Sidan 22 av 33 FörstaFörsta ... 12202122232432 ... SistaSista
Resultat 211 till 220 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #211
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Svårt att veta vad tråden numer handlar om. Personligt slagfält mellan 2 yrkeschaufförer eller blinkandets vara eller inte .
    Det gäller både och. Grunden till mina inlägg är att en av oss yrkesförare har vett att följa trafikregeln om högerblinkersen ut ur en rondell och den andra inte. När jag sen blir påhoppad så måste jag få svara för mig. Konstigare är det inte.

  2. #212
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det gäller både och. Grunden till mina inlägg är att en av oss yrkesförare har vett att följa trafikregeln om högerblinkersen ut ur en rondell och den andra inte. När jag sen blir påhoppad så måste jag få svara för mig. Konstigare är det inte.
    Missförstå mig inte. Jag tar inte ställning över huvud taget i er diskussion. Däremot anser jag att alla, inklusive yrkesförare bör använda sin blinkers. Kanske ännu viktigare med en stor buss eller lastbil. Sen tror jag att ni yrkesförare till viss del blir förebilder som man tar efter. Blinkar inte yrkeschauffören, varför ska jag då göra det?
    Håller med Foosi. Det handlar om att vi tar hänsyn i trafiken och använder sunt förnuft. Gäller inte bara blinkers. Lika ofta som nya fina fordon saknar denna blinkande lampa, saknar de ofta backspegel också. Inte heller helt fel att använda denna ibland. Men foosi har rätt. Inte alltid mer utbildning som behövs. Fast just när det gäller rondellkörning och privatpersoner tror jag det. Man vet helt enkelt inte vad som gäller.
    Själv uppskattar jag när någon tydligt och i tid markerar var de ska ta vägen. I rondell såväl som vid filbyten. Det underlättar mycket.

  3. #213
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Missförstå mig inte.
    Jag missförstår dig inte. Jag bara förklarar varför jag går till mothugg.

    Det är som det är i trafiken och alla kan inte vara experter och inte jag heller för alla kan missa någon gång och känna att "fan det där var inte alls bra gjort" och att bli förbannad och gå till handgripligheter i trafiken mot andra som missar ligger inte för mig. Jag tutar inte ens eller glor surt på de som beter sig egendomligt, jag snarare bara tittar på dem på ett uttryckslöst sätt om jag får ögonkontakt och bromsar så de kan göra sitt och försvinna ur trafiksituationen. Det gäller oavsett om jag kör buss, bil eller motorcykel.

    Tycker att de flesta gör på det sättet och låter bli att hetsa upp sig för en bagatell. Vad jag med bestämdhet hävdar är att om alla åtminstone försöker följa gällande trafikregler så fungerar det bättre.

  4. #214
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag missförstår dig inte. Jag bara förklarar varför jag går till mothugg.

    Det är som det är i trafiken och alla kan inte vara experter och inte jag heller för alla kan missa någon gång och känna att "fan det där var inte alls bra gjort" och att bli förbannad och gå till handgripligheter i trafiken mot andra som missar ligger inte för mig. Jag tutar inte ens eller glor surt på de som beter sig egendomligt, jag snarare bara tittar på dem på ett uttryckslöst sätt om jag får ögonkontakt och bromsar så de kan göra sitt och försvinna ur trafiksituationen. Det gäller oavsett om jag kör buss, bil eller motorcykel.

    Tycker att de flesta gör på det sättet och låter bli att hetsa upp sig för en bagatell. Vad jag med bestämdhet hävdar är att om alla åtminstone försöker följa gällande trafikregler så fungerar det bättre.
    Tja.... kan bara instämma!

  5. #215
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Som Mc förare vet jag att man är mycket illa ute om det blir krock med andra fordon. Försöker noga läsa vad som är på gång i trafiken. Naturligtvis ser jag det som en olycksrisk när någon skiter i regler å kör som dom vill.
    Jan

  6. #216
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Tål engström67 inte att bli emotsagd eller att någon tycker olika? För att jag tycker att ett inlägg är bra trots att han som skriver det är lite på lyset så blir jag påhoppad med att kollegor på Nobina inte skulle vara lämpliga att handa en buss och än mindre att köra barn.

    Vi är yrkesförare båda två och går du inte för långt med påhopp inom din egen yrkesgrupp genom att vräka av dig som du gör? Och då speciellt mot mig, tillika yrkeschaufför, som du vet jobbar hos företaget ifråga? Du borde skämmas! Jag har i tidigare inlägg sagt att det finns rötägg även inom gruppen busschaufförer men det finns precis lika många idioter som kör långtradare.

    Med risk för att bli anmäld så skriver jag att engström67 borde lära sig lite ödmjukhet i sin roll som yrkeschaufför och hur han skriver kommentarer och inte hela tiden försöka sitta på sin höga häst och tro att alla andra inte kan. Vad gäller just yrkestrafik så anses just att köra buss vara det mest ansvarsfulla man kan göra på vägarna just för att vi har människor ombord. Det hänger direkt på oss bakom ratten, felar vi så kan katastrofen vara ett faktum för alla vet att bussolyckor brukar inte alls vara trevliga.

    Vem som sitter och bräker är ju en tolkningsfråga och anledningen till din avoghet mot mig grundar sig ju i att du egentligen är överbevisad om hur reglerna gäller i en cirkulationsplats eftersom jag framlagt bevis om detta i tidigare inlägg men föredrar att köra en blandning av gamla och nya regler. Fortsätt du med din regeltolkning men kasta inte skit på mig för jag kommer att bemöta den, tro inget annat.
    Inte dig personligen Mc bosse jag menar.Men efter många tycker att jag är så olaglig som visar vad jag ska.Sedan smutskasta lasbilschaufförer.Då ville jag bara påpeka att det finns Busschaufförer som kan med.Och det är Nobina här i Borlänge jag syftar på.Dom har problem att få tag på personal därav lite blandat bakom ratten.Ber så mycket om ursäkt om du känner dig kränkt.Jag ger mig aldrig vad jag anser är smidigast i rondellkörning och aldrig sett någon visa irritation pga mig i en rondell heller.

  7. #217
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte dig personligen Mc bosse jag menar.Men efter många tycker att jag är så olaglig som visar vad jag ska.Sedan smutskasta lasbilschaufförer.Då ville jag bara påpeka att det finns Busschaufförer som kan med.Och det är Nobina här i Borlänge jag syftar på.Dom har problem att få tag på personal därav lite blandat bakom ratten.Ber så mycket om ursäkt om du känner dig kränkt.Jag ger mig aldrig vad jag anser är smidigast i rondellkörning och aldrig sett någon visa irritation pga mig i en rondell heller.
    Då vet vi vart vi har varandra och då är det bra med det och jag kommer inte fortsatta diskussionen. Lev väl!

  8. #218
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte dig personligen Mc bosse jag menar.Men efter många tycker att jag är så olaglig som visar vad jag ska.Sedan smutskasta lasbilschaufförer.Då ville jag bara påpeka att det finns Busschaufförer som kan med.Och det är Nobina här i Borlänge jag syftar på.Dom har problem att få tag på personal därav lite blandat bakom ratten.Ber så mycket om ursäkt om du känner dig kränkt.Jag ger mig aldrig vad jag anser är smidigast i rondellkörning och aldrig sett någon visa irritation pga mig i en rondell heller.
    Jadu engström67, Bosse har fått en del och Svensson har fått en väldig massa. Det måste kännas väldigt bra att veta att man är bäst i världen på att köra varubil och kunna rädda livet på alla idioter som kommer i vägen. Konstigt bara att det finns så många av den sorten utefter din runda när dom verkar förekomma mera sporadiskt i resten av landet, ja utom här på forumet förståss.
    Ove

  9. #219
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jadu engström67, Bosse har fått en del och Svensson har fått en väldig massa. Det måste kännas väldigt bra att veta att man är bäst i världen på att köra varubil och kunna rädda livet på alla idioter som kommer i vägen. Konstigt bara att det finns så många av den sorten utefter din runda när dom verkar förekomma mera sporadiskt i resten av landet, ja utom här på forumet förståss.
    yes

  10. #220
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Den här bilden sammanfattar allt så solklart det bara går, observera att det inte står att man måste blinka ut ur en rondell som reglerna är i dag. Dock BÖR man blinka vänster för att underlätta för övrig trafik men är inget tvång.

    De som noterat en sak är ju att de nya rondellerna är platta utåt kanterna, detta för att tunga fordon ska kunna köra igenom utan att riva saker med sig. Så då har man börjat göra rondellerna platta i ytterkanterna för att underlätta för tung trafik. Somliga rondeller är så små att det inte går att köra runt och då kan chaufförer i tunga fordon välja att köra rakt över rondellen. Den minsta rondell jag har i min kommun ligger mitt i en parkering utanför Coop Forum (!).
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •