Sidan 12 av 33 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 111 till 120 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #111
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Jag är 17 år, har kört många mil på MC/moped och övningskört en del med bil. Förstår inte hur och varför man ska blinka innan man kommer in i en cirkulationsplats?

    Shrimp skriver lite längre upp att det rekommenderas att göra detta, men det är inget jag har lärt mig. Har jag missat något? Vad visar man med att blinka i infarten av en rondell? Det är väl rätt självklart att man inte tänkt fortsätta rakt, eller?
    Du tänker helt rätt men du är ju ung, eller kanske just därför. Det är annat med de som lärt sig en sak för 30 år sedan och ska lära om. Förr (10 år sedan är det väl?) skulle man blinka vänster vid infarten i en rondell om man skulle vänster men det kravet finnas inte längre därför att rondellen räknas numera som en väg som bara svänger vänster.

    Blinka bara för att vägen råkar svänga vänster gör man ju inte. Det kommer aldrig att bli någon ordning på blinkningar i en rondell för folk vet helt enkelt inte vad som gäller. De som blinkar vänster anser många gör rätt (de gör ju inte fel eftersom regeln säljer att det är tillåtet) och vi som inte gör det är dumhuvuden fast vi följer gällande regel på det mest simpla sättet då vi endast blinkar höger när vi lämnar rondellen.

    Nu är ju regeln tudelad för samtidigt som det enda kravet är att blinka höger innan man lämnar rondellen så får man använda vänsterblinkersen innan man kör in i rondellen vid vänstersväng.

    På vissa ställen på nätet kan man läsa att det inte är ett krav att använda vänsterblinkersen och på andra att det är rekommenderat. Körskolor lär tydligen ut att vänsterblinkersen ska användas även om kravet inte finns.

    Antagligen för att de vill vara övertydliga och inte få bilarna kraschade. Det finns ingen ren och klar regel helt enkelt och så länge en sådan inte finns så blir det som det blir. Lite äventyrligt vid körning i rondell! :-)
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-15 klockan 01:17.

  2. #112
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Du tänker helt rätt men du är ju ung, eller kanske just därför. Det är annat med de som lärt sig en sak för 30 år sedan och ska lära om. Förr (10 år sedan är det väl?) skulle man blinka vänster vid infarten i en rondell om man skulle vänster men det kravet finnas inte längre därför att rondellen räknas numera som en väg som bara svänger vänster.
    Har verkligen förståelse för det! Ville bara se vad som gällde idag Tack för din förklarning=)

  3. #113
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En annan luring är ju om två avfarter ligger mycket nära varandra som i exvis en rondell i Drammen.
    De ligger ju så nära att då man blinkar för att svänga till den andra så kan väntande förare i den första tro att man skall av där och köra in. Det hände mig, men gick bra.

    Man kan bli lite fundersam i bland. Kom körandes igenom en rondell i Notodden då en gammal dam med en likaledes gammal VWbubbla bara blåste rakt igenom den, det var mycket nära en kontakt. Jag skulle ju till macken bredvid och såg en man som sett det hela. Jäklar sa jag, det var nära. Då säger mannen att den gamla damen alltid bott utmed den vägen , även långt innan rondellen byggdes och fortsatte att köra på vad hon tyckte var en huvudväg.

  4. #114
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.
    Med tanke på din obenägenhet till förändring så får vi alla vara tacksamma för att du inte körde lastbil före september 1967.
    Ove

  5. #115
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Jag är inte helt klar över om engström skojjar med oss. I vart fall har han myntat ett nytt utryck från å med i går. Dom som inte blinkar ut ur rondellen kallas numera : engströmare
    Jan

  6. #116
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.

  7. #117
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Väldigt lustigt att du som yrkeschaufför inte har en aning om trafikreglerna i en rondell?

    Du skriver ju själv,om alla anväde spaken så skulle trafiken flyta bättre....gör då det!!

    Du begår trafikbrott varje gång du inte blinkar ut ur en rondell!
    Vet det siddu ska jag till vänster så blinkar jag vänster sedan höger ut.Kör jag rakt fram så gör jag ingenting.Vem skulle ha glädje av detJag ser då inte igenom bilen ,den jag möter.Blinkar du vänster så ser ju mötande vad du ska,svänger du utan blink så lär man ju stanna och gissa vart du ska,ja just ja du skulle inte svänga vänster utan skulle rakt fram och blinkade höger ut? ser bara din vänstra sida.Men detta förstår ju inte alla.Har med håll av många att detta ger bättre flyt men hjälper ju inte när man inte åker så mycket.Trafikbrott???jaa hela tiden.Åker ofta fort med hoj och om jag har frugans bil med 200hk bara för att det är kul.Over and out

  8. #118
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag är inte helt klar över om engström skojjar med oss. I vart fall har han myntat ett nytt utryck från å med i går. Dom som inte blinkar ut ur rondellen kallas numera : engströmare
    Tjoo vad kul Ska bara tala om för dig att jag vet exakt vad som gäller.Men kör du rakt fram och blinkar höger ut,vem har glädje av det? den bakom dig?dom som kommer från motsatt håll ser ju inte din höger sida.Jag skojar inte,försöker bara tala om vad som ger mest flyt,det enda jag är intresserad av.Men svensson i sin lilla bil vet ju bäst.Till och med när man har elever från yrkesskolan med sig OCH dom kör som mig,varför jo för bättre flyt har våran lärare sagtskit samma kör hur ni vill.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-15 klockan 23:29.

  9. #119
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Med tanke på din obenägenhet till förändring så får vi alla vara tacksamma för att du inte körde lastbil före september 1967.
    Jaa då hade man ju fått blinka höger och sedan vänster ut

  10. #120
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ha ha ha inte nog med att man blir idiotförklarad här utan av ännu mer folk som undrar hur jag orkar sitta och tugga på forum som igentligen inte ger nått,ja man kan ju undra

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •