Sidan 10 av 33 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 91 till 100 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #91
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå - inte det värsta jag upplevt. Sen har jag inte heller märkt att MC-Bosse håller på med generellt gnäll på sina medtrafikanter, kanske beror det på hur man kör hur upplevelsen blir.
    Gnäller aldrig på någon i trafiken. Jag blir bara lite förvånad ibland och höjer på ögonbrynen. Ingen är ofelbar i trafiken och vi som inte tvunget håller på vår rätt i alla lägen slipper skriva massa papper där på motorhuven. :-)

    Just denna regel om blinkersanvändning i rondeller ställer dock till det ibland. Men nog är det inte bara jag som upplever att de flesta bara bromsar utan att tuta eller bli sura om någon betett sig konstigt?

    Det är som det är verkar de flesta tycka och tar det med ro och speciellt när en buss med dålig acceleration i värsta rusningstrafiken råkar stoppa flödet i rondellen i några få sek.

  2. #92
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Många ligger i fel fil, t ex i höger körfält och svänger vänster så att säga. Det högra körfältet är avsett för högersväng eller rakt fram, ska man vänster ska man välja vänster körfält men många skiter i det där och genar över två filer, ligger i höger körfält och kör runt etc.
    Nu håller jag inte alls med. Det är högerblinkersen som avgör när ett fordon lämnar rondellen, inte filvalet om inte filerna är markerade med pilar. Om det är en avfart till t ex en bensinmack 50 meter efter utfarten ur rondellen så är det ju inte så smart att ligga i vänster fil från början och korsa till höger fil i rusningstrafik för att 50 meter senare bromsa för att svänga av vägen.

    Tänk om säger jag igen. Det är högerblinkersen som är den springande punkten och egentligen inget annat. En mycket enkel regel som för de flesta bilister verkar vara för enkel för att förstå.

  3. #93
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Nu håller jag inte alls med. Det är högerblinkersen som avgör när ett fordon lämnar rondellen, inte filvalet om inte filerna är markerade med pilar. Om det är en avfart till t ex en bensinmack 50 meter efter utfarten ur rondellen så är det ju inte så smart att ligga i vänster fil från början och korsa till höger fil i rusningstrafik för att 50 meter senare bromsa för att svänga av vägen.

    Tänk om säger jag igen. Det är högerblinkersen som är den springande punkten och egentligen inget annat. En mycket enkel regel som för de flesta bilister verkar vara för enkel för att förstå.
    Mm, men här kör folk i fel fil. De som ska vänster kör i högra körfältet hela vägen runt när de skulle ha valt det vänstra körfältet från scratch. De blå hänvisningstavlorna som sitter ovanför vägen en bit före rondellen anger vilket körfält man ska använda. Folk läser inte dem, de kör bara på i tron att de kör korrekt.

    Förresten, vilken fil väljer du när du ska vänster på en tvåfilig väg och rondell?

  4. #94
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Mitt problem (MC eller bil) är att om jag ska till vänster och lägger mig i vänster bana och blinkar vänster, så kör folk ut på höger sida om mig, och när man då ska över i höger körfält vid "utgång 2/rakt fram", så går det inte för då ligger det en jäkel där vid sidan om och spärrar. Också en risk att folk kör ut rakt framför mig vid "2an" innan man bytt fil för att de tror att jag ska fortsätta runt. Så just vid vänstersväng tycker jag ibland att det kan vara bra att folk är lite osäkra på vart man ska, så håller de tillbaka.

  5. #95
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Mm, men här kör folk i fel fil. De som ska vänster kör i högra körfältet hela vägen runt när de skulle ha valt det vänstra körfältet från scratch. De blå hänvisningstavlorna som sitter ovanför vägen en bit före rondellen anger vilket körfält man ska använda. Folk läser inte dem, de kör bara på i tron att de kör korrekt.

    Förresten, vilken fil väljer du när du ska vänster på en tvåfilig väg och rondell?
    Då är det en helt annan sak om de inte följer pilarna.

    Det beror på situationen, cirkulationsplats och vilket fordon jag kör. Jag vet att om jag ligger i vänster med bussen som accelererar sakta i vissa cirkulationsplats när jag ska vänster så finns det en stor risk att jag blir kvar där för att bilister inte förstår att jag snart ska över i höger trots att jag blinkar.

    100 meter efter min utfart tar vänster fil slut och går över i höger. Dessa situationer förekommer och därför att filvalet fritt och man får välja den fil som man finner lämpligast.

    Jag åkte taxi för ett tag sedan och skällde på yrkeschauffören som körde för att han höll i höger fil runt trots att skyltar och pilar i asfalten sa att han skulle ha legat i vänster.

    Han verkade helt oförstående...

  6. #96
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Mitt problem (MC eller bil) är att om jag ska till vänster och lägger mig i vänster bana och blinkar vänster, så kör folk ut på höger sida om mig, och när man då ska över i höger körfält vid "utgång 2/rakt fram", så går det inte för då ligger det en jäkel där vid sidan om och spärrar. Också en risk att folk kör ut rakt framför mig vid "2an" innan man bytt fil för att de tror att jag ska fortsätta runt. Så just vid vänstersväng tycker jag ibland att det kan vara bra att folk är lite osäkra på vart man ska, så håller de tillbaka.
    Folk i allmänhet vet inte vad som gäller och gör sina egna regler eller kör efter gamla. Vi kommer aldrig ifrån denna osäkerhet i rondeller. Värre blir det ju också om man aldrig kört i rondellen innan. Det finns ju vissa oskrivna regler ibland om hur man kör i rondeller i rusningstrafik.

    Som att man kör med snäva marginaler för att annars kommer ingen igenom rondellen. Är man då ny i rondellen och tvekar så kan det bli irritation.

    Men som jag skrev innan så finns ju rondeller för att det ska flytta på bättre än med trafikljus/stopp/ren väjningsplikt och vad jag vet så smäller det sällan utan det uppstår situationer bara men ingen kör på någon.

  7. #97
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Då är det en helt annan sak om de inte följer pilarna.

    Det beror på situationen, cirkulationsplats och vilket fordon jag kör. Jag vet att om jag ligger i vänster med bussen som accelererar sakta i vissa cirkulationsplats när jag ska vänster så finns det en stor risk att jag blir kvar där för att bilister inte förstår att jag snart ska över i höger trots att jag blinkar.

    100 meter efter min utfart tar vänster fil slut och går över i höger. Dessa situationer förekommer och därför att filvalet fritt och man får välja den fil som man finner lämpligast.

    Jag åkte taxi för ett tag sedan och skällde på yrkeschauffören som körde för att han höll i höger fil runt trots att skyltar och pilar i asfalten sa att han skulle ha legat i vänster.

    Han verkade helt oförstående...
    Det är lika olämpligt att ligga i höger körfält runt i rondellen även om det inte finns pilar och körfältshänvisningar. Även om det inte är fel. Tycker jag.

  8. #98
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    TUNG trafik kan jag förstå att de behöver utrymme. Där brukar jag låta dem få fritt spelutrymme. Är det en enkel lastbil kan man ligga jämsides med den runt (om denne inte genar förstås) men det finns en central punkt på långsidan av en lastbil där svängpunkten är, där kan man ligga.

    Men 24-meters är nog allra bäst att ge utrymme åt.

  9. #99
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Det är lika olämpligt att ligga i höger körfält runt i rondellen även om det inte finns pilar och körfältshänvisningar. Även om det inte är fel. Tycker jag.
    Det är fritt att tycka. Kolla bara på mig!

  10. #100
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Dagens utflykt med GSgänget kollade jag blinkers extra noga på grund av våra funderingar här. Resultat = 0 lastbilar blinkade höger i rondeller, alla bussar, några bilar, 4 mc (mina kompisar)
    Jan

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •