Sidan 2 av 33 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Är ett elände i rondeller,blinka ur när man kör rakt fram i rondellen,får dom väl.MEN blinka även vänster om man svänger vänster,och höger om man ska till höger det enda jag kollar på när jag kör in i rondell med tradaren,om dom har blinkers på när man rundar,om inte får dom bromsa.Har en kollega som följde efter en karl in på en mack och slet upp hans dörr och slet bort blinkersspaken och sa denna behöver inte du gubbjävelskitbra.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är ett elände i rondeller,blinka ur när man kör rakt fram i rondellen,får dom väl.MEN blinka även vänster om man svänger vänster,och höger om man ska till höger det enda jag kollar på när jag kör in i rondell med tradaren,om dom har blinkers på när man rundar,om inte får dom bromsa.Har en kollega som följde efter en karl in på en mack och slet upp hans dörr och slet bort blinkersspaken och sa denna behöver inte du gubbjävelskitbra.
    Då min vän bryter du mot reglerna - man ska bara blinka där man ska ut ur rondellen.
    Ove

  3. #13
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Man ska blinka vänster om man ska vänster och blinka när man ska ut dvs höger!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Man ska blinka vänster om man ska vänster och blinka när man ska ut dvs höger!
    Så var det tidigare men enligt de nya EU anpassade "direktiven" sen några år så ska man enbart blinka ur en rondell. Om man sen vill blinka som du säger så är det inte olagligt på något vis. Jag gör själv på det gamla sättet pga vana och tydlighet.
    Å till Engström kan jag meddela att skadegörelse/åverkan är ett grövre brott än att inte använda körriktningsvisare varför din kollega inte följde behovs och proportionalitetsprincipen

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Så var det tidigare men enligt de nya EU anpassade "direktiven" sen några år så ska man enbart blinka ur en rondell. Om man sen vill blinka som du säger så är det inte olagligt på något vis. Jag gör själv på det gamla sättet pga vana och tydlighet.
    Å till Engström kan jag meddela att skadegörelse/åverkan är ett grövre brott än att inte använda körriktningsvisare varför din kollega inte följde behovs och proportionalitetsprincipen
    Nej, det ändrades tillbaka för några år sen. Nu bör man blinka vänster om man ska vänster (3:e utfart eller vändning), reglerna är precis som förr. Det är ingen tvingande regel men bra att visa vart man ska före man kör in i rondellen.

    Här kan ni läsa om reglerna från Trafiksäkerhetsverket.

    Jag brukar läsa Vintergatan som brukar komma ibland, där står alltid om nya regler som kan ha tillkommit sen sist. Sen är det inte fel att gå in på Trafiksäkerhetsverkets hemsida och läsa på om nya regler mellan varven.
    Senast redigerat av Nina den 2013-04-09 klockan 08:11.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ett litet krux är ju om någon blinkar vid ingång av en cirk.pl. är ju om vederbörande skall ut i den andra utfarten och det står en och väntar och tror att du skall ut i den första och då kör in.
    Hm skall man då teoretiskt stå och vänta medan blinkaren kör 3/4 dels varv?
    Man brukar ju räkna med att föraren skall ut i den närmaste utfarten. Elller?

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Så här lyder trafikreglerna för körning i rondell:

    Den som ska IN bör visa dels med val av körfält och dels med blinker vart denne ska. Placering av fordon i rätt körfält strax innan rondell. Vid rondellen bör denne visa med vänster blinker om denne ska antingen ut vid 3:e utfarten eller vända. Man blinkar alltså inte vänster om man bara ska rakt fram.

    Inne i rondellen bör man om man ligger i vänster körfält visa hänsyn mot all trafik som befinner sig till höger om en: där gäller högerregeln för alla fordon som är till höger om en INNE i rondellen. Högerregeln gäller inte de som befinner sig utanför i väntan på att få komma in.

    När man ska ut ur rondellen bör man visa att man vill ut genom att blinka höger. Är det tvåfiligt och man är i vänstra körfältet så är det dels högerregeln att tänka på och dels körfältsbyte man ska göra i mån av plats. Med andra ord - samsas i trafiken.

    Den som ligger till höger om ett fordon i en rondell bör iaktta försiktighet och i den mån underlätta för den som vill ut ur rondellen. Men krockas det så gäller högerregeln.

  8. #18
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Just detta ofog att inte blinka höger när du ska ut gör att folk står å väntar i onödan. Trafiken skulle flyta mycket bättre om man visade vart man ska. Jag upplever att yrkestrafiken är mest nonchalant. OBS min upplevelse, inget påhopp.
    Jan

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Just detta ofog att inte blinka höger när du ska ut gör att folk står å väntar i onödan. Trafiken skulle flyta mycket bättre om man visade vart man ska. Jag upplever att yrkestrafiken är mest nonchalant. OBS min upplevelse, inget påhopp.
    Jag upplever samma sak, de äldre förarna kör tung trafik bättre. Oftast är det unga killar bakom ratten som är nonchalanta av sig tycker jag.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Man bör inte blinka ut. Man ska. Enligt lag. Allt annat är frivilligt. Men trafikskolorna lär ut att blinka vänster innan man kör in om man ska åt vänster, men man ska ALLTID blinka höger när man kör ut.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •