick i gatan. Nuvarande regler tycker jag fungerar skit i cirkulationsplatser som har en radie under 50 meter.
    Meningslöst att blinka vänster i en stor säger du..Vi stora som fraktar din mat,medicin och kanska 30 ton andra livsviktiga saker,och som kommer från andra hållet ska stanna och spela fia och gissa vart ni ska.Ska du rakt fram och blinkar höger ur ser man ju inte ändå.Vad är problemet att visa att man ska till vänster..Men,men man är ju van vid eländet nu så ser man ingen blink så åker man.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •