Sidan 21 av 33 FörstaFörsta ... 11192021222331 ... SistaSista
Resultat 201 till 210 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #201
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Ibland kan alkohol få fram förvånansvärt kloka kommentarer! :-)
    Kloka?? klart kommer ju från en busschaufför,Vart ju nästan ihjälkörd av en sådan häromdagen ju 2,a gången när jag åker person bil.Kör ju blint och rätt ut i vägen,väldigt vanligt.Så sitt inte där och bräk.Man törs ju knappt skicka barnen med bussen i tanke på vad Nobina placerar bakom ratten
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-20 klockan 21:06.

  2. #202
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kloka?? klart kommer ju från en busschaufför,Vart ju nästan ihjälkörd av en sådan häromdagen ju 2,a gången när jag åker person bil.Kör ju blint och rätt ut i vägen,väldigt vanligt.Så sitt inte där och bräk.Man törs ju knappt skicka barnen med bussen i tanke på vad Nobina placerar bakom ratten
    Blir man bara så där kaxig av att köra varubil??
    Ove

  3. #203
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Blir man bara så där kaxig av att köra varubil??
    Det blir så när man anser sej själv som störst,bäst och vackrast! Då kan man inte tåla att nån säger emot en!
    Nä Engström e en jävla besserwisser som inte tål att ifrågasättas!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  4. #204
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det blir så när man anser sej själv som störst,bäst och vackrast! Då kan man inte tåla att nån säger emot en!
    Nä Engström e en jävla besserwisser som inte tål att ifrågasättas!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    bla,bla,bla att ni orkar. byt tråd och prata om nått intressant istället.och kalla mig vad som helst,ligger knappast sömnlös för det.

  5. #205
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Hemlighet! (blinkers)

    Jag håller med Engström - prata om något annat istället. Och personligt är bra så länge det är med hjärtat men jag tycker det börja bli lite utan hjärta nu så jag föreslår att vi stänger tråden.

  6. #206
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kloka?? klart kommer ju från en busschaufför,Vart ju nästan ihjälkörd av en sådan häromdagen ju 2,a gången när jag åker person bil.Kör ju blint och rätt ut i vägen,väldigt vanligt.Så sitt inte där och bräk.Man törs ju knappt skicka barnen med bussen i tanke på vad Nobina placerar bakom ratten
    Tål engström67 inte att bli emotsagd eller att någon tycker olika? För att jag tycker att ett inlägg är bra trots att han som skriver det är lite på lyset så blir jag påhoppad med att kollegor på Nobina inte skulle vara lämpliga att handa en buss och än mindre att köra barn.

    Vi är yrkesförare båda två och går du inte för långt med påhopp inom din egen yrkesgrupp genom att vräka av dig som du gör? Och då speciellt mot mig, tillika yrkeschaufför, som du vet jobbar hos företaget ifråga? Du borde skämmas! Jag har i tidigare inlägg sagt att det finns rötägg även inom gruppen busschaufförer men det finns precis lika många idioter som kör långtradare.

    Med risk för att bli anmäld så skriver jag att engström67 borde lära sig lite ödmjukhet i sin roll som yrkeschaufför och hur han skriver kommentarer och inte hela tiden försöka sitta på sin höga häst och tro att alla andra inte kan. Vad gäller just yrkestrafik så anses just att köra buss vara det mest ansvarsfulla man kan göra på vägarna just för att vi har människor ombord. Det hänger direkt på oss bakom ratten, felar vi så kan katastrofen vara ett faktum för alla vet att bussolyckor brukar inte alls vara trevliga.

    Vem som sitter och bräker är ju en tolkningsfråga och anledningen till din avoghet mot mig grundar sig ju i att du egentligen är överbevisad om hur reglerna gäller i en cirkulationsplats eftersom jag framlagt bevis om detta i tidigare inlägg men föredrar att köra en blandning av gamla och nya regler. Fortsätt du med din regeltolkning men kasta inte skit på mig för jag kommer att bemöta den, tro inget annat.

  7. #207
    Svårt att veta vad tråden numer handlar om. Personligt slagfält mellan 2 yrkeschaufförer eller blinkandets vara eller inte vara. Jag är ju också rätt ny här och då får man försöka hålla en låg profil ett tag! :-) Men detta med blinkers vara eller inte vara är ett för mig, viktigt ämne så jag kanske inte lyckas med det.

    Jag kör inte yrkesmässigt, men kör mycket i jobbet. Min uppfattning är att de flesta buss- och lastbischafförer är fantastiskt duktiga när det gäller att framföra fordonet. Jag har sett exempel på när 24 meters tradare backar in på en gård när det teoretiskt borde vara omöjligt.

    Men tycker också att de allra flesta av yrkeschafförerna, både buss och lastbil kör nonchallant. "Störst vinner". Väldigt sällan man ser en buss elle lastbil med blinkers.

    Men om man nu ska diskutera vem som blinkar sämst.... Hojåkare blinkar väldigt sällan om blinkers ens finns.

    Enligt körskolornna idag behöver man inte blinka in i rondell men SKA blinka ut ur rondell. Själv tycker jag det underlättar om man även talar om vart man ska INNAN man kör in. Sen kan det vara problemeatiskt i lite större rondeller. I en fyrvägsrondell är det ju enkelt att tala om, om man ska till vänster innan man kör in. Å andra sidan gör så många fel att man ändå inte kan lite på det! Och varför är det så svårt att blinka sig ut ur rondellen om man ska rakt fram? Att alltid blinka vänster i rondell känns för mig meningslöst. Ingen kör väl högersväng?

    Ett annat underbart fenomen är att man väntar med att blinka tills man faktiskt svänger! Då är det liksom försent. Då ser jag ju att denna någon svänger. En regel jag fick lära mig som är riktigt bra, blinka innan du börjar bromsa.

    Hoppas jag nu inte trampar någon på tårna med mina åsikter om yrkescahufförer och hur dessa och folk i allmänhet använder blinkers. Mina åsikter är väldigt generaliserande, det vet jag. Självklart finns det undantag! :-)

  8. #208
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    jag är också ute och kör en del i mitt job, fast personbil då. ibland tom kan jag ta hojen på kundbesök ;o)
    Jag kan lätt och utan överdrift eller påhopp på någon särskild säga att en del folk, både privata och yrkesförare kör som kompletta idioter/egoister/nonchalant eller vad man nu skall kalla det. Det kommer vi ALDRIG komma ifrån. Där jag kan talar jag om det också för vederbörande. Det finns liksom inte så mycket annat att göra än att tala om för någon att den kör som en idiot, och hoppas att KANSKE sipprar något av det där in..... trots att i ögonblicket såklart går flesta till försvars ställning etc. Men jag talar om det snabbt och formellt och drar vidare. Inte att jag ställer mig och börjar tjafsa. Men de som kör som om de ägde vägen och allt runtomkring och dessutom vore helt ensamma på vägen är ju inte riktigt bra att ha bakom ratten/styret alla ggr !

    För vår trafik på vägarna skall fungera krävs det en del VILJA TILL SAMARBETE förutom regler, lagar och sunt förnuft. Viljan till att för att alla skall komma smidigast och säkrast fram krävs det att man är med liksom... ser andra och drar sitt strå till stacken för att det skall FLYTA PÅ !
    Den här saken är det fan många misstänker jag som lämnar hemma av någon dj***a anledning.

    Det här landet kryllar av små regelryttare som kan sina lagar till fullo, det är ofta inte det som är felet skulle jag vilja påstå... utan det är "känslan" för att det skall flyta på.... för alla. tex fortfarande alla de som bromsar innan rondell och fortfarande väntar på bilar på andra sidan... så allt hakar upp sig. det var ett lite exempel på ett onödigt stopp för en lång bilkö..... men många har liksom har ännu inte förstått hur man kör i en rondell för bövelen !
    Jag vet inte om det är verkligen mer skola som behövs eller det bara är så att vissa har inte direkt känslan/trafikvett som krävs. Det kvittar om man så kört i hundra år... det är tyvärr ofta olyckor med fullkomligt olämpliga yrkeschaufförer bakom ratten också tyvärr, och DE ställer man högre krav på än en äldre tant som tvärbromsar vid varenda rondell tills den är tom på bilar typ
    Jag HAR mer tålamod/förståelse för den gamla tanten ÄN jag har för en yrkeschaufför som framför ett tåg på vägen !
    För att den där känslan/trafikvettet skall finnas behöver man såklart vara berikad med en viss gnutta självinsikt om att man inte är fullkomlig på något sätt.. för då är det annan slags hjälp man behöver.
    Det är ingen trafik skola vad jag vet som håller på med psykologi. Utan då bör man leta annan stans. Problemet med det är ju att ofta är ju inte psykopater och narcisisster medvetna om sin åkomma själva

    Därav händer det att jag påpekar när jag fått gå omvägar för att slippa bli påkörd eller annat liknande om det kan vara så att någon skulle kanske kolla upp om den vore i behov av sådan hjälp men inte vore medveten om det alternativet att åka omkring som någon vägpolis och notera Reg nummer för ev anmälan har jag liksom ingen tid eller intresse utav. då hade jag ju valt bli polis. Men att tala om vissa saker kan man ju göra... det finns alltid en stor chans att när man lugnat ner sig så kommer man ihåg iaf vad som hänt och faktiskt fastnar en del i ens hjärna, tror jag definitivt på iaf. Jag må vara ute och cyklar :/
    jag vet inte bäst ... men jag vet lite.... och jag VET att många människors självupptagenhet är orsaken.
    Precis som i trafiken kan man undra över alla dessa människor som får för sig att när de möter någon de känner I DÖRREN in till en stormarknad för att ta ett exempel till, så stannar de upp där med sina vagnar och allt mitt i dörren och verkar helt omedvetna om att de just då stoppar upp all trafik in och ut ifrån affären ! Det är precis samma sorts total självupptagenhet som gör att samma sak skär i trafiken när dessa människor sitter bakom en ratt... det är liksom nåt som fattas.....

  9. #209
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Enligt körskolornna idag behöver man inte blinka in i rondell men SKA blinka ut ur rondell.
    Bra, då har jag lärt mig rätt

  10. #210
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Bra Foosi. Du har lyckats träffa många spikar på skallarna. men det är nog som du skriver, en del fattar dåligt.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •