Sidan 4 av 33 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #31
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är väl knappast ett problem om båda ska rakt igenom rondellen,äh struntsamma fel av mig att diskutera detta här.tar det med mormor istället
    Tycker det var självklart förut, den som bara skulle rakt fram i en rondell, alltså ut genom andra utfarten, så använde man ingen blinker. Skulle man vänster så la man på vänster blinker, precis som i en korsning.
    Du har samma tanke som jag.

  2. #32
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Det blir trafikstockning i rondeller vid rusningstider, alla väntar på alla för ingen visar vart dom är på väg. Snacka om att kacka i eget bo ?
    Jan

  3. #33
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Tycker det var självklart förut, den som bara skulle rakt fram i en rondell, alltså ut genom andra utfarten, så använde man ingen blinker. Skulle man vänster så la man på vänster blinker, precis som i en korsning.
    Du har samma tanke som jag.
    En liten fundering. Varför ska man vänsterblinka när det bara går att köra ut ur rondellen åt höger.? En rondell är egentligen ingen korsning, utan en enkelriktad väg där det bara går att köra åt ett håll dvs. motsols. Har för mig att det i den gamla definitionen jämställdes med korsning, men att det har ändrats. Jag kan inte se någon fördel med att vänsterblinka.

  4. #34
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    En liten fundering. Varför ska man vänsterblinka när det bara går att köra ut ur rondellen åt höger.? En rondell är egentligen ingen korsning, utan en enkelriktad väg där det bara går att köra åt ett håll dvs. motsols. Har för mig att det i den gamla definitionen jämställdes med korsning, men att det har ändrats. Jag kan inte se någon fördel med att vänsterblinka.
    Det har med bättre flyt att göra. Om ingen blinkar vänster är det knepigare att se vart mänskan ska. Somliga blinkar inte alls och då står folk och väntar i onödan vilket i långa loppet påverkar miljön med alla som står på tomgång här och var. Om alla visar vart de ska flyter trafiken bättre och en stillastående bil på tomgångskörning är värre än när motorn faktiskt körs.

  5. #35
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Så är det Nina. Så har vi dom som blir stressade å gör misstag. Gammal nog att minnas "Tag hänsyn i trafiken ". "Vänner på vägen" mm
    Jan

  6. #36
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Så är det Nina. Så har vi dom som blir stressade å gör misstag. Gammal nog att minnas "Tag hänsyn i trafiken ". "Vänner på vägen" mm
    Och ”Kramas i trafiken”…

  7. #37
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det har med bättre flyt att göra. Om ingen blinkar vänster är det knepigare att se vart mänskan ska. Somliga blinkar inte alls och då står folk och väntar i onödan vilket i långa loppet påverkar miljön med alla som står på tomgång här och var. Om alla visar vart de ska flyter trafiken bättre och en stillastående bil på tomgångskörning är värre än när motorn faktiskt körs.
    Ja det är ju ett skäl till att blinka vänster för att vara extra tydlig, förutsatt att denne ligger i innerfältet. För att det ska bli smidigt och inte stillastående och köer för att komma in i rondellen förutsätter det ju också att fordonen som kör in i rondellen då kör på ytterfältet och parallelkör med bilen/bilarna i innefältet som blinkar vänster. Problemet uppstår när fordonet i innerfältet ska ur rondellen och blinkar höger. Det är inte så ofta de lämnar förteträde enligt högerrregeln. Resultatet blir tvära inbromsningar i högerkörfältet. Jag avvaktar nog hellre därför, även om bilen i rondellen blinkar vänster och jag därmed kan köra in i rondellen. Undnataget är om det är en stor rondell där man tydligt hinner byta fält och anpassa farten.

  8. #38
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Ja det är ju ett skäl till att blinka vänster för att vara extra tydlig, förutsatt att denne ligger i innerfältet. För att det ska bli smidigt och inte stillastående och köer för att komma in i rondellen förutsätter det ju också att fordonen som kör in i rondellen då kör på ytterfältet och parallelkör med bilen/bilarna i innefältet som blinkar vänster. Problemet uppstår när fordonet i innerfältet ska ur rondellen och blinkar höger. Det är inte så ofta de lämnar förteträde enligt högerrregeln. Resultatet blir tvära inbromsningar i högerkörfältet. Jag avvaktar nog hellre därför, även om bilen i rondellen blinkar vänster och jag därmed kan köra in i rondellen. Undnataget är om det är en stor rondell där man tydligt hinner byta fält och anpassa farten.
    Jo, väldigt få vet om att det är högerregeln inne i rondellen som gäller för alla fordon i det vänstra körfältet. Slår vad om att de flesta inte har en aning om det.

  9. #39
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Ja det är ju ett skäl till att blinka vänster för att vara extra tydlig, förutsatt att denne ligger i innerfältet. För att det ska bli smidigt och inte stillastående och köer för att komma in i rondellen förutsätter det ju också att fordonen som kör in i rondellen då kör på ytterfältet och parallelkör med bilen/bilarna i innefältet som blinkar vänster. Problemet uppstår när fordonet i innerfältet ska ur rondellen och blinkar höger. Det är inte så ofta de lämnar förteträde enligt högerrregeln. Resultatet blir tvära inbromsningar i högerkörfältet. Jag avvaktar nog hellre därför, även om bilen i rondellen blinkar vänster och jag därmed kan köra in i rondellen. Undnataget är om det är en stor rondell där man tydligt hinner byta fält och anpassa farten.
    De kan ju bli några varv i rondellen innan man kommer ut
    Jan

  10. #40
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    De kan ju bli några varv i rondellen innan man kommer ut
    Ha ha, du påminde mig just om en man i sina äldre (bästa?) dar som alltid satt på en gammal, gammal moppe som hade sett sina bästa dar. Trimmad och gick alltid. Han brukade köra några varv i rondellen innan han fortsatte. Han kom alltid med ett leende på läpparna och trivdes på den där moppen.

    Men så en dag kom han på en modern moppe, maxfart var 45 km/tim och han satt där och skakade på huvudet i all bedrövelse och såg allmänt uttråkad ut. Vart den gamla moppen tog vägen beror på att polisen tog den av honom så nu måste han köra lagligt. Det dröjde inte länge förrän han hade hittat hur han skulle trimma även den moderna moppen och det breda leendet var tillbaka. Tyvärr gick han bort senare men han var en fröjd att se i trafiken här.

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •