Sidan 11 av 33 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #101
    Jag fattar inte hur något så lätt verkar vara så svårt för vissa.

    Hur man ska blinka och köra i cirkulationsplatser

    Infart i cirkulationsplats:
    Det finns INGET krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

    Körning inne i cirkulationsplatsen:
    Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
    Följ vägmärken och vägmarkeringar.
    Använd blinkers när du byter körfält.
    Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
    Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

    Utfart ur cirkulationsplats:
    Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
    Du SKA blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

    Vad som är regler och vad som är rekomendation är ju solklart!
    Men för de som fortfarande inte fattar, blinka alltid när du ska ut ur rondellen!

    Taget ifrån: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

  2. #102
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Dagens utflykt med GSgänget kollade jag blinkers extra noga på grund av våra funderingar här. Resultat = 0 lastbilar blinkade höger i rondeller, alla bussar, några bilar, 4 mc (mina kompisar)
    Ger en bra illustration till innehållet i tråden: Bussar kör enligt reglerna, bilar och ev. hojar lite hipp som happ och vill man inte följa reglerna så kan man ju alltid köra lastbil.
    Ove

  3. #103
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Dagens utflykt med GSgänget kollade jag blinkers extra noga på grund av våra funderingar här. Resultat = 0 lastbilar blinkade höger i rondeller, alla bussar, några bilar, 4 mc (mina kompisar)
    Ingen blinkar höger innan de lämnar rondellen? Dåligt.

  4. #104
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Ingen blinkar höger innan de lämnar rondellen? Dåligt.
    Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka. Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-14 klockan 21:59.

  5. #105
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka. Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.
    Dom som står å väntar att köra inn i rondellen behöver inte veta att dom kan köra in när engström är på väg ut ?
    Jan

  6. #106
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av Shrimp Visa inlägg
    Jag fattar inte hur något så lätt verkar vara så svårt för vissa.

    Hur man ska blinka och köra i cirkulationsplatser

    Infart i cirkulationsplats:
    Det finns INGET krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

    Körning inne i cirkulationsplatsen:
    Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
    Följ vägmärken och vägmarkeringar.
    Använd blinkers när du byter körfält.
    Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
    Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

    Utfart ur cirkulationsplats:
    Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
    Du SKA blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

    Vad som är regler och vad som är rekomendation är ju solklart!
    Men för de som fortfarande inte fattar, blinka alltid när du ska ut ur rondellen!

    Taget ifrån: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
    Jag tror att de flesta av oss fattar detta...

  7. #107
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka. Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.
    Nu är vi där igen att kunna lära om. Cirkulationsplatsen räknas som en väg som svänger vänster, vänster och vänster i all oändlighet. Så länge det inte blinkas höger så fortsätter man inne i rondellen. Vilket innebär att blink höger gäller när man svänger av och då även när man kör rakt fram i en rondell. Det är ju högst märkligt att man inte kan anpassa sig till gällande trafikregler.

    Det blir bara märkligt och rörigt om alla inte gör på det lättare sättet. Så länge ingen blinkar höger så fortsätter vederbörande i rondellen. Detta med vänsterblinkers vid färd vänster skulle vara förbjudet!

    Regeln är ju så enkel som en regel kan bli. Högerblinkersen för att visa att man lämnar rondellen, punkt slut.

  8. #108
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Nu blir det ju ofta så att man blinkar innan man kommer in i rondellen vid högersväng för att i tid visa att man tänker lämna rondellen. Men vid vänstersväng i en cirkulationsplats med t ex. sex eller sju in och utfarter så är ju vänsterblinkers bara dumt. Jag blinkar inte så därför fortsätter jag i rondellen och blinkar höger när jag precis passerat avfarten innan den jag ska svänga av i.

  9. #109
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Jag är 17 år, har kört många mil på MC/moped och övningskört en del med bil. Förstår inte hur och varför man ska blinka innan man kommer in i en cirkulationsplats?

    Shrimp skriver lite längre upp att det rekommenderas att göra detta, men det är inget jag har lärt mig. Har jag missat något? Vad visar man med att blinka i infarten av en rondell? Det är väl rätt självklart att man inte tänkt fortsätta rakt, eller?

  10. #110
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka. Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.
    Väldigt lustigt att du som yrkeschaufför inte har en aning om trafikreglerna i en rondell?

    Du skriver ju själv,om alla anväde spaken så skulle trafiken flyta bättre....gör då det!!

    Du begår trafikbrott varje gång du inte blinkar ut ur en rondell!
    Senast redigerat av Mr.Peter den 2013-04-15 klockan 00:51.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •