Sidan 23 av 33 FörstaFörsta ... 132122232425 ... SistaSista
Resultat 221 till 230 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #221
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Nu när Mc folket tar ut sina hojar, så blir skräcken för oväntade manövrar i trafiken påtaglig. Läste just på FB om nära nermanglingsupplevelse. BLINKA MERA !
    Jan

  2. #222
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    I går morse; Jag på väg in i mindre rondell, då kommer en dam i Volvo V70 kombi från höger och körde med hög hastighet in i rondellen framför mig, utan att titta till vänster, Såg henne dock i tid och och bromsade och tutade.....ja, så var säsongen igång....

  3. #223
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Angry

    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    I går morse; Jag på väg in i mindre rondell, då kommer en dam i Volvo V70 kombi från höger och körde med hög hastighet in i rondellen framför mig, utan att titta till vänster, Såg henne dock i tid och och bromsade och tutade.....ja, så var säsongen igång....
    Hon va bergis på att högerregeln gäller i rondell. Problemet med egna regler i trafiken.
    Jan

  4. #224
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hon va bergis på att högerregeln gäller i rondell. Problemet med egna regler i trafiken.
    Ja kärringen hade väl problem.Nina har ju lagt in en beskrivning ovan som rekomenderas,exakt som jag hela tiden menat,men vart ett jävla rabalder,men skiter väl ja i.

  5. #225
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Blir väl lugnare på vägarna om transport strejkar
    Jan

  6. #226
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Blir väl lugnare på vägarna om transport strejkar
    Dagens bästa kommentar!

    Ps: Jag är med i Kommunal.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-23 klockan 20:15.

  7. #227
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Dagens bästa kommentar!

    Ps: Jag är med i Kommunal.
    Vad bra,är inte med i nått sånt

  8. #228
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Blir väl lugnare på vägarna om transport strejkar
    Gör dom

  9. #229
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Den här bilden sammanfattar allt så solklart det bara går, observera att det inte står att man måste blinka ut ur en rondell som reglerna är i dag. Dock BÖR man blinka vänster för att underlätta för övrig trafik men är inget tvång.

    De som noterat en sak är ju att de nya rondellerna är platta utåt kanterna, detta för att tunga fordon ska kunna köra igenom utan att riva saker med sig. Så då har man börjat göra rondellerna platta i ytterkanterna för att underlätta för tung trafik. Somliga rondeller är så små att det inte går att köra runt och då kan chaufförer i tunga fordon välja att köra rakt över rondellen. Den minsta rondell jag har i min kommun ligger mitt i en parkering utanför Coop Forum (!).
    Nyligen hemkommen från en körlektion kan jag meddela att man måste blinka ut ur en rondell, det är fetkuggning på uppkörningen om man missar det. Läste nånstans tidigare det räknas som filbyte.

    Varför måste man då inte blinka in i rondellen undrar någon. Jo för där anser man att det är så uppenbart att man ska in i rondellen. Det finns ju som regel ingen annanstans att ta vägen till skillnad från när man redan är inne i rondellen.

    Däremot är det helt okej att blinka in i rondellen som en ren service åt sina medtrafikanter.

    Information är från halv åtta tiden i morse...

    /Freddo

  10. #230
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nyligen hemkommen från en körlektion kan jag meddela att man måste blinka ut ur en rondell, det är fetkuggning på uppkörningen om man missar det. Läste nånstans tidigare det räknas som filbyte.

    Varför måste man då inte blinka in i rondellen undrar någon. Jo för där anser man att det är så uppenbart att man ska in i rondellen. Det finns ju som regel ingen annanstans att ta vägen till skillnad från när man redan är inne i rondellen.

    Däremot är det helt okej att blinka in i rondellen som en ren service åt sina medtrafikanter.

    Information är från halv åtta tiden i morse...

    /Freddo
    Intressant info från en "färsking". Vi som kört i närmare 30 år tar till oss! Inte alla men en del av oss i varje fall. :-)

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •