Sidan 5 av 33 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Tryckte en gubbe i en rondell i Sala för massa år sedan.Vart tydligen rejält intryckt.Jag har ingen aning.Skulle svänga vänster,blinkade vänster naturligtvis,skulle ju till vänster.Gubben skulle rakt fram.Liten rondell så jag andvänder hela och kan ju inte se var andra håller på med,höger om mig.Fick reda på det när polisen ringde men han skrattade och ville bara berätta.Gubben fick skylla sig själv som ska in och trängas med en långtradare i en liten rondell tyckte han

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Äh, blinkers är bara en myt. Ungefär som Tomten eller rättvisa löner.

  3. #43
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Äh, blinkers är bara en myt. Ungefär som Tomten eller rättvisa löner.
    Den här förstod jag inte ?
    Jan

  4. #44
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Jag blir konfunderad nu efter att ha läst denna tråden. Vad gäller egentligen? Och då räknas inte personligt tyckande in. Som jag fattat det så ändrades blinkersreglerna i rondeller för många år sedan.

    Blinkers höger innan man lämnar rondellen är det som gäller och inget annat blinkande i en rondell. Det finns en bisats om att vänsterblinkers får användas men det är absolut inget krav eftersom man inte kan annat än följa cirkulationsplatsen runt i vänstervarv.

    Tanken är att om bilen inte blinkar så fortsätter den i rondellen. Så länge ingen högerblinkers syns så fortsätter fordonet i rondellen och först när det blinkar höger ska det av i nästa avfart.

    Felet jag ser är inte att vänsterblinkersen inte används utan att högerblinkersen inte används vid färd rakt fram i rondellen. Tänk om och tänk rätt säger jag.

    Det är inte de som inte använder vänsterblinkersen som gör fel utan de som inte använder högerblinkersen när de ska lämna rondellen.

    Kan förstå att i en liten rondell där man knappt ens vrider på ratten vid färd rakt fram så kan det kännas fel att blinka höger men det blir så enkelt och tydligt för andra om man gör det.

    Regeln om bara högerblinkers är vettig om man tänker efter för den fungerar i både små och stora rondeller och oavsett antalet in och utfarter men det gäller som sagt att tänka om och tänka rätt.

    En mötande bil från andra hållet som inte blinkar alls ska alltså vidare inne i rondellen. Kör bilen rakt fram utan att blinka höger är det den man ska skälla på, inte på den som inte blinkar vänster när han ska fortsätta inne i rondellen.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-11 klockan 00:53.

  5. #45
    Ankan1
    Gäst
    Här är en variant där man slopat blinkersen helt ... http://www.sportbilen.se/page.php?id=48598

  6. #46
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Här är en variant där man slopat blinkersen helt ... http://www.sportbilen.se/page.php?id=48598
    Har sett spår efter flera sådana i vissa rondeller.
    Han behövde iallafall inte blinka eftersom han inte hade för avsikt att lämna rondellen.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  7. #47
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Så måste det va Bosse. Att stå å vänta på icke blinkande högersvängare i rusningstid är ju inte så kul. Att det ska va så jäkla jobbigt att dra i en spak ?
    Jan

  8. #48
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Äh, blinkers är bara en myt. Ungefär som Tomten eller rättvisa löner.
    Fjädring är överskattat..

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Sen är det ett dilemma, det där med högerblinkers på väg ut, för på fler och fler bilar är designspråket att strålkastarna kasar upp på sidan av bilen, och med dom blinkersen, med andra ord blir det svårare och svårare att se när nån blinkar höger eftersom bilen skymmer blinkersen. Min första riktiga bil, en Camry -88, hade en ungefär 20x5 cm remsa i kofångaren på varje sida som var blinkers, medan kofångaren var ganska rak, med andra ord syntes det klart och tydligt även snett från andra sidan när man blinkade. Men dagens bilar ska ju bli snyggare och snyggare och mer och mer aerodynamiska, och då får funktionaliteten lida..

  10. #50
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag blir konfunderad nu efter att ha läst denna tråden. Vad gäller egentligen? Och då räknas inte personligt tyckande in. Som jag fattat det så ändrades blinkersreglerna i rondeller för många år sedan.

    Blinkers höger innan man lämnar rondellen är det som gäller och inget annat blinkande i en rondell. Det finns en bisats om att vänsterblinkers får användas men det är absolut inget krav eftersom man inte kan annat än följa cirkulationsplatsen runt i vänstervarv.

    Tanken är att om bilen inte blinkar så fortsätter den i rondellen. Så länge ingen högerblinkers syns så fortsätter fordonet i rondellen och först när det blinkar höger ska det av i nästa avfart.

    Felet jag ser är inte att vänsterblinkersen inte används utan att högerblinkersen inte används vid färd rakt fram i rondellen. Tänk om och tänk rätt säger jag.

    Det är inte de som inte använder vänsterblinkersen som gör fel utan de som inte använder högerblinkersen när de ska lämna rondellen.

    Kan förstå att i en liten rondell där man knappt ens vrider på ratten vid färd rakt fram så kan det kännas fel att blinka höger men det blir så enkelt och tydligt för andra om man gör det.

    Regeln om bara högerblinkers är vettig om man tänker efter för den fungerar i både små och stora rondeller och oavsett antalet in och utfarter men det gäller som sagt att tänka om och tänka rätt.

    En mötande bil från andra hållet som inte blinkar alls ska alltså vidare inne i rondellen. Kör bilen rakt fram utan att blinka höger är det den man ska skälla på, inte på den som inte blinkar vänster när han ska fortsätta inne i rondellen.
    Inte lätt,men bussar får tvärnita med eftersom jag bara är intresserad av fordon som blinkar åt det håll dom ska,och kommer alltid göra så Bara nå tok framtaget i Eu bland kontorsfolk som inte kan trafik.Men man kanske ska tänka om och stanna 60 ton och köra gissningsleken var folk ska.Trodde du som yrkeschaufför skulle tycka lika.Strunt samma jag fortsätter slicka mittlinjen i 80, mil efter mil
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-11 klockan 19:16.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •