Sidan 24 av 33 FörstaFörsta ... 142223242526 ... SistaSista
Resultat 231 till 240 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #231
    Ankan1
    Gäst
    ... på väg hem från ett besök i garaget med renovering av bromsar på bilen idag så stannar jag till vid en mindre rondell där en kvinna i bil med mobilen tryckt nära örat snurrar runt.Ingen vänsterblink så jag vet inte om hon snurrat färdigt eller möjligtvis ska ta ett varv till !?.Tyvärr blinkar den dumma fan inte ens höger när hon ska ut ur rondellen så trafiken står rent still medan denna unga dam håller lekstuga för sig själv.Jävla kossa skulle man ju vilja skriva.

  2. #232
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Varför måste man då inte blinka in i rondellen undrar någon. Jo för där anser man att det är så uppenbart att man ska in i rondellen. Det finns ju som regel ingen annanstans att ta vägen till skillnad från när man redan är inne i rondellen.
    Precis så jag också tänker! Varför ska man blinka när man åker in i rondellen? Det är väl ganska självklart vart man ska ta vägen, inte kör man väl rakt i rondellen eller?

  3. #233
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Precis så jag också tänker! Varför ska man blinka när man åker in i rondellen? Det är väl ganska självklart vart man ska ta vägen, inte kör man väl rakt i rondellen eller?
    Det blir tydligare för den som ska in i rondellen att du kommer att fortsätta att köra runt om du blinkar vänster. Om du inte blinkar vänster kan du ju tänkas vara en som ska lämna rondellen men som inte blinkar höger. Så för tydlighetens skull och för bra och säker kommunikation i trafiken är det bra att visa vart man ska, dvs blinka vänster så länge du ska fortsätta att svänga runt i rondellen.

    Fullständigt solklart tycker jag!

  4. #234
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Det blir tydligare för den som ska in i rondellen att du kommer att fortsätta att köra runt om du blinkar vänster. Om du inte blinkar vänster kan du ju tänkas vara en som ska lämna rondellen men som inte blinkar höger. Så för tydlighetens skull och för bra och säker kommunikation i trafiken är det bra att visa vart man ska, dvs blinka vänster så länge du ska fortsätta att svänga runt i rondellen.

    Fullständigt solklart tycker jag!
    Jo, det fattar jag, och tack för förklaringen. Men om man ska av på, ja låt oss säga andra avfarten, så är det väl onödigt? Men förstår absolut att det gör det lite tydligare för medtrafikanter om man ska svänga av på typ näst sista avfarten eller något (i en större cirkulationsplats menar jag nu).

  5. #235
    Mc-Bosse
    Gäst
    Regeln är solklar: fordonet som kommer från vänster (oavsett i vilken fil det kommer i) blinkar inte höger och då väjer jag för fordonet kommer att fortsätta inne rondellen och korsa min väg när jag ska in i densamma. Blinkar fordonet höger innan min infart i rondellen ska fordonet av där och jag kan köra.

    Jag hittar ingen otydlighet alls i ovanstående, gör ni?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-24 klockan 02:41.

  6. #236
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Att blinka vänster inne i rondellen bara för att visa att man ska vara kvar tycker jag också är onödigt. Blinkar inte folk höger förutsätter jag att de tänker vara kvar. Svänger de ut ur rondellen utan blinka så må det vara hänt. Blink höger är ju främst inte en service till dem som vill in i rondellen utan en varning till dem som eventuellt ligger på utsidan eller som tänker åk in i rondellen precis efter.

    Själv blinkar vänster om jag ska till vänster, blinkar inte alls om jag ska rakt fram och till höger om jag ska till höger. I samtliga fall blinkar jag höger när jag väl ska ut ur rondellen. Förr vad detta en riktigt bra grej när man inte fick ligga i högerfil i rondellen om man skulle till vänster. Det är väl borttaget numera tror jag. Hur som så visade det tydligt för medtrafikanter om de kunde köra in i rondellen lite beroende på vart de skulle själva. Nu har det mest betydelse i små rondeller.

    /Freddo

  7. #237
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Har ett nytt förslag:
    Innan man kör in i rondellen så slår man på varningsblinkersen och låter den vara på tills man lämnar rondellen.
    På det viset är man helgarderad. Oavsett om man svänger höger, vänster, kör rakt fram eller stannar i rondellen så har man uppmärksammat mottrafikanterna vad man avser att göra.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #238
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Regeln är solklar: fordonet som kommer från vänster (oavsett i vilken fil det kommer i) blinkar inte höger och då väjer jag för fordonet kommer att fortsätta inne rondellen och korsa min väg när jag ska in i densamma. Blinkar fordonet höger innan min infart i rondellen ska fordonet av där och jag kan köra.

    Jag hittar ingen otydlighet alls i ovanstående, gör ni?
    Så är min uppfattning oxå, men nu blir det att vänta för man vet inte vart långtradaren är på väg (engströmsmodellen)
    Jan

  9. #239
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Regeln är solklar: fordonet som kommer från vänster (oavsett i vilken fil det kommer i) blinkar inte höger och då väjer jag för fordonet kommer att fortsätta inne rondellen och korsa min väg när jag ska in i densamma. Blinkar fordonet höger innan min infart i rondellen ska fordonet av där och jag kan köra.

    Jag hittar ingen otydlighet alls i ovanstående, gör ni?
    Jag är helt enig med dig, men för att vara ännu tydligare är det inte FEL att blinka vänster. All ökad tydlighet i kommunikationen i trafiken är positiv.

  10. #240
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Att blinka vänster inne i rondellen bara för att visa att man ska vara kvar tycker jag också är onödigt.
    Ingen konstruktiv kommunikation i trafiken är helt onödig.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •