Sidan 25 av 33 FörstaFörsta ... 152324252627 ... SistaSista
Resultat 241 till 250 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #241
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Själv blinkar vänster om jag ska till vänster, blinkar inte alls om jag ska rakt fram och till höger om jag ska till höger. I samtliga fall blinkar jag höger när jag väl ska ut ur rondellen.

    /Freddo
    Detta är exakt vad jag skrev tidigare och jag är helt enig med dig.

  2. #242
    Jag tycker det är aningen märkligt hur många olika åsikter det finns om rondellkörning.
    Själv förstår jag inte hur jag ska hålla reda på vilka regler mina medtrafikanter själva bestämt sig för, borde gälla i en rondell.

    För att det ska fungera borde rimligen alla följa det som gäller. Detta oavasett vad man tycker.

    Man behöver inte blinka in, men SKA blinka ut.

    http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

    Om alla följer de regler som faktiskt finns, oavsett vad man tycker om dessa regler så fungerar det rätt bra!

  3. #243
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Jag tycker det är aningen märkligt hur många olika åsikter det finns om rondellkörning.
    Själv förstår jag inte hur jag ska hålla reda på vilka regler mina medtrafikanter själva bestämt sig för, borde gälla i en rondell.

    För att det ska fungera borde rimligen alla följa det som gäller. Detta oavasett vad man tycker.

    Man behöver inte blinka in, men SKA blinka ut.

    http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

    Om alla följer de regler som faktiskt finns, oavsett vad man tycker om dessa regler så fungerar det rätt bra!
    Mystiken tätnar!

    I din länk står det i fetstil att det är rekommenderat att blinka vänster för tydlighetens skull. I min länk från Transportstyrelsen står det "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" och inte ett ord om någon rekommendation.

    Jag undrar vad den rätta och exakta ordalydelsen är för det finns en sådan men den går tydligen inte att hitta. Tills vi vet exakt vad regeln säger så är diskussionen rätt meningslös vad gäller om man måste eller inte måste och om rekommendationen att använda vänsterblinkersen finns.

    Jag hävdar med bestämdhet att korkortonline har fel när de skriver att det finns en rekommendation (kanske är de dåligt uppdaterade/inte håller koll). Jag tror på Transportstyrelsen.

  4. #244
    Mc-Bosse
    Gäst
    Har nu sänt iväg ett mejl till Transportstyrelsen med en vädjan om att bli informerad om de exakta reglerna. Kanske att ordalydelsen är fel i pdf:n. Jag vill helt enkelt vara 110% på vad som gäller.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-24 klockan 13:12.

  5. #245
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Mystiken tätnar!

    I din länk står det i fetstil att det är rekommenderat att blinka vänster för tydlighetens skull. I min länk från Transportstyrelsen står det "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" och inte ett ord om någon rekommendation.

    Jag undrar vad den rätta och exakta ordalydelsen är för det finns en sådan men den går tydligen inte att hitta. Tills vi vet exakt vad regeln säger så är diskussionen rätt meningslös vad gäller om man måste eller inte måste och om rekommendationen att använda vänsterblinkersen finns.

    Jag hävdar med bestämdhet att korkortonline har fel när de skriver att det finns en rekommendation (kanske är de dåligt uppdaterade/inte håller koll). Jag tror på Transportstyrelsen.
    Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"

    Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)

  6. #246
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"

    Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)
    Precis, inget tvång men underlättar för övriga trafiken att visa vart man ska. Däremot måste man blinka ut. Jag blinkar vänster om jag ska vänster och ska jag ut så blinkas det åt höger. På Husqvarnan viftas det tydligt och jag slår extra koll över axlarna.

  7. #247
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"

    Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)
    Det är rekommendationen som är den springande punkten. De som blinkar anser sig då göra rätt eftersom det är en rekommendation. Om nio bilar blinkar vänster och den tionde inte gör det när du ska in i rondellen och ska väja för bilarna så blir det gärna så att den siste är en nonchalant jävel vilket han ju inte är om han följer gällande regel och om den inte innehåller rekommendationen om vänsterblinkers.

    Jag vill veta den exakta ordalydelsen på samma sätt som jag vet att det finns en regel som säger att man stannar för rött ljus. Det finns inte varianter på den regeln där det är en rekommendation på något ställe på nätet. Det måste finnas en exakt ordalydelse och då är det ju den som gäller.

  8. #248
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det är rekommendationen som är den springande punkten.
    Det finns blå fyrkantiga 30-skyltar, de är bara en rekommendation på hastighet men inget tvång. Däremot om man krockar och haft högre fart än 30 så blir det tråkigt. Den skylten är bara en rekommendation. Hade den varit tvingande skulle färgen vara gul med röd bård och rund i formen.

    Sen finns förstås de svarta fyrkantiga skyltarna med siffran 30 i, hittas vid vägbyggen. Inget tvång men rekommenderad fart förbi. Jag håller alltid 30 oavsett blå, svart eller gul rund skylt.

  9. #249
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det finns blå fyrkantiga 30-skyltar, de är bara en rekommendation på hastighet men inget tvång. Däremot om man krockar och haft högre fart än 30 så blir det tråkigt.
    Med tråkigt menar du att smällen blir värre (jag vet att den blir det) eller att det anses att körningen i hastigheten över den rekommenderade, 30 men max den gällande, 50 resulterar i ett allvarligare sätt att se på olyckan?

    Om nu inte rekommendationen om vänsterblinkers finns i en rondell så faller din jämförelse hur som helst.

  10. #250
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Med tråkigt menar du att smällen blir värre (jag vet att den blir det) eller att det anses att körningen i hastigheten över den rekommenderade, 30 men max den gällande, 50 resulterar i ett allvarligare sätt att se på olyckan?

    Om nu inte rekommendationen om vänsterblinkers finns i en rondell så faller din jämförelse hur som helst.
    Det blir dyrt för plånkan om man krockar vid rekommenderad hastighet 30 och man har hållit en högre hastighet i de områdena. Mitt svar var ett svar på vad du undrade med rekommenderad.

    I rondell är det rekommenderat att man blinkar vänster om man ska ut 3:e utfart eller vända. Inget tvång men bra att visa vart man ska. Tillhör grundregeln: att visa omdöme, hänsyn och ansvar. Är väl ingen som minns grundregeln i trafik än jag förstås...

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •