Sidan 3 av 33 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #21
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Jisses,nu går det runt!
    Om man både blinkar o kör vänster när man kör in i en rondell kan det bli lite kinkigt då eller?
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  2. #22
    Ankan1
    Gäst
    I rondeller brukar jag blinka t ex vänster in och sedan höger ut med hojen för att undvika att bli trängd av bilister och lastbilar som fått annat för sig om min färdväg.Använder för övrigt inte blinkers på hojen när jag saknar 90% av vänster tumme och har ett helsike för att trycka på knappen som annars ändras med pekfingret när det behövs.

  3. #23
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    I rondeller brukar jag blinka t ex vänster in och sedan höger ut med hojen för att undvika att bli trängd av bilister och lastbilar som fått annat för sig om min färdväg.Använder för övrigt inte blinkers på hojen när jag saknar 90% av vänster tumme och har ett helsike för att trycka på knappen som annars ändras med pekfingret när det behövs.
    Det fins massor av sätt att ordna att du kan blinka
    Jan

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Så här lyder trafikreglerna för körning i rondell:

    Den som ska IN bör visa dels med val av körfält och dels med blinker vart denne ska. Placering av fordon i rätt körfält strax innan rondell. Vid rondellen bör denne visa med vänster blinker om denne ska antingen ut vid 3:e utfarten eller vända. Man blinkar alltså inte vänster om man bara ska rakt fram.

    Inne i rondellen bör man om man ligger i vänster körfält visa hänsyn mot all trafik som befinner sig till höger om en: där gäller högerregeln för alla fordon som är till höger om en INNE i rondellen. Högerregeln gäller inte de som befinner sig utanför i väntan på att få komma in.

    När man ska ut ur rondellen bör man visa att man vill ut genom att blinka höger. Är det tvåfiligt och man är i vänstra körfältet så är det dels högerregeln att tänka på och dels körfältsbyte man ska göra i mån av plats. Med andra ord - samsas i trafiken.

    Den som ligger till höger om ett fordon i en rondell bör iaktta försiktighet och i den mån underlätta för den som vill ut ur rondellen. Men krockas det så gäller högerregeln.
    Ja så är det...
    Kan inte låta bli att tänka på hur det är i Frankrike, där gäller högerregeln även för de som skall in i rondellen (kanske fler ställen). Kör man då i rondellen får man vara beredd, de som skall in i rondellen kommer i god fart rakt in, därför är rondellerna tidvis fulla med nästan stillastående fordon, lätt att komma in men trixigt att komma ut. Lite knepigt var det att lära sig för att inte tala om hur knepigt det blev då man kom hem igen...
    Senast redigerat av wbr den 2013-04-09 klockan 12:13.

  5. #25
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Ja så är det...
    Kan inte låta bli att tänka på hur det är i Frankrike, där gäller högerregeln även för de som skall in i rondellen (kanske fler ställen). Kör man då i rondellen får man vara beredd, de som skall in i rondellen kommer i god fart rakt in, därför är rondellerna tidvis fulla med nästan stillastående fordon, lätt att komma in men trixigt att komma ut. Lite knepigt var det att lära sig för att inte tala om hur knepigt det blev då man kom hem igen...
    I Finland gäller regeln att alla som vill in i rondellen ska släppas in. Så är man i en rondell så måste man stanna och släppa in folk… Undrar hur det ser ut där i rusningstrafik?

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Jisses,nu går det runt!
    Om man både blinkar o kör vänster när man kör in i en rondell kan det bli lite kinkigt då eller?
    Nej, jag brukar planera inträdet en bit före jag kommer fram till rondellen. Jag lägger mig i vänster körfält, slår på vänsterblinkers, kör in i rondellen och däri håller jag full koll på övrig trafik. Jag kikar över höger axel hur det högra körfältet ser ut men det har jag redan koll på innan jag tänkt köra ut ur rondellen. När jag ska ut byter jag körfält till det högra, givetvis har jag satt på blinkersen före jag påbörjar körfältsbytet. Är inte så svårt som det låter tycker jag.

    Den här är kul, Jim Carrey blir stoppad och kan inte ljuga (ur filmen Liar, liar):
    http://youtu.be/tu1oDQjJbT4?t=5m20s

  7. #27
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    I Finland gäller regeln att alla som vill in i rondellen ska släppas in. Så är man i en rondell så måste man stanna och släppa in folk… Undrar hur det ser ut där i rusningstrafik?
    Stämmer inte, vi har väjningsplikt mot dom som befinner sig i rondellen. Precis som i Sverige
    Däremot blinkar man inte när man kör in i rondellen.

    På Åland blinkar man inte alls, först vinner. (jag är inte infödd Ålänning )

    http://www.liikenneturva.fi/www/sv/i..._objectID=4399
    Senast redigerat av Allan K den 2013-04-09 klockan 18:53.

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett litet krux är ju om någon blinkar vid ingång av en cirk.pl. är ju om vederbörande skall ut i den andra utfarten och det står en och väntar och tror att du skall ut i den första och då kör in.
    Hm skall man då teoretiskt stå och vänta medan blinkaren kör 3/4 dels varv?
    Man brukar ju räkna med att föraren skall ut i den närmaste utfarten. Elller?
    Är väl knappast ett problem om båda ska rakt igenom rondellen,äh struntsamma fel av mig att diskutera detta här.tar det med mormor istället

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Stämmer inte, vi har väjningsplikt mot dom som befinner sig i rondellen. Precis som i Sverige
    Däremot blinkar man inte när man kör in i rondellen.

    På Åland blinkar man inte alls, först vinner. (jag är inte infödd Ålänning )

    http://www.liikenneturva.fi/www/sv/i..._objectID=4399
    Okej, då har de väl ändrat sen sist jag körde där. Pappa som var bosatt där (jag är finne själv men bor här) varnade mig för att där gäller andra regler i rondellerna men att de brukar begripa när en svenskskyltad bil kommer att vi inte kör som dem.

  10. #30
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nää inte på länge. Vågar man det ?
    Man skall vara uppmärksam, det viktigaste för Ålänningar är att se till att ingen annan jävel slipper fram

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •